Gå til innhold

Studielån vs banklån


Gjest Fattig

Anbefalte innlegg

Gjest Fattig

Er det lurt å refinansiere studielånet slik at man heller har et vanlig lån i banken i stedet for Statens Lånekasse? Jeg har bare 100.000 men kunne tenkt meg å stappe oppi alle smålånene jeg har, slik at det blir ett lån.

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seline

Det er ikke lurt å refinansiere studielånet. Dyre smålån kan du trygt refinansiere, men ikke studielånet. Det er det billigste lånet du kan ha. Det er automatisk gjeldsforsikring, og du har rett til tre (?) betalingsutsettelser uten begrunnelse, i tillegg til at renten faktisk er ganske bra.

Det er ingen grunner _for_ å refinansiere studielånet, ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lønner seg ikke

Nei det er ikke lurt. Studielånet har en innebygget gjeldsforsikring som er veldig god. Hvis du blir langvarig syk, ufør, arbeidsledig, (eller dør) etc, så fryses, evt. strykes lånet ditt.

Det er veldig viktig å huske på, kommer du i en vanskelig situasjon økonomisk, (arbeidsledighet, sykdom osv) så kontakt lånekassen og få stoppet renten og avdragene på lånet.

Bankene regner derfor ikke studielånet som like "belastende" som et vanlig lån, du kan få mer i lån til f.eks bolig om du bare har et studielån enn om du hadde et vanlig banklån på samme beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på akkurat det samme, for en tid tilbake.

Vi skulle ta opp lån på huset for å kjøpe bil, og tenkte vi kunne ta opp litt extra for å betale studielånet.

Vi ble frarådet av rådgiver i banken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...