Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kom på en oppskrift som du kan bruke til så mangt.... du kan marinere med den, ha den sammen med ...åhhh hvordan skirver jeg det da...joghurt? slik hvit greie vet du :-D og du kan bare ha det ved siden av kjøtt, pølser, egg osv.

Det heter Tshatnoei eller no :)

Leitet etter oppskriften, men fant den ikke...så her kommer en sån ca. oppskrift :)

To bunter med fersk Koriander, en hel hvitløk (alle båtene) Chili (jeg bruker ca.10 stk tror jeg... en spisesje eddik (den sterkeste holder med bare en tesje tror jeg) og et par tre tomater. Salt.

Kjør alt sammen, slik at det blir hakket skikkelig opp, eller finhakk det med kniv.

Til ferdig stekt kjøtt, pølser og egg for eksempel er det godt å bare ta en tesje av dette ved siden av. Men blir det for strerkt eller du skal bruke det til marinade, så bland det med joghurt naturell. Også kjempegod med en spseskje av dette oppi tomatsauser eller liten dersj i kjøttdeig om du skal steke kjøttkaker ol.

God grunnleggende tomatsaus som den passer fint i er:

1-2 dl olje

1 - 2 kopper med sprøstekt løk

1 boks opphakkede tomater

salt, pepper

Det er godt med paprikakrydder og halldi oppi denne også..mm

Ha alt oppi en gryte og kok ned vannet...ha oppi det kjøtt du skal ha oppi og ta passelig med vann i. Når dette er nedkokt igjen, ha oppi 1-3 spisesjeer tshatnoei.

For at det skal bli en mer fyldig saus, kan du gjerne ha oppi gule små linser, men de er det lurt å koke for seg selv en stund først, da de tar lang tid å bli myke.

Til denne tomatsausen er det veldig godt med Kofta (kjøttboller)

Kjøttdeig 1-2 opprevet løk, hvitløk, salt og 1 spisesje pepper. litt mel og et egg. Blandes godt og formes som store kjøttboller. Kokes i tomatsausen.

Smak deg frem... Lykke til :))

Kommer tilbake til en veldig god karri saus en annen gang, men da må jeg høre med "proffen" først ;o)

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66938-alana/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...