Gå til innhold

På safari


Grip

Anbefalte innlegg

Eg har vore innom Rema 1000. Det er sjeldan -og ei spesiell oppleving- , og difor føler eg trong for å skrive om det.

Eg noterar meg straks den litt slitne parkeringsplassen, med spesielt små (tronge) parkeringsplassar. Bilane er påfallande gamle og/eller av ymse koreansk fabrikat. Handlevognene står slengt rundt om. Eg parkerar langt unna i frykt for å stille meg ved sida av ein sosialist, du veit ein av dei som klaskar døra i sida på bilen din av rein misunning.

Innanfor er det vogner i eit sant virvar, med tomesker og slikt alle stader. På eit par rørstolar sit nokre slitne sjeler og ser på.

Utvalet er lite, kvaliteten er dårleg på det meste som butikken sjølv kan påverke. Dårleg dato, og råtestank av fruktdisken.

Innanfor "gaten" blir eg møtt av fjell av av Pepsi og potetgull. Det må nesten beslagleggje 20% av arealet, vil eg tru. Rundt neste runde er det ein heil reol på 5 meter med spritessensar...ufatteleg..flasker som berre er fylt opp 1/4 sånn cirka. Eg skulle mellom anna ha nokre trantablettar, dei fann eg ikkje. Eit par esker vitaminpillar låg slengt innst i ei krok, det var alt.

Det finst utrulege mengder drittvarer, slikt tøv dei sel for 10 kroner stykkje...skiftnøklar, 10-pakn. vhs-filmar, brevsett..ja alt mogleg rart.

Kundane verkar sliten og uflidde. Kvinner med ekkel utsjånad, skitne og uflidde, går og knip i tomatane. Nokre unggutar går og snik..freistar vel å stjele med seg litt sjokolade eller noko. Karane har noko daudt i augo..eg veit ikkje kva det er. Det ligg ei ein over lokalet av trygd, arbeidsløyse og naud..ispedd kvitlauk.

Dei fleste har eit eller anna lyte, dei fleste er godt kjente der, finn varene, men gjennomlyser lokala i jakt på noko som er feilprisa (?).

Kassedamene (berre damer) er frekke og uttrykkslause, slitne og underbetalte. Nokre kjeftar på dei, andre spør om noko banalt, som dei sjølvsagt ikkje har svar på. Dei sit berre i kassa og les av strekkodar. Det finst ikkje ein einaste tilsett elles i lokalet.

Eg finn jo mat til bikkja, sukker og elles ein del standard varer som dei ikkje greier å øydeleggje. Billeg var det også. Men eg måtte sjølvsagt innom ein annan butikk etterpå. Eventuelt sparte pengar forsvinn på den måten.

Fytte helvete for eit forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite stykke Norge, det ja. Virkeligheten for de fleste. Skulle ønske vi alle får råd til å leve i virkeligheten din, Grip.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å si at det er forskjell på kundene som handler på Rema, Rimi, Meny og Kiwi?

I såfall er det dagens vits. Jeg handler selv på alle disse butikkene, og kjører IKKE en av disse koreanske bilene du snakker om.

Hva slags bil kjører du, egentlig, og hva gjør deg så mye bedre enn alle disse menneskene?

Forøvrig synes jeg ikke de stressa kassadamene på Kiwi har noe bedre humør på en varm lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ille som du beskriver her tror jeg neppe det er, det spørs om du har bestemt deg på forhånd at det er sååå ille. Selvsagt vil du da heller ikke se annet.

Jeg har aldri opplevd det du beskriver en Rema butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å si at det er forskjell på kundene som handler på Rema, Rimi, Meny og Kiwi?

I såfall er det dagens vits. Jeg handler selv på alle disse butikkene, og kjører IKKE en av disse koreanske bilene du snakker om.

Hva slags bil kjører du, egentlig, og hva gjør deg så mye bedre enn alle disse menneskene?

Forøvrig synes jeg ikke de stressa kassadamene på Kiwi har noe bedre humør på en varm lørdag.

Jeg antar det er forskjell i de ulike butikkers/kjeders kundekretser.

Dette er ikke noe spesielt; de aller fleste bedrifter foretar strategiske valg i forhold til hvilke kundesegmenter de ønsker å fokusere på.

Man kan derfor anta at Rema 1000 (med sterkt fokus på pris) tiltrekker seg andre kunder enn andre kjeder som profilerer kvalitet og utvalg framfor lavpris.

Det er mulig det framstår som dagens vits for deg, men ikke desto mindre en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar det er forskjell i de ulike butikkers/kjeders kundekretser.

Dette er ikke noe spesielt; de aller fleste bedrifter foretar strategiske valg i forhold til hvilke kundesegmenter de ønsker å fokusere på.

Man kan derfor anta at Rema 1000 (med sterkt fokus på pris) tiltrekker seg andre kunder enn andre kjeder som profilerer kvalitet og utvalg framfor lavpris.

Det er mulig det framstår som dagens vits for deg, men ikke desto mindre en realitet.

Så hvis jeg velger å handle på Rema, fordi jeg jobber like ved, er jeg en slubbert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ille som du beskriver her tror jeg neppe det er, det spørs om du har bestemt deg på forhånd at det er sååå ille. Selvsagt vil du da heller ikke se annet.

Jeg har aldri opplevd det du beskriver en Rema butikk.

Jeg er enig i at tidligere Rema 1000 opplevelser trolig gjør meg noe forutinntatt.

Jeg er enig i at det sikkert er stor forskjell på butikker, også Rema 1000 butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg velger å handle på Rema, fordi jeg jobber like ved, er jeg en slubbert?

Selvsagt ikke. Jeg forsøker å generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes det er en pest og en plage å handle samme faen hvor det er (dagligvarer).

I dag skulle jeg f.eks handle en six-pack med øl. Åpningstidene her i vest har jeg enda ikke blitt fortrolige med- og slett ikke stengetidene for øl. Ølsalget var stengt, men siden jeg har skrevet planen som regulerer disse åpningstidene vet innehaveren at det kan være smart å holde seg inne med drittsekker som meg. Han bar derfor ølet ut bakveien i en diskre pappkartong. Nordlendingen foran meg i køen måtte levere ølet fra seg i kassa. Han hadde forsynt seg i god tro all den tid butikkfolka hadde glemt å trekke for dette latterlige dusjforhenget.

Og poenget var? Ingenting. Jo- hvorfor i svarte innerste helvete kan ikke folk få selge øl til alle fuckings døgnets tider. Satan!

REMA har jeg ikke så meget i mot - jeg handler ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du heller handle på Safari! Det er en bra butikk, med bra utvalg :)

Hvis det finnes Safari-butikker der du bor da, de finnes iallfall i Bergen.

Er enig med deg at Rema har pyton dårlig utvalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Remabutikk som ligger tett ved en annen butikk er greit.

Vi har Meny som vår nærmeste butikk. Knapt et år gammel og veldig pen.

Det er mulig det er dyrt der, men det får så være. Dessuten har de bil som vi kan kjøre ungene i, og det er de eneste vognene de ikke skal ha pant for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Remabutikk som ligger tett ved en annen butikk er greit.

Vi har Meny som vår nærmeste butikk. Knapt et år gammel og veldig pen.

Det er mulig det er dyrt der, men det får så være. Dessuten har de bil som vi kan kjøre ungene i, og det er de eneste vognene de ikke skal ha pant for :-)

Meny på Oasen? Trodde jeg skulle få god og skikkelig mat der, jeg. Men NEIIIIIDA. Pålegget var gått ut på dato. Trodde Meny sto for kvalitet (?) Skal visst ikke så mye mer til for å bli ansatt der enn hos Rema 1000 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny på Oasen? Trodde jeg skulle få god og skikkelig mat der, jeg. Men NEIIIIIDA. Pålegget var gått ut på dato. Trodde Meny sto for kvalitet (?) Skal visst ikke så mye mer til for å bli ansatt der enn hos Rema 1000 vil jeg tro.

Ikke Oasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg. Om ikke flere Rema-butikker er like har du vært innom butikken her i sentrum. Fordelen med Rema er at de ikke har diverse rabattkort. Har ingen sånne kort av prinsipp.

Det er åpnet en ny Meny-butikk i området. Dyrt, men et ordentlig utvalg av mat. Alt er friskt og rent, en tiltalende plass å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg. Om ikke flere Rema-butikker er like har du vært innom butikken her i sentrum. Fordelen med Rema er at de ikke har diverse rabattkort. Har ingen sånne kort av prinsipp.

Det er åpnet en ny Meny-butikk i området. Dyrt, men et ordentlig utvalg av mat. Alt er friskt og rent, en tiltalende plass å handle.

Meny er best ..uten tvil..men som du sier dyr.

Som andrevalg kommer Mega..de er heller ikke verst synes jeg. Godt utvalg av diverse varer. Ikke så flott som Meny, men dog..ligger iaffal langt over resten av kjedebutikkene i kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny er best ..uten tvil..men som du sier dyr.

Som andrevalg kommer Mega..de er heller ikke verst synes jeg. Godt utvalg av diverse varer. Ikke så flott som Meny, men dog..ligger iaffal langt over resten av kjedebutikkene i kvalitet.

Enig. Mega her er veldig bra. Alltid friske, ferske grønnsaker. Ferskvaredisken er meget tiltalende og altfor fristende...

Likevel handler jeg som regel på Rimi... Vet hvor alt er og det går som regel fort inn og fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...