Gå til innhold

ville dere gått med på dette?


Lykketrollet1365380351

Anbefalte innlegg

Lykketrollet1365380351

Hei.

Vi skal snart flytte og var i dag for å skrive kontrakt med verten.

Og når vi kommer til dette med depositum og første husleie osv sier jeg "ja vi må jo få satt depositumet inn på en egen konto"

Da sier verten,"neida det er for dyrt og ikke nødvendig,jeg kan heller ta pengene nå også slipper dere siste husleien før dere flytter igjen"

Hvordan ville dere reagert.?

Skal ikke depositumet inn på egen konto i følge den nye husleieloven?

Og ville dere godtatt dette?

Jeg har ikke lyst å bare gi han depositumet sånn på den måten...det skal jo liksom fungere som sikkerhet hvis noe ødelegges.

Føler han bare er grisk,men samtidig må jo vi ha et sted å bo, og nå var jo vi instillt på å flytte der...

hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bare forskuddsleie og ikke depositum.. så lenge du har en skriftlig avtale på beløpet du har betalt har det ikke noe å si for sikkerheten i grunn, men du mister jo rentene, da. På en depositumskonto tilfaller rentene deg, og det kan jo bli noen kroner hvis depositumet er høyt nok og dere blir boende en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg ville hatt kontoen. Det er jo i tillegg dere som har krav på rentene på denne kontoen.

Leide selv ut for et par år siden. Kan ikke huske at dette kontogreiene var så dyrt. Gikk bare i banken og fikk ordnet det.

MÅ dere godta hans ordning, så sørg for å få kvittering på at han har mottatt beløpet, og også ordningen med at dere skal ha kompensasjon iforma av gratis husleie tilsvarende depositumet.

Med en slik fyr som skal ta det enklest mulig, ville jeg sørge for å ha alt skriftlig.

Ordner ikke han det, så skrive ned det som er avtalt, og forlang underskrift på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om en depositumskonto helt klart.

Depositumspenger er en felles sikkerhet, rentene tilfaller deg og koster det egentlig noe å opprette en konto da? Kan ikke huske at jeg har betalt for det.. Høres någet urimelig ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest egen konto

Jeg ville forlangt depositumkonto. Hvis du synes det er ubehagelig å si det (at du liksom ikke stoler på ham), kan du jo f.eks si at dere skal låne pengene til depositm av dine foreldre etc, og at de forlanger at pengene skal stå på en egen depositumkonto (eller noe slik, så er det ikke du som ikke stoler påhuseierern..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre leietakere tok inn depositumet på sin egen sparekonto fordi det var så dyrt osv med egen konto. Vi godtok det DA, men vil ikke gjøre det igjen... litt profosjonell må man da være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må aldri i verden finne på å gi ham pengene i hånda. Da står han med veldig sterke kort den dagen du skal flytte, og kan trekke deg for hva som helst uten at du egentlig kan gjøre noe. Et depositum _skal_ inn på egnet konto, ellers regnes det ikke som et lovlig depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare forskuddsleie og ikke depositum.. så lenge du har en skriftlig avtale på beløpet du har betalt har det ikke noe å si for sikkerheten i grunn, men du mister jo rentene, da. På en depositumskonto tilfaller rentene deg, og det kan jo bli noen kroner hvis depositumet er høyt nok og dere blir boende en stund.

Det har absolutt noe å si for sikkerheten! Det er ikke lett å få penger fra en huseier som påstår at noe i leiligheten er ødelagt. Selv om det da blir påstand mot påstand, så er det huseieren som sitter med pengene.

Står pengene på en depositumskonto er det huseier som må bevise at det er skade på leiligheten. Dersom leietager bestrider dette, må huseier gå til sak innen en viss tid, ellers kan banken frigjøre pengene til leietaker.

Så man må _aldri_ godta annet enn depositumskonto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en depositumskonto er faktisk gratis. du får til og med renter på den, som leietaker skal ha, ikke leieutgiver. Det er ikke en mnds forskudd han skal ha, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har absolutt noe å si for sikkerheten! Det er ikke lett å få penger fra en huseier som påstår at noe i leiligheten er ødelagt. Selv om det da blir påstand mot påstand, så er det huseieren som sitter med pengene.

Står pengene på en depositumskonto er det huseier som må bevise at det er skade på leiligheten. Dersom leietager bestrider dette, må huseier gå til sak innen en viss tid, ellers kan banken frigjøre pengene til leietaker.

Så man må _aldri_ godta annet enn depositumskonto!

Men med forskuddsleie slik som beskrevet, at man slipper siste husleien, blir det jo ingen penger å få tilbake. Man bare lar være å betale dersom man er uenig i kravet. Så dette gir faktisk dårligere sikkerhet for huseieren, ikke for leietakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en depositumskonto er faktisk gratis. du får til og med renter på den, som leietaker skal ha, ikke leieutgiver. Det er ikke en mnds forskudd han skal ha, da?

Alle dere som påstår at depositumskonto er gratis, tar feil :) Bankene begynte å ta penger for dette for en del år siden. I DnB koster det 400 kr å opprette depositumskonto, prisene varierer vel litt så det kan lønne seg å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart jeg ville gått med på dette... det er jo huseier som sitter med risikoen hær.. men dette er vel ikke egentlig depositum, mer presis uttrykk er vel fordkuddsleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykketrollet1365380351

klart jeg ville gått med på dette... det er jo huseier som sitter med risikoen hær.. men dette er vel ikke egentlig depositum, mer presis uttrykk er vel fordkuddsleie.

Hei dere.

Takk for svar.

Ja jeg vet at det er depositum fordi det er det han sa og det er det som skal stå i kontrakten.

Vi skal betale husleien når vi flytter inn og derfor ikke forskuddsleie,dvs den 20 ca i hver mnd.

Han sa han skulle ha en mnds depositum,og at det var mye bedre at han fikk dep på sin konto, også skulle vi heller slippe å betale siste husleie når vi flytter.så på et vis så blir det jo da ikke depsitum...

det er det jeg også har tenkt på.

Likte ikke at han måtte begynne sånn når alt begynnte å virke ok.

Tenker jo på dette med tap av renter,og tror han løy når han sa det med dyrt å bruke slik konto...iogmed at her vi bor nå kostet det ikke noe å opprette en slik konto.

Men jeg får snakke med han ang dette igjen.For jeg liker det ikke.

Vil ha ting slik de skal være.

Takk for svar og jeg håper jeg ikke blir husløs fordi han er grisk.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...