Gå til innhold

ECT


Rotta Nytt Liv

Anbefalte innlegg

Rotta Nytt Liv

Er det noen som har erfaring med ECT, hvordan virkning det har?

Hva skjer i hjernen under behandling og kan hjernen få varige skader?

Hor mange behandlinger må man ha for å merke bedring?

Hvis du har erfaringer eller vet noe om ECT så vil jeg sette stor pris på å høre fra deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

elektrokonvulsiv behandling (ect) kan gi god hjelp ved tilstander som

depresjoner preget av næringsvreging,

stor angst, agitasjon, uttalt selvmordsfare, dype depresjoner i overgangsår og eldre alder. Den skal visstnok også være effektiv ved alvorlige depresjoner ledsaget av vrangforestillinger.

Derpresjonen kan forsvinne som dugg for solen etter 4- 8 behandlinger, gitt i form av 2 beh, per uke. Mange merker en viss hukommelsessvekkelse den føreste tiden, men den forsvinner helt etter 1-2 mnd.

ECT beh. regnes som mer skånsomt enn medikamentellbeh.

ECT er den sikreste og mest effektive beh. mot depresjon, men benyttes i dagsærlig når behandlingen med medisiner ikke gir resultater.

ECT kan gis poliklinisk

ECT ser ut til å ha en antisuicidaleffekt, -en selvmordshindrende virkning.

---

dette har jeg blant annet hentet fra prof. nils retterstøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipoline

Jeg har prøvd ECT, etter at antidepressiver ikke hadde effekt og jeg var svært selvdestruktiv og suicidal. Dette er 2 år siden nå.

Jeg fikk 12 behandlinger over 4 uker, og merket desverre kun forbigående effekt i fht. depresjonen. Men bivirkningene var store. Jeg ble helt tom og treg i hodet. Dette varte lenge, på en måte virker det som at jeg aldri vil bli som før. Den raske logiske sansen er liksom borte. Men kanskje er dette en bivirkning av langvarig alvorlig depresjon også? Eller alle pillene jeg har prøvd?

Uansett; slik virket det på meg - men jeg har bekjente som har hatt flott effekt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Jeg har prøvd ECT, etter at antidepressiver ikke hadde effekt og jeg var svært selvdestruktiv og suicidal. Dette er 2 år siden nå.

Jeg fikk 12 behandlinger over 4 uker, og merket desverre kun forbigående effekt i fht. depresjonen. Men bivirkningene var store. Jeg ble helt tom og treg i hodet. Dette varte lenge, på en måte virker det som at jeg aldri vil bli som før. Den raske logiske sansen er liksom borte. Men kanskje er dette en bivirkning av langvarig alvorlig depresjon også? Eller alle pillene jeg har prøvd?

Uansett; slik virket det på meg - men jeg har bekjente som har hatt flott effekt. Lykke til!

Jeg har opplevd det motsatte av bipoline:

Maksimal effekt og minimalt med bivirkninger.

Jeg fikk 11 behandlinger, 7-8 er det vanlige.

Det er absolutt smertefritt og ingenting å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...