Gå til innhold

Mulholland Drive


Zirine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den skal sees så fort det lar seg gjøre. Det er direkte merkelige at den ikke har blitt satt opp på Kino1 i Sandvika.

Merkelig film det der SDD. Fengende og samtidig helt uforståelig - jeg har aldri sett no lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de beste filmene jeg noengang har sett, jeg også. Jeg skjønte den (tror jeg da, ehem..). men den var helt klart syk! Lenge skjønte jeg ingenting -men det er David Lynch i et nøtteskall!

SDD, den er på toppen av lista mi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de beste filmene jeg noengang har sett, jeg også. Jeg skjønte den (tror jeg da, ehem..). men den var helt klart syk! Lenge skjønte jeg ingenting -men det er David Lynch i et nøtteskall!

SDD, den er på toppen av lista mi! :)

Akkurat da jeg skjønte den, så oppdaget jeg at det overhode ikke var tilfelle.

Den ligger nok ikke høyest på min liste, men absolutt langt oppe. Den er virkelig verd å se - enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat da jeg skjønte den, så oppdaget jeg at det overhode ikke var tilfelle.

Den ligger nok ikke høyest på min liste, men absolutt langt oppe. Den er virkelig verd å se - enig med deg.

Hint: vi var inne i hodet hennes, liksom.. Hele filmen! Det er et par andre synsvinkler der også, men hun (hovedpersonen) dominerer. Skjønte du den da? Trodde selv til langt ut i filmen at det var en "beskrivende" film, men det er det altså ikke. Eller rettere sagt, det _tror_ jeg ikke, det finnes nok andre muligheter, så kan hende "skjønte" du den på din måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig film det der SDD. Fengende og samtidig helt uforståelig - jeg har aldri sett no lignende.

Typisk Lynch! Ikke alltid like lett å forstå seg på filmene hans!

Du bør forresten, dersom du ikke har sett den, se A straight story.

Det er definitivt en av mine favoritter, og en film man faktisk kan forstå. Selv om det er en Lynch film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de beste filmene jeg noengang har sett, jeg også. Jeg skjønte den (tror jeg da, ehem..). men den var helt klart syk! Lenge skjønte jeg ingenting -men det er David Lynch i et nøtteskall!

SDD, den er på toppen av lista mi! :)

Det følgende er sakset fra NRK sin anmeldelse av filmen:

**Jeg starter denne anmeldelsen av Mulholland drive med et dikt av Ingvild Solberg:

"Jeg henter henne ut av treet

Du er her med din blå lue med dine semskede vanter

Hun henter en bru ut av treet og en fiolin."

Det høres veldig fint ut uten at du skjønner det helt, ikke sant? Akkurat slik er det å se Mulholland drive. Den er veldig fin uten at du skjønner et kvekk. Jeg tror ikke engang David Lynch skjønner hva slags film han har laget.**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de beste filmene jeg noengang har sett, jeg også. Jeg skjønte den (tror jeg da, ehem..). men den var helt klart syk! Lenge skjønte jeg ingenting -men det er David Lynch i et nøtteskall!

SDD, den er på toppen av lista mi! :)

Skal se den så fort muligheten byr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint: vi var inne i hodet hennes, liksom.. Hele filmen! Det er et par andre synsvinkler der også, men hun (hovedpersonen) dominerer. Skjønte du den da? Trodde selv til langt ut i filmen at det var en "beskrivende" film, men det er det altså ikke. Eller rettere sagt, det _tror_ jeg ikke, det finnes nok andre muligheter, så kan hende "skjønte" du den på din måte:)

Pøbel!

Det sa seg jo selv at jeg måtte lese det her...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint: vi var inne i hodet hennes, liksom.. Hele filmen! Det er et par andre synsvinkler der også, men hun (hovedpersonen) dominerer. Skjønte du den da? Trodde selv til langt ut i filmen at det var en "beskrivende" film, men det er det altså ikke. Eller rettere sagt, det _tror_ jeg ikke, det finnes nok andre muligheter, så kan hende "skjønte" du den på din måte:)

Igjennom hele filmen vekslet jeg mellom den ene og den andre teorien. Men uansett hvordan jeg vinkler den eller "forstår" den, så blir den for meg helt uforståelig. Et typisk eksempel på at det er veien som er målet, og det er den man må nyte.

Her er deler av filmmagasinets anmeldelse - jeg synes de sier det så dritbra :)

"Å forklare den surrealistsiske handlingen i Mulholland Drive er som å forklare hvorfor Coke Cola hjelper mot bakrus, hvorfor det alltid forsvinner én sokk når man vasker et par eller hvorfor Valgerd Svarstad Haugland ble kulturminister. Det er rett og slett umulig.

Mulholland Drive minner meg om den gamle MTV-reklamen for leskedrikken Tango. En fyr er i ferd med å drikke en slurk Tango, og akkurat da de første dråpene treffer tungen, kommer en naken oransje mann fram og slår den drikkende mannen i fjeset med en fisk. Når han så svelger er både den oransje mannen og fisken borte."

Seline - jeg tror du er den eneste som har forstått filmen *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Lynch er en klar favoritt, gleder meg til å se den jeg *s*

Og det har du all grunn til.

Uforståelig bra, som de sier i dagbladet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjennom hele filmen vekslet jeg mellom den ene og den andre teorien. Men uansett hvordan jeg vinkler den eller "forstår" den, så blir den for meg helt uforståelig. Et typisk eksempel på at det er veien som er målet, og det er den man må nyte.

Her er deler av filmmagasinets anmeldelse - jeg synes de sier det så dritbra :)

"Å forklare den surrealistsiske handlingen i Mulholland Drive er som å forklare hvorfor Coke Cola hjelper mot bakrus, hvorfor det alltid forsvinner én sokk når man vasker et par eller hvorfor Valgerd Svarstad Haugland ble kulturminister. Det er rett og slett umulig.

Mulholland Drive minner meg om den gamle MTV-reklamen for leskedrikken Tango. En fyr er i ferd med å drikke en slurk Tango, og akkurat da de første dråpene treffer tungen, kommer en naken oransje mann fram og slår den drikkende mannen i fjeset med en fisk. Når han så svelger er både den oransje mannen og fisken borte."

Seline - jeg tror du er den eneste som har forstått filmen *hehe*

Bra skrevet, den der. Det var akkurat sånn stemningen var, surrealistisk og til tider schizofren :)

Jeg sa jo ikke at min forståelse var den riktige, da.. Poenget var jo at man kan forstå den forskjellig, også komme til at det ikke er noe poeng å _forstå_ den, forsåvidt, som deg... Surrealisme er fine greier.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbel!

Det sa seg jo selv at jeg måtte lese det her...

:)

Men når du ser den så tror jeg ikke du får noe utbytte av det som sto der, fordi det er igrunn klinkende klart fra starten. Man blir bare forvirret underveis..

Men at filmen faktisk har et budskap og en mening, det vil jeg påstå. Men det henger ikke nødvendivis sammen med hvordan (eller om) man _forstår_ filmens handling. Om du skjønner...

Se den snart da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du ser den så tror jeg ikke du får noe utbytte av det som sto der, fordi det er igrunn klinkende klart fra starten. Man blir bare forvirret underveis..

Men at filmen faktisk har et budskap og en mening, det vil jeg påstå. Men det henger ikke nødvendivis sammen med hvordan (eller om) man _forstår_ filmens handling. Om du skjønner...

Se den snart da!

Men ejg vet ikke hvor jeg skal se den..

Jeg tror ikke den går på kinoer lenger, jeg finner den ikke i noen DVD-shopper på nettet, og den har definitivt ikke kommet på video enda...

Men jeg skal se den. Den saken er klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ejg vet ikke hvor jeg skal se den..

Jeg tror ikke den går på kinoer lenger, jeg finner den ikke i noen DVD-shopper på nettet, og den har definitivt ikke kommet på video enda...

Men jeg skal se den. Den saken er klar :)

Du får sende oss en mail da *himle*

*telle pils på fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Lynch! Ikke alltid like lett å forstå seg på filmene hans!

Du bør forresten, dersom du ikke har sett den, se A straight story.

Det er definitivt en av mine favoritter, og en film man faktisk kan forstå. Selv om det er en Lynch film :)

Jeg synes også Mulholland var bra, men ikke like bra som Lost Highway. Blue Velvet filmen til Lynch er også rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Mulholland var bra, men ikke like bra som Lost Highway. Blue Velvet filmen til Lynch er også rimelig bra.

Lost Highway husker jeg som meget bra, men jeg må se den igjen.. har bare sett den en gang, og Lynch filmer er det knapt mulig å se bare en gang og forstå alt...

Dvs.. man forstår vel aldri alt, men..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...