Gå til innhold

Kan man styre forelskelser?


Gjest småen

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en artikkel i et ukeblad som fikk meg til å tenke....

Jeg er 19, har aldri hatt kjæreste, kun svermerier som går over etter noen uker. Det er leeeeenge siden jeg har vært forelsket nå, men dette bekymrer meg ikke ettersom jeg ikke har tid til kjæreste uansett. D er nettopp dette jeg nå lurer litt på og som det ble hevdet i artikkelen. Nettopp fordi det ikke har noen hensikt for meg å bli forelsket klarer jeg da ubevisst å unngå å bli det? Går det an å lure seg selv slik?

Jeg må innrømme at jeg er forelsket nå, det gikk opp for meg nå når kameraten min flyttet for å studere...vi har hatt en deilig sommer og det kunne nok fort blitt noe mer, men jeg tror begge var innstilte på at vi nå flytter hvert til vårt og blir værende på hver vår kant av landet i hvertfall 3-5 år fram i tid...

Noen som har noen tanker om dette? Kan man styre seg fra å bli forelsket hvis det ikke "passer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg påstå at man kan.

I det minste kan jeg det. Jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli det, noe som jo forsåvidt sikkert hadde vært beleilig i enkelte situasjoner, men å styre meg fra å _bli_, er intet problem.

Så det kan du nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg påstå at man kan.

I det minste kan jeg det. Jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli det, noe som jo forsåvidt sikkert hadde vært beleilig i enkelte situasjoner, men å styre meg fra å _bli_, er intet problem.

Så det kan du nok.

Jeg vil påstå det motsatte.. Jeg tror ikke det ville vært så stort problem med utroskap osv om flertallet kunne styre slike følelser.

"I det minste kan jeg det. Jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli det, noe som jo forsåvidt sikkert hadde vært beleilig i enkelte situasjoner, men å styre meg fra å _bli_, er intet problem."

Skjønte ikke dette -kan du eller kan du ikke styre deg fra å bli det? Eller mener du _forbli_, på slutten?

Hei, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Forelskelse er følelser og ikke fornuft.

"Heldigvis" er det ikke mange ganger i livet man er dødsens forelsket. Iallefall sånn altoppslukende som "tar over" hele livet ditt hvor fornuften kortslutter og tabbekvoten er enorm for alt det rare man gjør og sier;-)

Men jeg er enig med SierDuDet i at man kan til en viss grad forhindre at man kommer i situasjonen. Da er man ikke mottakelig for det eller ikke ønsker det.

Unn deg følelsen og la deg rive med hvis du ønsker det da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå det motsatte.. Jeg tror ikke det ville vært så stort problem med utroskap osv om flertallet kunne styre slike følelser.

"I det minste kan jeg det. Jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli det, noe som jo forsåvidt sikkert hadde vært beleilig i enkelte situasjoner, men å styre meg fra å _bli_, er intet problem."

Skjønte ikke dette -kan du eller kan du ikke styre deg fra å bli det? Eller mener du _forbli_, på slutten?

Hei, forresten :)

Hei! :)

Jeg skrev feil.

Det skulle stå at jeg ikke kan styre meg i forhold til å BLI forelsket, dvs, jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli forelsket i noen.

Men jeg kan utvilsomt styre meg fra å BLI forelsket i noen som jeg ser at det ikke er noe problem med.

Jeg klarer ikke å styre meg fra det igjen når jeg først har blitt det, så utroskap og sånn er selvsagt et problem.

Men nå har jeg erfart at det er enkelte triks man gjør for å bli kvitt "forelskelsen" når det skjærer seg, og de triksene funker i hvertfall på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Forelskelse er følelser og ikke fornuft.

"Heldigvis" er det ikke mange ganger i livet man er dødsens forelsket. Iallefall sånn altoppslukende som "tar over" hele livet ditt hvor fornuften kortslutter og tabbekvoten er enorm for alt det rare man gjør og sier;-)

Men jeg er enig med SierDuDet i at man kan til en viss grad forhindre at man kommer i situasjonen. Da er man ikke mottakelig for det eller ikke ønsker det.

Unn deg følelsen og la deg rive med hvis du ønsker det da:-)

Du skrev det langt bedre enn meg, og det var det jeg mente.

Man kan forhindre at man "kommer i situasjonen".

Det var det jeg mente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! :)

Jeg skrev feil.

Det skulle stå at jeg ikke kan styre meg i forhold til å BLI forelsket, dvs, jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli forelsket i noen.

Men jeg kan utvilsomt styre meg fra å BLI forelsket i noen som jeg ser at det ikke er noe problem med.

Jeg klarer ikke å styre meg fra det igjen når jeg først har blitt det, så utroskap og sånn er selvsagt et problem.

Men nå har jeg erfart at det er enkelte triks man gjør for å bli kvitt "forelskelsen" når det skjærer seg, og de triksene funker i hvertfall på meg :)

Hvilke triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev det langt bedre enn meg, og det var det jeg mente.

Man kan forhindre at man "kommer i situasjonen".

Det var det jeg mente! :)

Men jeg forsto jo hva du mente:) Og vi var enige om dette tydeligvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg skrev feil.

Det skulle stå at jeg ikke kan styre meg i forhold til å BLI forelsket, dvs, jeg kan ikke styre meg i forhold til å bli forelsket i noen.

Men jeg kan utvilsomt styre meg fra å BLI forelsket i noen som jeg ser at det ikke er noe problem med.

Jeg klarer ikke å styre meg fra det igjen når jeg først har blitt det, så utroskap og sånn er selvsagt et problem.

Men nå har jeg erfart at det er enkelte triks man gjør for å bli kvitt "forelskelsen" når det skjærer seg, og de triksene funker i hvertfall på meg :)

Dette var _veldig_ oppklarende, SDD!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke triks?

Vel...

Nå er det kanskje ikke så lett for deg som er nyforelsket, og personlig har jeg bare brukt disse triksene når jeg har vært i forhold som har skjært seg.

Triksene er også ganske simple, men funker for meg.

Snakk om "problemet" med venner. Personlig bruker jeg her venninner, og jeg har et par stk jeg bruker til slike problemer. Bare høre med Seline som også svarer her :) Hun og en god RL venninne er fine å ha i slike situasjoner :)

Stikk ut å ha det gøy med venner, finn ut at du er attraktiv for andre.

Disse to triksene kan vel knapt kalles triks, da dette vel er noe "alle" gjør.

Noe som funker veldig bra for meg, og går på det med å føle seg attraktiv (man gjør jo ofte ikke det når et forhold går skeis, men det kommer jo selvsagt ann på grunnen til at det gikk til helvete..) er noe så banalt som å få seg noen nummer. ONS, finne seg en elskerinne, rote litt rundt, osv, er helt genialt når man prøver å bli kvitt denne "hjertesorgen".

En bedre flaske Backe Gabrielsen XO er også helt genialt å ha til slike anledninger, og personlig pleier jeg å kjøpe inn en når jeg merker at det går til helvete.

Funker glimmrende for meg.

Krangl litt med jenta og på denne måten finne ut at du skal være glad du er kvitt faenskapet, funker også genialt.

Banalt, men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var _veldig_ oppklarende, SDD!

:-)

Hehe, les det jeg skrev under tigertrollet sitt svar.

Jeg kan altså styre meg selv fra å havne i situasjoner hvor jeg blir forelsket.

F.eks: Som du vet så hadde jeg et slags forhold noen mnd i vinter/vår, og det var en jente jeg uten tvil kunne forelsket meg i. Jeg "styrte" meg uansett fra det fordi jeg visste at det var en umulighet.

Jeg er flink sånn..

Andre veien hadde jeg ikke klart det. Dvs, hvis jeg f.eks. har et sexuelt forhold til en jente, nydelig, hyggelig, osv, men det siste er lissom ikke der, så kunne jeg ikke "styrt" meg til å få de rette følelsene...

Selv om det hadde vært enklere noen ganger og også kunne styre seg den veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, les det jeg skrev under tigertrollet sitt svar.

Jeg kan altså styre meg selv fra å havne i situasjoner hvor jeg blir forelsket.

F.eks: Som du vet så hadde jeg et slags forhold noen mnd i vinter/vår, og det var en jente jeg uten tvil kunne forelsket meg i. Jeg "styrte" meg uansett fra det fordi jeg visste at det var en umulighet.

Jeg er flink sånn..

Andre veien hadde jeg ikke klart det. Dvs, hvis jeg f.eks. har et sexuelt forhold til en jente, nydelig, hyggelig, osv, men det siste er lissom ikke der, så kunne jeg ikke "styrt" meg til å få de rette følelsene...

Selv om det hadde vært enklere noen ganger og også kunne styre seg den veien :)

I see..:)

Er uenig likevel.. Jeg tror nemlig at hvis forelskelsen er noe du kan få deg fra -sånn som i ditt tilfelle -så er det ikke nok momenter tilstede til at du faktisk _er_, eller kan bli, forelsket. Det er jo nettopp hindringer i veien for at du blir forelsket, og om du velger å tolke at dette er bevisst er en ting. Jeg mener at det er en valgt tolkning. Om du skjønner..

Klarte ikke å skrive det mer tydelig.

Av egen erfaring kan man få seg vekk fra forelskelse på én måte, avstand og ingen kontakt. Det går ikke om man stadig har kontakt med vedkommende, selv om man "velger" å ikke være det. Men her er nok alle litt ulike, og det er litt ulikt hva man legger i "forelskelse" også.

Forelskelse er ihvertfall ikke alltid en topp ting, det er sikkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see..:)

Er uenig likevel.. Jeg tror nemlig at hvis forelskelsen er noe du kan få deg fra -sånn som i ditt tilfelle -så er det ikke nok momenter tilstede til at du faktisk _er_, eller kan bli, forelsket. Det er jo nettopp hindringer i veien for at du blir forelsket, og om du velger å tolke at dette er bevisst er en ting. Jeg mener at det er en valgt tolkning. Om du skjønner..

Klarte ikke å skrive det mer tydelig.

Av egen erfaring kan man få seg vekk fra forelskelse på én måte, avstand og ingen kontakt. Det går ikke om man stadig har kontakt med vedkommende, selv om man "velger" å ikke være det. Men her er nok alle litt ulike, og det er litt ulikt hva man legger i "forelskelse" også.

Forelskelse er ihvertfall ikke alltid en topp ting, det er sikkert:)

"Er uenig likevel.. Jeg tror nemlig at hvis forelskelsen er noe du kan få deg fra -sånn som i ditt tilfelle -så er det ikke nok momenter tilstede til at du faktisk _er_, eller kan bli, forelsket."

Her jeg som du ser uenig, da det faktisk til tross for en forelskelse går ann å være realistisk. Og det kan jeg være.

" Det er jo nettopp hindringer i veien for at du blir forelsket, og om du velger å tolke at dette er bevisst er en ting. Jeg mener at det er en valgt tolkning. Om du skjønner.."

Jeg velger det bevisst om jeg vet at det ikke kan bli noe mer, og det vet man når det er utenforliggende årsaker som er grunnen.

Er et forhold en umulighet så styrer man seg selv til ikke å bli det. Det klarer jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Er uenig likevel.. Jeg tror nemlig at hvis forelskelsen er noe du kan få deg fra -sånn som i ditt tilfelle -så er det ikke nok momenter tilstede til at du faktisk _er_, eller kan bli, forelsket."

Her jeg som du ser uenig, da det faktisk til tross for en forelskelse går ann å være realistisk. Og det kan jeg være.

" Det er jo nettopp hindringer i veien for at du blir forelsket, og om du velger å tolke at dette er bevisst er en ting. Jeg mener at det er en valgt tolkning. Om du skjønner.."

Jeg velger det bevisst om jeg vet at det ikke kan bli noe mer, og det vet man når det er utenforliggende årsaker som er grunnen.

Er et forhold en umulighet så styrer man seg selv til ikke å bli det. Det klarer jeg!

Ja, det er det jeg mener også. Du velger bevisst å tolke det slik at siden du ikke blir forelsket, så er det fordi du velger det p.g.a utenforliggende forhold.

Dette er en høna eller egget-diskusjon med andre ord. Uten at vi er uenige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg mener også. Du velger bevisst å tolke det slik at siden du ikke blir forelsket, så er det fordi du velger det p.g.a utenforliggende forhold.

Dette er en høna eller egget-diskusjon med andre ord. Uten at vi er uenige! :)

Jupp, du har rett, og ligger alle forholdene til rette så vil jeg selvsagt ikke styre det bort, men jeg vil styre det bort fram til hun blir forelsket i meg, sånn at jeg ikke går på en smell med ikke-gjensidig forelskelse :)

Det har jeg for øvrig aldri gjort, grunnet at jeg kan styre sånt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, du har rett, og ligger alle forholdene til rette så vil jeg selvsagt ikke styre det bort, men jeg vil styre det bort fram til hun blir forelsket i meg, sånn at jeg ikke går på en smell med ikke-gjensidig forelskelse :)

Det har jeg for øvrig aldri gjort, grunnet at jeg kan styre sånt! :)

Det der stiller jeg meg mer kritisk til sannhetsinnholdet i, men det blir nok en lite fruktbar diskusjon! Men på generelt grunnlag er jeg uenig.. Du kan jo f.eks være unntaket som bekrefer regelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stiller jeg meg mer kritisk til sannhetsinnholdet i, men det blir nok en lite fruktbar diskusjon! Men på generelt grunnlag er jeg uenig.. Du kan jo f.eks være unntaket som bekrefer regelen. :)

Jeg har i det minste klart det til nå, med unntak av en liten videregående-skole forelskelse en gang i tiden, men da var jeg ung og uerfaren :)

Det må jo for øvrig sies at jeg aldri blir forelsket...

Har blitt det to ganger, faktisk, sånn med unntak av den jeg nevnte over, og begge de to resulterte i forhold.

Så egentlig er jeg kanskje ikke så bra å bruke som eksempel, da jeg jo omtrent aldri forelsker meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det minste klart det til nå, med unntak av en liten videregående-skole forelskelse en gang i tiden, men da var jeg ung og uerfaren :)

Det må jo for øvrig sies at jeg aldri blir forelsket...

Har blitt det to ganger, faktisk, sånn med unntak av den jeg nevnte over, og begge de to resulterte i forhold.

Så egentlig er jeg kanskje ikke så bra å bruke som eksempel, da jeg jo omtrent aldri forelsker meg :)

Du burde jo da heller øve deg på å ikke styre deg så mye, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo da heller øve deg på å ikke styre deg så mye, kanskje?

Men det at jeg ikke forelsker meg så lett har ikke noe med at jeg styrer meg eller ikke..

Jeg bare forelsker meg ikke, lissom....

Ingen god forklaring på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at jeg ikke forelsker meg så lett har ikke noe med at jeg styrer meg eller ikke..

Jeg bare forelsker meg ikke, lissom....

Ingen god forklaring på det :)

Hmmm.. Tipper du er rett rundt hjørnet på å finne den rette nå... :)

Jeg vedder på at du er i et fast forhold før jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...