Gå til innhold

Ja til Rohypnol


Pappa Bjørn

Anbefalte innlegg

Nå skjer det igjen. De narkomane oppdager at livsnødvendige medisiner kan misbrukes og da må de forbys.

I dagsrevyen kunne vi nå se at både psykologer og tidligere narkomane mener at Rohypnol må vekk slik at den blir utilgjengelig for misbrukerne. Helt borte vil den ikke bli da mesteparten av Rohypnol på det illegale markedet blir smuglet inn. Men likevel, å få Rojypnol fjernet fra apotekene vil være et skritt i riktig retning.

Det samme har skjedd med flere smertestillende middler, deriblandt Paralgin Forte. Jeg har hatt noen vannvittige ryggsmerter i blandt som burde vært behandlet med smertestillende, men dette er vanskelig siden det skal mye til å få en resept. Da jeg en gang var innlagt med kramper i brystkassen ble jeg i en uke regelrett servert både morfin og paralgin forte fordi det var kontrollert. Med en som hadde mitt pilleforbruk kunne trygt ta det nødvendige kvantum slike piller ved behov.

Paralgin Forte ble nær forbudt etter at de narkomane klarte å trekke ut kodeinet slik at dette ble et attraktivt rusmiddel. Nå skal det samme skje med Rohypnol. Det er galskap!

Rohypnol er et svært bra medikament. I min familie er det en person som har store problemer med luftveier og bryst. Vedkommende lå i flere år våken hver natt med store smerter og pustebesvær. Løsningen ble Rohypnol. Dette fikk han til å sove og hjalp også mot smertene. Han ble betraktelig bedre samt at søvn4en gjorde at han ble 10 år yngre. Etter å ha forsøkt alt var det rohypnol som var redningen, og vil trolig holde ham i live 5-6 ekstra år.

Nå er det nok hensyn til de narkomane. De har satt seg i sitt eget uføre og viste hva de gjorde første gangen de tok narkotika. Igjen må alvorlige syke mennesker lide fordi de narkomane finner nye metoder å misbruke livsnødvendig medisin. Slikt må stoppes!

Nå skal hensynet tas til de syke og medisintrengende, ikke til misbrukerne! Rohypnol må bli på norske apoteker slik at mennesker får sine medisiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt klart et poeng.

Smertestillende blir desverre misbrukt noe som gjør det vanskeligere for smertepasientene som har behov og som har ønsket effekt av middelet.

For "pasienter" som har effekt av -det være seg Rohypnol, Somadril eller Paralgin Forte f.eks.- kan det være krise hvis preparatet forsvinner fra markedet. Når man finner noe som virker holder man seg til det.

Paralgin Forte ble heldigvis ikke forbudt. Dette preparatet er jo utbredt brukt til smertelindring, og det ville være synd om det forsvinnner.

Ved Oslo S selges det "hyppere" for et par tiere for stykket. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om dette "tiltaket", men dette er da faen skjæra meg for utrolig til å være sant.

Vi lever i et helvetes møkkaland hvor alt skal tilpasse våre "svake" grupper, i dette tilfelle de narkomane som du har helt rett i at har tilført seg sine lidelser selv.

Må bare applaudere innlegget ditt, og det er ikke til å fatte at det skal være sånn.

Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i dette landet. Ethvert problem skal møtes med en ny lov. Inten problem er for lite for en egen lov i i Norge!

Det verste er at vi er så vant til det at vi knapt stiller spørsmålstegn ved en slik praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette virkelig ender med et forbud mot Rohypnol, noe jeg verken tror eller håper, så er det en virkelig latterlig måte å møte dette problemet på. Når skal politikere lære seg å tenke fornuftig m.h.t narkomani? Dette eksempelet illustrerer hvordan det går når "krigen mot narkotika" får gå sin gang. Når det går utover andre svake grupper i samfunnet må vi si stopp, og kreve at politikerne tar i bruk nye virkemidler!

Det er flott at Pappa Bjørn tar opp dette, jeg tror det er mange som ikke visste at dette forslaget har vært på banen. Det er heldigvis langt igjen til det kommer et lovforbud, og det kommer sannsynligvis ikke heller. Vi får da sørge for at fornuften seirer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...