Gå til innhold

Oppskrift på sursøt saus?


Gjest lollipoppen

Anbefalte innlegg

Gjest lollipoppen

Skal lage svinekjøtt i sursøt saus, men jeg aner ikke hvordan en slik saus lages.

Hadde tenkt strimlet svinekjøtt, sopp, løk, bambusskudd og altså saus.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt ferdig sursøt saus. Jeg har to oppskrifter på sursøtt svinekjøtt. Legger ved oppskriften på begge. så du evt. kan få litt inspirasjon...

Sursøtt svinekjøtt (4 porsjoner)

1/2 ts salt

350 g svinemørbrad, skåret i små biter

2 egg, lettpisket

4 ss masienna

olje til frytyrsteking

1 gulrot, i løvtynne skviver

1 løk, i fine båter

160 g ananas, i små biter

1/2 rød paprika + 1/2 grønn paprika, i små biter

1 selleristilk i skiver

75 g søtsyltede kinesiske grønnsaker, grovhakket

3 ss hvitvinseddik

3 ss soyasaus

2 ss tomatpure

2 ss sukker

2 ss appelsinsaft

2 ts ekstra maisenna, blandet med 1 ss vann

1. Gni kjøttet med salt. Dypp alle kjøttbitene i egg og rull dem i maisenna. Legg kjøttet i ett lag på en tallerken. Kjøttet bør stekes umidellbart fordi det blir klebrig av å sta.

2. Varm oljen i en wok til middels temperatur og stek 4 kjøttbiter i 3 min. til de er gyllenbrune. Ta opp kjøttet med en hullsleiv og la det dryppe av på kjøkkenpapir. Gjenta med resten av kjøttet.

3. Hell ut alt unntatt 1 ss olje i woken, varm den opp igjen og rørestek gulrot, løk og ananas i 2 min. eller til gulroten er så vidt mør. Tilsett paprika, selleri og syltede grønnsaker og stek i 2 min. til.

4. Bland eddik, soyasaus, tomatpure, sukker og appelsinsaft i en liten bolle og rør i maisenna-blandingen. Hell sausen over grønnsakene og rør til blandingen koker og tykner. Legg i kjøttet og rør godt for å dekke det med saus.

Sursøtt svinekjøtt (2 porsjoner)

150 g svinefilet

2 1/2 ss maisenna utrørt i 1 1/2 ss vann

salt

1 egg

1 vårløk

3 hvitløksfedd

5 dl olje til fritering

3 ss hakkede tomater (fra boks) gnidd gjennom en sikt

2 ss kjøttbuljon eller vann

3-5 ss sukker

2 ss lys risvineddik

1. Skjær kjøttet i 1 cm tykke skiver og del dem i strimler, 1 1/2 cm brede og 4 cm lange.

2. Rør sammen maisennablandingen, salt og egg og bland det med kjøttstrimlene.

3. Skyll og rens vårløken og skjær den i tynne skiver. Skrell hvitløken og skjær den i tynne skiver.

4. Varm oljen i en tykkbunnet gryte, høy stekepanne eller wok. Stek kjøttet i 2-3 omganger i ca. 3 min. til deiglaget er gyllentbrunt. Ta det opp og hold det varmt.

5. Ha litt av oljen over i en stekepanne. Stek vårløk og hvitløk under omrøring på sterk varme til det dufter. Tilsett tomater og vann. Smak til med sausen med sukker, eddik og salt. Kok under omrøring til sausen er tykk.

6. Tilsett kjøttet og server straks mens deigen rundt kjøttet fremdeles er sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...