Gå til innhold

Kurs mot fobi/redsel mot krypdyr?Nils H. Dahl


Gjest Uæh

Anbefalte innlegg

Uff....herregud.....jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Bare jeg ser at det er maurer (ikke bare en, men mange) på bakken, eller edderkopper (eller andre småkryp) så blir jeg helt vill. Kan begynne å løpe og hyle og skrike, og slå rundt meg. Gjelder også fluer, vepser og/eller andre insekter som flyr i luften.

Et eks: var en tur på fjellet isted, med en venninne. Plutselig oppdaga jeg at det var massevis av maur som gikk på bakken. Jeg begynte å løpe og hyle, og slo meg selv og rundt meg (i det hele tatt). Det roet seg ned etterkvert, når vi kom til et sted hvor det ikke var maur. Men da var det mange ekle fluer, som fløy rundt oss og etter oss. Jeg ble helt vill da også, og løp og hylte som bare det.

Venninna mi bare lo av hele greia. Var sikkert morsomt å se på....men for meg var det IKKE morsomt i det hele tatt.

En annen dag satt jeg og en dame ute på veranderen. Plutselig kommer det en edderkopp (med liten kropp, men lange bein) krypende. Kom heldigvis ikke i min retning. Reagerte ikke så voldsomt da, men jeg ble litt smånervøs (eller hva jeg skal kalle det), slappet liksom ikke helt av. Jeg sa til hun jeg satt sammen med (hun er psyk. sykepleier) at jeg er livredd sånne små kryp. Bare en bitteliten edderkopp (som en nesten må ha lupe for å se) er jeg redd. Hjertet slår fortere, og jeg vil aller helst løpe.

Uansett, hun dama bare lo av meg, og sa (som om det liksom skulle være en slags trøst) at: "jeg tror nok at de små krypene er mer redd for deg, enn du er for dem". Kanskje det, men det hjelper ikke meg likevel.

Det jeg lurte på var om det er noen som vet om det finnes et kurs man kan ta for å bli kvitt denne redselen. Vet ikke om det er fobi sånn sett, for jeg klarer (ofte) å se på dem. Men f.eks. å drepe dem (dersom de ikke er på bakke. Dersom de f.eks. er på veggen eller i taket) det klarer jeg ikke. Isåfall hiver jeg noe på veggen/i taket, i håp om å treffe det.

Jeg føler meg egentlig veldig teit, men samtidig er jeg veldig lei...siden alle bare ler og ikke tar dette på alvor.

Selv om det kanskje er morsomt for dem (underholdende å se på) så er det ikke det for meg.

Vet jo at for å overvinne en frykt/angst så bør en helst utsette seg for det (et eller annet sånt). Men jeg tør ALDRI ta/holde et sånt lite kryp, uansett hvor lite det enn er.

Uff....føler meg veldig teit nå. Dere som leser dette synes vel at dette er et "filleproblem", men for meg er det faktisk ikke det.

Håper bare at jeg kan klare å forandre (til det positive) på dette, slik at jeg takler slike situasjoner en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camaron

Kjære Uæh

Det høres ut for meg at du sliter med en fobi. Det er et nokså utbredt fenomen. Etter hva jeg har brakt i erfaring så er det gode utsikter til å bli kvitt slike fobier.

Det er nok som du nevner ekponeringstrening som skal til. Det vil si at du trolig gradvis må utsette deg for det som du er redd for. Start i det små og øk lengden og graden av kontakt etter hvert. Prøv å hold ut i situasjonen så vil du gradvis erfare at angsten avtar.

Jeg vet at det ikke er så lett som det høres ut for, men etter en stund vil du nok erfare at det nytter. Vær forberedt på to skritt frem og ett skritt tilbake.

Skulle det være helt uoverkommelig så oppsøk en psykolog e.l for å få hjelp. Jeg skjønner godt at det kan bli et stort problem nå som det er sommer og alle småkryp yrer frem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...