Gå til innhold

Fdisk, partisjonering og formatering i Dos


Gjest Ivan Larsen

Anbefalte innlegg

Gjest Ivan Larsen

Ha kjøpt meg en ny hardisk, satt dn på slave og monterte dn, men windows finne ikkje dn, sjølv om bios gjer det!

Spørte nokon og dei nnevnete følgande punkt:

Fdisk, partisjonering og formatering i Dos

Noken som kan forklare steg for steg kossn du gjer dette?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Søk etter "formatering av harddisk" på Google, skal se du finner det du trenger der. I alle fall fant jeg utførlig beskrivelse da jeg kjøpte ny PC i fjor og skulle installere/formatere/partisjonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at alle jumpersettinger er i orden (den gamle må settes til master og den nye til slave).

Start dos-promten (ved å kjøre command). Så skriver du fdisk. Velg alternativ 5 (endre fixed drive). Velg så 1 for å lage DOS partisjon, velg så 2 for å lage utvidet DOS partisjon.

Gjør alle partisjoner aktive. Lagre å gå ut.

Så går du inn i windows utforsker. Når du trykker på den nye bokstaven vil du få beskjed om at denne ikke er formattert og om du vil formattere den nå. Svar ja og velg FAT 32. Og vips så fungerer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...