Gå til innhold

Skitten brudekjole og nye navn


Gjest irritert

Anbefalte innlegg

Gjest irritert

Hei !

Jeg giftet meg i helga, og opplevde at kjolen min var skitten allerede før vielsen.Dette var bak, nede ved kanten. Skjørtet hadde et lite slep, så lite at det ikke tar seg ut å gå og løfte på det, men nå går jeg og irriterer meg grønn over at jeg ikke gjorde det likevel!! Tenk, skitten før vielsen...

Noen med lignende erfaringer? Gikk du og løftet på brudekjolen din hele tiden?

Kan noen fortelle meg hvordan dere varslet omverdenen om at dere fikk nytt navn etter vielsen? Er det spesielle lapper som skal sendes ut?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke irriter deg over noe smom alerede har skjedd! Märtha hadde hestebæsj under sitt slep, det luktet sikkert, men hun er jo en hestejente så det gikk nok bra..

Ang. navn, det vanligste er vel å sende beskjed pr. e-post til alle de som du vanligvis har kontakt med på e-post (du får kanskje ny e-postadresse også, når du har nytt navn?), og så bruke adresseforansdringskortene fra posten (gratis å sende ut, henstes på postkontoret) til alle andre (både private og andre kontakter, som steder der du har abonnement, konto, bokklubber, idrettsforeninger osv). Du kan sende disse ut via www.posten.no også. Send ut etterhvert som du mottar post i det gamle navnet, det er ikke farlig om noen bruker det gamle navnet en stund.

Antar at du har ordnet det formelle med folkeregisteret, hvis ikke er det det eneste som er viktig i førsteomgang.

Pass. førerkort, bankkort osv er viktig å ordne _samtidig_, la det heller gå litt tid til du har tid til å ta alt på samme dag. Det gjør ingenting å bruke det gamle en stund, men det kan by på problemer å ha noe leg. i et navn og noe i et annet (hvis passet blir stjålet, feks, og du skal be om nytt nødpass i utlandet, og den eneste leg.en din er et bankkort i et annet navn enn passet, det betyr trøbbel, det vet jeg..

Så sett av en dag til å dra til banker og biltislyn og passkontor og alt slikt, viktigere at det gjøres samtidig enn at det gjøres umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Ikke irriter deg over noe smom alerede har skjedd! Märtha hadde hestebæsj under sitt slep, det luktet sikkert, men hun er jo en hestejente så det gikk nok bra..

Ang. navn, det vanligste er vel å sende beskjed pr. e-post til alle de som du vanligvis har kontakt med på e-post (du får kanskje ny e-postadresse også, når du har nytt navn?), og så bruke adresseforansdringskortene fra posten (gratis å sende ut, henstes på postkontoret) til alle andre (både private og andre kontakter, som steder der du har abonnement, konto, bokklubber, idrettsforeninger osv). Du kan sende disse ut via www.posten.no også. Send ut etterhvert som du mottar post i det gamle navnet, det er ikke farlig om noen bruker det gamle navnet en stund.

Antar at du har ordnet det formelle med folkeregisteret, hvis ikke er det det eneste som er viktig i førsteomgang.

Pass. førerkort, bankkort osv er viktig å ordne _samtidig_, la det heller gå litt tid til du har tid til å ta alt på samme dag. Det gjør ingenting å bruke det gamle en stund, men det kan by på problemer å ha noe leg. i et navn og noe i et annet (hvis passet blir stjålet, feks, og du skal be om nytt nødpass i utlandet, og den eneste leg.en din er et bankkort i et annet navn enn passet, det betyr trøbbel, det vet jeg..

Så sett av en dag til å dra til banker og biltislyn og passkontor og alt slikt, viktigere at det gjøres samtidig enn at det gjøres umiddelbart.

*phui*

Jeg er sannelig glad for at jeg valgte å beholde mitt eget etternavn da jeg i sin tid giftet meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av navn er litt av en jobb. Du har fått gode tips av "info".

Men husk å ha med deg kopi av vigselsattesten når du skal få endret navn i banken osv. Forresten trenger du ikke stille opp personlig, det holder med et brev og kop av attest.

Jeg gikk lenge rundt med en kopi i veska, og fikk flere ganger brukt for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...