Gå til innhold

Kan barnehagen kreve...


Gjest akky

Anbefalte innlegg

Det går et barn med veldig allergi i barnehagen til sønnen vår. Vi har fått beskjed om at dette barnet reagerer på klærne til sønnen vår pga. hunden.

Barnehagestyreren ymtet frampå om at vi kanskje burde omplassere hunden, eller i det minste sørge for at sønnen vår alltid kommer nydusjet og i helt rene klær. Men han er jo ren og nydusjet stort sett når han drar i barnehagen! Jeg saumfarte klærne hans i dag, og det er ikke ett eneste hundehår på de (hunden røyter ikke spesielt nå heller), men evt. støvpartikler får jeg jammen ikke gjort noe med!

Kan de kreve noe mer enn det jeg allerede gjør i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan ikke barnehagen kreve at dere omplasserer hunden! Det du kanskje kan gjøre, er at gutten skifter til helt rene klær når han kommer i barnehagen om morgenen - altså har på seg andre klær der enn hjemme. vet ikke om det har noe å si, dah, men det er kanskje verd et forsøk? :o)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tørketrommel

Nei, jeg mener de ikke kan kreve at dere omplasserer hunden.

Men at dere selvsagt gjør det som kan gjøres for at han ikke har med seg støv fra hunden i barnehagen. Det er partikler fra huden til hunden de fleste reagerer på, ikke pelsen.

Så pass på at barnet ikke sitter oppi hunden i bilen (at hunden har sitt eget sted), at dere kanskje bruker tørketrommel mer utstrakt til tørking av klær han skal ha i barnehagen, og at han ikke er altfor mye oppi hunden / hundens oppholdssteder etter han har kledd på seg nytromlede klær om morgenen.

Vi måtte gjøre tilsvarende da en av klassekameratene til min datter var ekstremt allergisk. Der kunne heller ingen bruke mykemiddel med parfyme på klærne, ikke parfymerte deodoranter, parfyme etc og mange andre tlsvarende tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Barn som er svært allergiske blir veldig handikappet og gjerne "isolert" av det, og alle i omgivelsene deres bør nok gjøre det de kan for å hjelpe til med å lette tilværelsen deres.

Omplassering av dyr syns jeg likevel er et vel drøyt krav.

Min nevø som har det på samme måten som barnet du forteller om må f.eks ofte gå hjem fra skolen fordi han kommer i kontakt med medelever som har hund.

Syns rådene du har fått er gode, jeg. Å bruke tørketrommel, og ha med klær som sønnen din bytter til når han kommer i barnehagen vil sikkert være verdt et forsøk.

Husk at det er sjelden det er selve hundehårene ungene reagerer på, det er hudpartikler fra hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener de ikke kan kreve at dere omplasserer hunden.

Men at dere selvsagt gjør det som kan gjøres for at han ikke har med seg støv fra hunden i barnehagen. Det er partikler fra huden til hunden de fleste reagerer på, ikke pelsen.

Så pass på at barnet ikke sitter oppi hunden i bilen (at hunden har sitt eget sted), at dere kanskje bruker tørketrommel mer utstrakt til tørking av klær han skal ha i barnehagen, og at han ikke er altfor mye oppi hunden / hundens oppholdssteder etter han har kledd på seg nytromlede klær om morgenen.

Vi måtte gjøre tilsvarende da en av klassekameratene til min datter var ekstremt allergisk. Der kunne heller ingen bruke mykemiddel med parfyme på klærne, ikke parfymerte deodoranter, parfyme etc og mange andre tlsvarende tiltak.

Takk for gode råd. Men nå har vi hverken bil eller tørketrommel. Det er forresten ikke mer enn 50 meter å gå til barnehagen, så vi var heldige med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den opprinnelige m&m

Kan han ikke ha en joggedress e.l. i barnehagen og skifte klær når han kommer da? Det kunne i såfall barnehagen hjelpe til med å gjøre. Kanskje han kan ha noen barnehage-klær der som barnehagen tar ansvaret for å vaske sammen med det de vasker av håndklær etc. der?

Som andre sier er det ikke hundehårene de reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Men nå har vi hverken bil eller tørketrommel. Det er forresten ikke mer enn 50 meter å gå til barnehagen, så vi var heldige med den!

Du har fått gode råd som sikkert hjelper den allergiske.

Jeg opplevde nesten det samme for noen år siden. Selv får jeg astmaanfall dersom jeg er i kontakt med hester og en del andre dyr. Flere ganger fikk jeg lettere astamanfall etter å hentet eldste dattern i barnehagen uten å forstå hvorfor. Så fikk jeg se at en av venninnene hennes som skulle på riding på ettermiddagen hadde på seg ridebuksa de siste timene i barnehagen (gledet seg sikkert veldig ;-) Jeg ba dem om å slutte å ta på rideklærene i barnehagen - noe de tok hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve, og skal ikke foreslå at dere skal omplassere hunden. Det har barnehagen ingenting med. Hadde noen foreslått det for meg, hadde de fått høre hva de var. Du har fått gode råd. Lever noen sett helt rene klær, tatt rett fra "snora" og gi beskjed om at barnehagen får bytte disse klærne på ungen da har du gjort ditt. Gjør de det ikke blir det faktisk deres problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...