Gå til innhold

Muslim vil ha verv i Krf


Solsikke

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5619785

Da jeg leste denne, tenkte jeg wow dette er jo ett svært så diskuterbart emne her på dol.

Hva jeg mener om saken? Vel jeg synes ikke muslimer har noe i ett parti som har ett kristent utgangspunkt. Partiets regler sier også at man må være kristen for å få tillitsverv i Krf.

Så hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kopierer det samme som jeg skrev om dette i en tråd nedenfor:

"Det skal vanligvis intet til når noen diskrimineres for sin kulturelle bakgrunn og tro, før noen skriker opp om rasisme.

Hvorfor skal et politisk parti behandles annerledes?

Hvis dette hadde vært en religiøs interesseorganisasjon så hadde diskusjonen vært mindre interessant for meg. men vi snakker tross alt om et av norges største politiske partier.

Skal man ha mulighet for å avgjøre hvem som skal kunne inneha tillitsverv i et politisk parti basert på vilken religion man bekjenner seg til?

Hvis så - hvorfor skal man ikke da kunne gjøre det samme vedrørende etnisk bakgrunn, eller kulturell bakgrunn eller.....?

Teknisk sett så virker det som om begrepet rasisme skulle kunne brukes her.

Hadde det vært Frp som f.eks hadde programfestet at kun medlemmer med norsk etnisk bakgrunn eller personer som er født og oppvokst i Norge kan inneha verv i partiet, så ville "ALLE" påstått at det er rasisme.

Men er det egentlig noen prinsipiell forskjell i disse sakene?"

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det må være opp til KrF og bestemme hvem de vil ha som medlemmer - og det at han har en annen religion gjør jo det umulig. Nei, syns ikke det er diskriminerende. Det er mange andre partier han kan bli medlem i.

MEN det jeg syns er rart -er at KrF er tufta på religion - det gjør dem til en interesse-organisasjon mer enn et rent politisk parti, synes jeg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg startar eit parti der berre heterofile norske menn kan få tillitsverv, er ikkje det diskriminering?

I prinsippet er dette faktisk diskriminering på grensa til rasisme, men i praksis er det likevel greit i dette tilfellet. Kvifor Raja som den svært oppegåande unge mannen han er vil inn i det bakstreverske jesuspartiet som KrF er, er ei gåte. Kvifor NOKON SOM HELST som er rimeleg oppegåande ynskjer seg tillitsverv i KrF er ei gåte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg startar eit parti der berre heterofile norske menn kan få tillitsverv, er ikkje det diskriminering?

I prinsippet er dette faktisk diskriminering på grensa til rasisme, men i praksis er det likevel greit i dette tilfellet. Kvifor Raja som den svært oppegåande unge mannen han er vil inn i det bakstreverske jesuspartiet som KrF er, er ei gåte. Kvifor NOKON SOM HELST som er rimeleg oppegåande ynskjer seg tillitsverv i KrF er ei gåte...

Nemlig :-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser egentlig ikke problemet med dette. Det er jo naturlig at et kristent parti vil ønske at kun kristne har vervene. En ting er å være medlem og støtte det partiet står for, men har du et verv i partiet skal du jo jobbe aktivt for deres saker, og det er vel litt vanskelig om du ikke selv lever etter de verdiene. Jeg synes ikke dette er noe annerledes enn f.eks. at man må være psykolog for å bli med i Norsk Psykologiforening o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg startar eit parti der berre heterofile norske menn kan få tillitsverv, er ikkje det diskriminering?

I prinsippet er dette faktisk diskriminering på grensa til rasisme, men i praksis er det likevel greit i dette tilfellet. Kvifor Raja som den svært oppegåande unge mannen han er vil inn i det bakstreverske jesuspartiet som KrF er, er ei gåte. Kvifor NOKON SOM HELST som er rimeleg oppegåande ynskjer seg tillitsverv i KrF er ei gåte...

Joda, høres grusom urettferdig ut. Så om en gift mann fra Sandnes vil bli medlem i Enslige Lesbiske Samers Parti og blir nektet så er det diskriminering?

Herregud, la oss få beholde muligheten til ytring på vegne av en gruppe eller meningsretning også i politikken.

Igjen det fine med ytringsfrihet, hvem som helst kan si hva de vil men stå inne for det selv. Det er fritt og danne sin egen gruppe eller sitt eget parti. Hvorfor skal man da drive å true seg inn til andre og forandre deres retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill!!! Slutt å skrike rassisme i hytt og pine. Alle skal ha like rettigheter uansett bakgrunn, hudfarge og religiøst ståsted.

Det vil si at en drittsekk er en drittsekk, en snylter er en snylter og en fekkas er en frekkas uansett bakgrunn, hudfarge og religiøst ståsted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill!!! Slutt å skrike rassisme i hytt og pine. Alle skal ha like rettigheter uansett bakgrunn, hudfarge og religiøst ståsted.

Det vil si at en drittsekk er en drittsekk, en snylter er en snylter og en fekkas er en frekkas uansett bakgrunn, hudfarge og religiøst ståsted!

Nå var det ikke jeg som skrek rasisme, men muslimen som ikke fikk tillitsverv i Krf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja-ja det var jo antagelig planen da, når de blir mange nok, kan de forandre vedtektene i partiet, eller gå ut og danne eget parti når de har lært nok. Personlig syns jeg det er rart de ventet så lenge, for de er MANGE muslimske medlemmer !! Og det fins 70.000 muslimer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer det samme som jeg skrev om dette i en tråd nedenfor:

"Det skal vanligvis intet til når noen diskrimineres for sin kulturelle bakgrunn og tro, før noen skriker opp om rasisme.

Hvorfor skal et politisk parti behandles annerledes?

Hvis dette hadde vært en religiøs interesseorganisasjon så hadde diskusjonen vært mindre interessant for meg. men vi snakker tross alt om et av norges største politiske partier.

Skal man ha mulighet for å avgjøre hvem som skal kunne inneha tillitsverv i et politisk parti basert på vilken religion man bekjenner seg til?

Hvis så - hvorfor skal man ikke da kunne gjøre det samme vedrørende etnisk bakgrunn, eller kulturell bakgrunn eller.....?

Teknisk sett så virker det som om begrepet rasisme skulle kunne brukes her.

Hadde det vært Frp som f.eks hadde programfestet at kun medlemmer med norsk etnisk bakgrunn eller personer som er født og oppvokst i Norge kan inneha verv i partiet, så ville "ALLE" påstått at det er rasisme.

Men er det egentlig noen prinsipiell forskjell i disse sakene?"

Mvh

Godt poeng :-)

"..........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det må være opp til KrF og bestemme hvem de vil ha som medlemmer - og det at han har en annen religion gjør jo det umulig. Nei, syns ikke det er diskriminerende. Det er mange andre partier han kan bli medlem i.

MEN det jeg syns er rart -er at KrF er tufta på religion - det gjør dem til en interesse-organisasjon mer enn et rent politisk parti, synes jeg.

:-)

Eg er så samd med deg, flisa. Eg forstår meg heller ikkje på dette partiet, som du sier er meir ein interesseorganisasjon enn eit reint politisk parti.

Og når dei løfter peikefingeren og gjer krav på å vere dei einaste som er talsmenn for moral og verdiar, blir eg retteleg forarga.

Men kvifor skal denne muslimen

dit, kan ikkje skjøne at han vil , heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og mener dere at det er rasistisk av Krf og nekte muslimer slike tillitsverv i sitt parti?

Nei, så omfattande kan vel ikkje rasistbegrepet vere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er så samd med deg, flisa. Eg forstår meg heller ikkje på dette partiet, som du sier er meir ein interesseorganisasjon enn eit reint politisk parti.

Og når dei løfter peikefingeren og gjer krav på å vere dei einaste som er talsmenn for moral og verdiar, blir eg retteleg forarga.

Men kvifor skal denne muslimen

dit, kan ikkje skjøne at han vil , heller.

Han er bare ung og vil statuere et eksempel - sånn var jeg engang også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...