Gå til innhold

Ad-aware og sletting av filer


Zirine

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjørt Ad-aware scanning på denne maskinen og den fant jaggu mye - 135 komponenter.

Jeg kjenner ikke alle disse filene, og noe sier meg at jeg må være litt forsiktig med hva jeg sletter. Hvordan skal jeg gå frem for ikke å slette noe jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slett hele driten - de programmene som evt. måtte slutte å virke etter at du har slettet spyware bør du uansett ikke bruke. Unntaket er om du bruker kazaalite - da skal du la filen cd_clint.dll være i fred, ettersom dette er en "dummyfil" som bare later som den er spyware for å lure kazaa.

Hvis det er noe som slutter å fungere som du virkelig vil ha, kan du bare reinstallere disse programmene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett hele driten - de programmene som evt. måtte slutte å virke etter at du har slettet spyware bør du uansett ikke bruke. Unntaket er om du bruker kazaalite - da skal du la filen cd_clint.dll være i fred, ettersom dette er en "dummyfil" som bare later som den er spyware for å lure kazaa.

Hvis det er noe som slutter å fungere som du virkelig vil ha, kan du bare reinstallere disse programmene etterpå.

Ja? Sikker?

Faen citoyen, hvis du tar feil nå :)

men jeg hører på deg vettu ...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Sikker?

Faen citoyen, hvis du tar feil nå :)

men jeg hører på deg vettu ...:)

Spør enhver dataekspert: Måten du blir flink på er å gjøre ting du ikke er helt sikker på hvordan virker eller hva resultatet blir av, og så lære av alt du må finne ut av for å rette opp feilen igjen :) Det er sånn jeg har lært det meste jeg kan i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør enhver dataekspert: Måten du blir flink på er å gjøre ting du ikke er helt sikker på hvordan virker eller hva resultatet blir av, og så lære av alt du må finne ut av for å rette opp feilen igjen :) Det er sånn jeg har lært det meste jeg kan i alle fall.

Det er jo selvfølgelig helt sant, men denne gangen trengte jeg en liten tilbakemeldingen før jeg satte i gang - for nå har det seg sånn at jeg nettopp har flyttet og jeg har ikke den ringeste anelse om hvor alle cd'ene og programmene befinner seg.

Men herregud - det ekke no å snakke om - nå har jeg slettet hele skjiten - og gliser fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig helt sant, men denne gangen trengte jeg en liten tilbakemeldingen før jeg satte i gang - for nå har det seg sånn at jeg nettopp har flyttet og jeg har ikke den ringeste anelse om hvor alle cd'ene og programmene befinner seg.

Men herregud - det ekke no å snakke om - nå har jeg slettet hele skjiten - og gliser fortsatt :)

De programmene som evt. måtte slutte å virke er som regel ikke programmer som kommer fra CDer uansett, det er nesten alltid programmer som er lastet ned fra nettet. Og der er de til du trenger dem, bare å laste ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De programmene som evt. måtte slutte å virke er som regel ikke programmer som kommer fra CDer uansett, det er nesten alltid programmer som er lastet ned fra nettet. Og der er de til du trenger dem, bare å laste ned :)

Det var betryggende å høre.

Vel, alt fungerer nå enda. Vi får se når jeg restarter den i morgen :)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du P2P-programmer? Hvis ikke er det bare å slette alt. Tviler sterkt på at noe slutter å fungere.

Hvis du bruker slike programmer bør du ikke slette alt. Gator o.l. bør ikke slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du P2P-programmer? Hvis ikke er det bare å slette alt. Tviler sterkt på at noe slutter å fungere.

Hvis du bruker slike programmer bør du ikke slette alt. Gator o.l. bør ikke slettes.

Det sletta jeg gitt :) Hva er Gator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sletta jeg gitt :) Hva er Gator?

Gator er et eller annet DRITT program som skal hjelpe deg å fylle ut skjemaer som er på nettet (eller noe sånt). Men det som noen IKKE vet er at Gator er SPYWARE program. Det vil si at når du installerer Gator så innstallerer du også et annet program som bl.a. registrere hvor du surfer, når du surfer, hva du søker etter, etc. og deretter sender programmet informasjonen til et firma. Deretter risikerer du å motta reklame rette mot deg. Dette er jo grunnen til at Gator dukker opp når du kjører Ad-Aware. Nettopp fordi Gator er noe DRITT som du bør fjerne/avinstallere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gator er et eller annet DRITT program som skal hjelpe deg å fylle ut skjemaer som er på nettet (eller noe sånt). Men det som noen IKKE vet er at Gator er SPYWARE program. Det vil si at når du installerer Gator så innstallerer du også et annet program som bl.a. registrere hvor du surfer, når du surfer, hva du søker etter, etc. og deretter sender programmet informasjonen til et firma. Deretter risikerer du å motta reklame rette mot deg. Dette er jo grunnen til at Gator dukker opp når du kjører Ad-Aware. Nettopp fordi Gator er noe DRITT som du bør fjerne/avinstallere.

Gator ER dritt. Sammen med flere lignende programmer. Bryr meg ikke så mye om at de spionerer, det som irriterer meg mest er at de suger opp systemressurser og krasjer maskina med jevne mellomrom.

Men sletter du dem så fungerer ikke "gratis"-programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gator ER dritt. Sammen med flere lignende programmer. Bryr meg ikke så mye om at de spionerer, det som irriterer meg mest er at de suger opp systemressurser og krasjer maskina med jevne mellomrom.

Men sletter du dem så fungerer ikke "gratis"-programmene.

Nå har jeg slettet alt, inkludert Gator, og alt fungerer som det skal, til og med ftp så dette gikk bare fint.

Hvilke gratisprogrammer snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg slettet alt, inkludert Gator, og alt fungerer som det skal, til og med ftp så dette gikk bare fint.

Hvilke gratisprogrammer snakker du om?

Det er hovedsaklig P2P programmer for å laste ned musikk, film o.l. som legger inn slik spyware. Også andre programmer du får gratis kan legge inn spyware o.l. Du får en lang tekst du må svare ja på om du godtar. Da sier du ja til at de kan legge inn masse rart og det som verre er.

Men hvis du slettet alt og alt fungerer er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...