Gå til innhold

Lover og regler på arbeidsplassen


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

I dag måtte vi jobbe i 29 varmegrader. Vinduene rett ut, men gardinene måtte være trekt igjen, ellers ble vi plaget av sollys på monitoren.

Skyhøy kø, hodepine og hetetokter klaget vi alle over. Er dette lov?

Spurte sjefen om det ikke hadde vært en idè å invistere i bordvifter til de annsatte, men hun bare lo av meg og ba meg åpne flere vindu.

*gruer meg til morgendagen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest onkel oscar

Om det ikke var lov å arbeide i 29 varmegrader, måtte vel den loven gjelde for alle arbeidstakere.

Synd for de som lå i respirator om alle intensivsykepleierne og anestesilegene gikk hjem :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet er det ingen fastsatt grense for hvor varmt det kan være på arbeidsplassen før arbeidsgiver må gjøre noe med det. Jeg vil tro at de fleste arbeidsgivere likevel er forståelsesfulle nok til å skaffe vifter e.l, men det er tydeligvis ikke din. Du kan jo snakke med ham, arbeidet vil jo bli dårligere gjort hvis de ansatte føler seg varm og uvel på jobb, i tillegg kan det hende man blir sykemeldt av varmen, f.eks. pga hodepine. Eller du kan gjøre som fresja foreslår, nemlig kjøpe en vifte selv, de koster ikke mer enn 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke var lov å arbeide i 29 varmegrader, måtte vel den loven gjelde for alle arbeidstakere.

Synd for de som lå i respirator om alle intensivsykepleierne og anestesilegene gikk hjem :-(

Og det hadde vært innmari kult å dra på shopping, ingen man kunne betale til... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en vifte selv! Det gjorde vi, selv om vi kunne vel ha forlangt at arbeidsgiver betalte. Men de koster da ikke noe særlig.

Jeg har en her hjemme jeg hadde tenkt å ta med meg i morgen. Men synes litt synd i de 10 andre som sitter i det åpne kontorlandskapet. Ikke minst ekstrahjelpene som ikke tørr si et kvekk.

Jeg er egentlig i ulønnet permisjon i forbindelse med fødselspermisjon. Jobber bare noen ekstra timer nå og da.

Mener bare at prinsippielt burde arbeidsgiver ta såpass vare på de ansatte. Skulle bare mangle. Føltes som om at hjernen var gelè i dag (-ingen spydige kommentarer, takk :-))

I morgen har jeg både matboks og vifte under armen når jeg suser inn døra på jobb ;o)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke var lov å arbeide i 29 varmegrader, måtte vel den loven gjelde for alle arbeidstakere.

Synd for de som lå i respirator om alle intensivsykepleierne og anestesilegene gikk hjem :-(

Vel på smelteverk og lignende hadde kanskje den loven blitt litt vanskelig og overholde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljølova seier i §8:

1. Arbeidsplassen skal innrettes slik at arbeidsmiljøet blir fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.

Det skal særlig sørges for:

(...)

c) at klimaet er fullt forsvarlig med hensyn til luftvolum, ventilasjon, fuktighet, trekk, temperatur o.l.

Er det for ille, så ta kontakt med verneombodet på arbeidsplassen. Vedkomande bør vita kva de bør gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...