Gå til innhold

NHD: Seponering og tilbakefall.


ulva

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man vite om det er depresjonen som vender tilbake ved seponering av AD - eller om det er en midlertidig virkning av nedtrappingen? Jeg kommer aldri langt nok, fordi jeg alltid blir fryktelig mye verre straks jeg kommer under terapeutisk dose. Mannen min mener jeg "forventer" å bli verre, og at det er psykisk betinget. Jeg derimot, er ikke så sikker. Jeg føler meg i økende grad nøyaktig som FØR jeg begynte med AD - for fire år siden! En slags: "Å, var det sånn det var..."- opplevelse. Følelsen av å være nedstemt og sliten går langsomt over i en dyp og smertefull sorg. Og jeg begynner straks å svinge i humøret. Noen mener alle kan reagere slik ved seponering etter lang tids bruk - og så er det de som mener at det betyr at man har sluttet for tidlig. Jeg vet ærlig talt ikke. Kanskje er det begge deler? Men jeg kjenner jo mange som helt fint har klart å slutte! Så hvorfor skjer dette meg? (Jeg har trappet langsomt ned fra 150 mg Efexor, brukt to måneder på å komme ned i 37,5 mg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror ikke en kan vite om det er det ene eller det andre.

Uansett mener jeg at det ikke kan være riktig å seponere dersom en faller ned i den samme depresjonen som en hadde før en startet behandling.

Det finnes deprimerte som får et kronisk forløp med sammenhengende depresjon over mange år. På samme måten tror jeg det finnes pasienter som må bruke AD varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kunne skrevet innlegget selv. Ble skremt første gangen jeg prøvde nedtrapping fra 150mg Efexor. Begynte igjen.

Etter en stund forsøkte jeg igjen. Meget langsomt. Delte kapslene den siste tiden, så jeg skulle komme under 37,5 mg.

Pasientinformasjon fra UK tilsier at det er vanlig at det går ok ned til 37,5, men da blir det problemer. Derfor må kapselene deles for å komme lenger ned.

Der borte var det et par leger som hadde funnet ut at eneste måten å få seponert Efexor på uten disse problemene er å først bytte til et annet lignende produkt og så etter en stund på dette seponere dette isteden. Eller så brukte de der borte noen leger et bestemt produkt (kjente ikke navnet, så har glemt det) sammen med Efexor under nedtrapping/seponering.

Dette er kjente Efexorproblemer ute. Her i Norge fornekter legene det fortsatt virker det som. Vi ligger jo litt 'etter' ofte her opp virker det som.

Jeg har vært Efexorfri i noen måneder. Voldsom ubalanse har jeg måttet tåle. Det går bedre måned for måned, så jeg skal holde ut uten å prøve noe annet. Kan visst ta lang til før kroppen 'jobber normalt' igjen.

Du nevnte noe om sorg. har du noe undertrengt sorg i deg, så prøv å få 'snakket ut' den før du evnt. prøver andre piller. Pillne stenger ofte sorgen inne. Snakker av bitter erfaring. Tårene over tapet kommer hver gang jeg er pillefri. Nå skal jeg la sorgen komme ut. Det trenger sikkert tid. Ingen skal få puttet i meg så mye som ei pille før jeg har fått ut det meste av smerten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...