Gå til innhold

Hjelp meg...

Anbefalte innlegg

miriam1365380361

Nå har jeg gått i flere år og lurt på hva som feiler meg. Det virker sm at jeg bare "suller" meg mer og mer inn i en tankeverden som jeg finner skremmende. Jeg tenker på døden i alle situasjoner. Jeg eller noen nær meg dør. Hvis jeg i det ene sekundet er glad og fornøyd, vil jeg i det neste tenke: "Du har ikke noe å være fornøyd over, det vil jo snart skje deg noe...". Og da "maler" jeg over når, hvor og hvordan. Jeg har noen fysiske plager (som sikkert er helt vanlige) men som hele tiden ligger i bakhodet mitt som symtomer på diverse farlige sykdommer. Jeg føler at når jeg tar opp dette med lege blir jeg litt "avfeid" og for forklart at jeg er bare 28 år og ingenting feiler meg. Jeg skjønner ikke hvordan man kan si dette ved kun å se på meg uten å ta noen som helst prøver. Jeg kvier meg for å dra til lege av frykt for ikke å bli tatt alvorlig. Men nå føler jeg meg enda dummere, for nå må jeg legge frem den smørbrødlista av diverse plager. Vond nakke, stikkinger armer og ben, ømt område rundt haleben, vonde punkter liksom i brystmusklene(?), ømt når jeg tar øverst på magen. Legen kommer til å tro at jeg er hypokonder....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67381-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Du sliter med utrygghet for din og andres helse. Det er anstrengende for deg og hindrer deg i å glede deg over det livet kan gi.

Statistisk sett er det som du selv antyder uvanlig at en kvinne i din alder lider av en alvorlig sykdom. Det forekommer imidlertid, og med mindre du er blitt godt undersøkt foreslår jeg at du snakker med legen din om han kan gjøre det. En god undersøkelse krever ikke nødvendigvis avanserte instrumenter. Legen kan ofte gi en betryggende vurdering med de hjelpemidlene han har på kontoret sammen med en grundig samtale og eventuelt laboratorieprøver. Hvis alle resultatene er normale, er det sannsynligvis grunn til å slå fast at du er frisk.

Dersom du fortsatt føler deg urolig, kan det være verdt å se på om du kan ha nytte av samtaler med en psykiatrisk sykepleier eller lege. Det finnes tilbud om dette i alle fylker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67381-hjelp-meg/#findComment-311220
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...