Gå til innhold

Er ikke dette sprøtt?


Gjest forgalt

Anbefalte innlegg

Gjest forgalt

Vil gjøre70-åringer gravide

Av ROY FREDDY ANDERSEN og THOMAS NILSSON (foto)

NEW YORK (VG) Khaled Zeitoun (43) - legen som gjorde at Turid Horgen ble mamma 58 år gammel - vil ikke si nei dersom en 70-åring vil bli gravid.

FRUKTBARHETSEKSPERT: Doktor Khaled Zeitoun er en av USAs fremste eksperter på fruktbarhet og graviditet Foto: Thomas Nilsson

- Hvis vedkommende er like frisk og har like god helse som Turid, tror jeg ikke at jeg vil si stopp. Alder er i seg selv ingen begrensning, mener Zeitoun.

VG skrev i går om den norske mirakelmammaen Turid Horgen som 24. juni i en alder av 58 år fødte en velskapt gutt i Boston.

Det var doktor Zeitoun på Columbia University i New York som hjalp den norske kvinnen med å bli gravid ved hjelp av et donoregg.

Egget ble befruktet av Turids ektemann Crispin (53) - for så å bli transplantert inn i livmoren til den norske kvinnen. Nå er lille Tom kommet til verden.

Store diskusjoner

- Vi hadde store diskusjoner internt i ekspertgruppen før vi sa endelig ja. Noen mente det var feil å la en så gammel kvinne bli gravid, noen mente det var galskap. Men jeg har hele tiden kjempet for Turid, forteller Zeitoun - opprinnelig fra Egypt.

VG møtte doktoren i det røffe strøket Harlem i New York i går. Der praktiserer Zeitoun på Harlem Hospital Center ved siden av den prestisjetunge jobben på Columbia University.

- Det er helsetilstanden som er det viktigste når vi sier ja eller nei. Hvis vi frykter at en kvinne kan bli syk under svangerskapet, sier vi nei. Derfor var Turid gjennom en rekke omfattende undersøkelser før vi følte oss helt sikre. Når det er sagt, kan vi godt si nei til en 20-åring hvis helsen ikke er god nok, forteller legen.

- Så det er ingen grenser for når en kvinne ikke lenger bør bli mor?

- I utgangspunktet nei, helsen er mer avgjørende. Men jeg må understreke at jeg ikke er den som ønsker å stresse en slik utvikling. Jo yngre, jo bedre. Vi mener at det går en grense på 55 år, og alt annet tilhører unntakene. En 70-åring vil svært sjelden ha så god helse at hun kan bli en del av dette. Så egentlig tror jeg det er ganske utopisk.

- Men hva med barnet? En kvinne i 50-60-årene som blir mor, vil fort være 70 før barnet er ferdig på skolen. Er ikke det et problem?

- I dag tar millioner av besteforeldre hånd om barnebarna sine. Vi mener de er mer enn kvalifisert til det, så skulle ikke en mor i samme alder også være det? I slike tilfeller legger vi vekt på at det er gode og tette bånd i familien. Skulle en mor eller far dø, må andre stå klar til å ta over.

Zeitoun forteller at et svangerskapsprogram koster 16 000 til 20 000 dollar, avhengig av hvor mye forarbeid legene må gjøre for å gjøre kvinnen klar for eggtransplantasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...