Gå til innhold

P-piller og vektøkning


sa1

Anbefalte innlegg

Jeg går nå på p-pillen trionetta, men har lyst til å slutte fordi jeg har gått så mye opp i vekt.

Vet noen om et annet like sikkert prevensjonsmiddel? Jeg er er ung og har ikke barn.

Går man like mye opp i vekt ved bruk at mini-piller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problem som deg, og problemet har kommet igjen og igjen hver gang jeg har prøvd p-piller. Samme for meg om legene sier at det ikke er p-pillene, for min kropp ER det p-pillene som gjør det, der med basta.

Jeg prøvde minipiller for rundt 2 år siden. For meg ble det et mareritt. Jeg blødde konstant (mensen) i nesten 3 måneder. Jeg er nok veldig vár for hormonelle endringer i kroppen, er min slutning.

Jeg ville ikke skrive dette for å få deg fra å begynne på minipillen, men bare si fra om min erfaring. Jeg er blitt veldig skeptisk til å putte noe hormoner inn i kroppen av noe slag. Jeg synes spiral er et bedre alternativ, tross alt, det er bedre å ha et fremmedlegeme inni seg enn å klusse med kroppens egne fininnstilte hormonsystemer.

Mange er garantert uenige i farene med p-piller o.l, men jeg har det ihvertfall mye bedre uten, og synes det er for lite fokus på bivirkninger på hormonpreparater generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvor lenge har du gått på pillen? Jeg gikk også opp noe i vekt den første tiden, i tillegg til noen andre bi-virkninger, men det gikk seg for til når kroppen ble "vant" med pillen. Det var ikke noe problem å gå ned i vekt igjen og de andre bi-virkningene forsvant også etterhvert. Nå var jeg bare 13 da jeg startet på pillen for første gang, så jeg hadde kanskje noen andre veksthormoner enn en voksen har, men likevel.

Hvis du ikke har prøvd så lenge, så vil jeg anbefale deg å vente litt og se om det ikke går seg til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yasminpillen

Yasmin-pillen er kjent for å ha færre slike bivikninger.

Vær samtidig obs på hva og hvor mye du spiser, jeg får økt apetitt av å gå på p-pillen, og da er det lett å gå opp i vekt hvis man ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvor lenge har du gått på pillen? Jeg gikk også opp noe i vekt den første tiden, i tillegg til noen andre bi-virkninger, men det gikk seg for til når kroppen ble "vant" med pillen. Det var ikke noe problem å gå ned i vekt igjen og de andre bi-virkningene forsvant også etterhvert. Nå var jeg bare 13 da jeg startet på pillen for første gang, så jeg hadde kanskje noen andre veksthormoner enn en voksen har, men likevel.

Hvis du ikke har prøvd så lenge, så vil jeg anbefale deg å vente litt og se om det ikke går seg til.

Lykke til!

Hei igjen.

Jeg har gått på trionette i sikkert 6 år, så jeg vet ikke om jeg har gått av meg kiloene eller ikke. Jeg vet at jeg gikk opp ca 6 kg da jeg begynte. Men nå har jeg hørt om noen som har sluttet helt på pillen og gått ned 5-6 kg og føler seg så mye bedre. Er ikke spesielt seksuelt aktiv om dagen, og tenkte at jeg like gjerne kunne slutte hvis jeg kom til å gå ned mange kg...

Men jeg orker ikke gå opp 6 kg igjen hvis jeg skal begynne igjen.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har gått på trionette i sikkert 6 år, så jeg vet ikke om jeg har gått av meg kiloene eller ikke. Jeg vet at jeg gikk opp ca 6 kg da jeg begynte. Men nå har jeg hørt om noen som har sluttet helt på pillen og gått ned 5-6 kg og føler seg så mye bedre. Er ikke spesielt seksuelt aktiv om dagen, og tenkte at jeg like gjerne kunne slutte hvis jeg kom til å gå ned mange kg...

Men jeg orker ikke gå opp 6 kg igjen hvis jeg skal begynne igjen.

Noen råd?

Jeg har også hørt om folk som har sluttet på pillen og fått et totalt nytt liv, både med vekt og i forhold til hormonelle plager. Når man har gått på pillen i så mange år har man kanskje vent seg så til det at man ikke husker hvordan det var før, og mange får seg en positiv overraskelse når de slutter.

Men så er det jo et veldig praktisk prevensjon og, da...

Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å slutte, og se hvordan det er.

Om du må på'an igjen, så går det an å være ekstra obs på hva og hvor mye man spiser, for det er jo hormonene som gjør at en får ekstra apetitt og legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problem som deg, og problemet har kommet igjen og igjen hver gang jeg har prøvd p-piller. Samme for meg om legene sier at det ikke er p-pillene, for min kropp ER det p-pillene som gjør det, der med basta.

Jeg prøvde minipiller for rundt 2 år siden. For meg ble det et mareritt. Jeg blødde konstant (mensen) i nesten 3 måneder. Jeg er nok veldig vár for hormonelle endringer i kroppen, er min slutning.

Jeg ville ikke skrive dette for å få deg fra å begynne på minipillen, men bare si fra om min erfaring. Jeg er blitt veldig skeptisk til å putte noe hormoner inn i kroppen av noe slag. Jeg synes spiral er et bedre alternativ, tross alt, det er bedre å ha et fremmedlegeme inni seg enn å klusse med kroppens egne fininnstilte hormonsystemer.

Mange er garantert uenige i farene med p-piller o.l, men jeg har det ihvertfall mye bedre uten, og synes det er for lite fokus på bivirkninger på hormonpreparater generelt.

Jeg er helt enig med deg. Det er derfor jeg kunne tenke meg å slutte. Jeg syntes ikke noe om å putte i meg piller år etter år helt ukritisk.

Men om en stund kommer jeg nok til å ha behov for et prevensjonsmiddel igjen.

Er litt skeptisk til spiral. Jeg er bare 22 år og har ikke planer om å få barn enda. -Og bør man ikke ha en fast partner? Har hørt at det er veldig risikabelt mht infeksjoner og sånn?

Hva er egentlig bivirkningene ved bruk av spiral?

Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Det er derfor jeg kunne tenke meg å slutte. Jeg syntes ikke noe om å putte i meg piller år etter år helt ukritisk.

Men om en stund kommer jeg nok til å ha behov for et prevensjonsmiddel igjen.

Er litt skeptisk til spiral. Jeg er bare 22 år og har ikke planer om å få barn enda. -Og bør man ikke ha en fast partner? Har hørt at det er veldig risikabelt mht infeksjoner og sånn?

Hva er egentlig bivirkningene ved bruk av spiral?

Takk for svar forresten.

Jeg hadde vanlig kobberspiral, som jeg tok ut ikke så veldig lenge etter at jeg satte den inn, fordi kjæresten min sa at det var vondt for ham (hadde klippet trådene kortere allerede).

Legene sier at man bør ha fått barn først, ja, p.g.a økt infeksjonsfare. Det gjelder jo først og fremst om man har ulike partnere, og da bør man jo uansett bruke kondom. Dette med økt infeksjonsfare henger sammen med sterilitet -det er derfor man bør ha fått barn først, ifølge legene. Det er altså ting som tyder på at om man har spiral så "fester" infeksjonen seg lettere, og muligens at den utvikler seg raskere.

Veldig risikabelt er likevel å overdrive, det kommer som sagt an på dine egne handlinger, infeksjonen kommer jo ikke av seg selv. Så satt opp mot p-piller som ikke heller beskytter mot infeksjoner, synes jeg spiral er et bra alternativ selv om man ikke har fått barn. Kondom er en selvfølge om man ikke har fast partner, uansett.

Bivirkningene med spiral kan være at gutten kjenner den, for noen kan dette ordnes med å klippe trådene litt kortere. For deg tror jeg ikke det finnes bivirkninger, det er jo en mekanisk ting.. Noen sier det gjør vondt å ta den inn og ut, jeg merket overhodet ingenting noe nav gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om folk som har sluttet på pillen og fått et totalt nytt liv, både med vekt og i forhold til hormonelle plager. Når man har gått på pillen i så mange år har man kanskje vent seg så til det at man ikke husker hvordan det var før, og mange får seg en positiv overraskelse når de slutter.

Men så er det jo et veldig praktisk prevensjon og, da...

Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å slutte, og se hvordan det er.

Om du må på'an igjen, så går det an å være ekstra obs på hva og hvor mye man spiser, for det er jo hormonene som gjør at en får ekstra apetitt og legger på seg.

Hormonene kan også gjøre at man legger mer på seg av det man spiser -sånn som ved en graviditet. Selv om man spiser like mye som før kan man altså gå opp i vekt fordi kroppen velger å forbrenne/lagre næringsstoffene på en ny måte.

Så det er ikke alltid så lett med det å spise mindre og kontrollert når man går på p-pillen. Men mange synes jo ikke at dette er noe problem, da.. Heldig for dem, for p-pillen er jo det mest praktiske prevensjonsmiddelet som finnes idag, det er jeg helt enig med deg i!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...