Gå til innhold

Endo


Ascent

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan ha endometriose. Jeg har de siste årene hatt akutte mavesmerter som har vært så kraftige at jeg umiddelbart har måttet legge meg ned på gulvet i fødestilling, puste jevnt og vente til det gikk over, og det varte kanske i ett minutt. Dette har kanskje til sammen skjedd rundt ti ganger de siste fem år (tror jeg da - vanskelig å huske slikt i detalj). Jeg har tidligere ikke hatt menssmerter, men merker en murring og dels stikninger i underlivet nå som jeg ikke husker fra tidligere, kanskje særlig etter fødsel sommer 1999. Jeg har derimot fått reduserte blødninger etter fødselen, og har også hatt et par tidlige spontanaborter i sommer/høst. Jeg er ikke spesielt plaget med unormalt sterk hårvekst eller kviser. Mensen er forholdsvis regelmessig med sykluser fra 25 til 31 dager. Den var før fødsel helt regelmessig. Det ble ved en ultralyd etter fødselen bemerket at jeg hadde cyste på eggstokken, men det ble sagt at dette var forholdsvis vanlig. Denne ultralyd ble foretatt etter at jeg hadde fått tilbake mensen etter fødselen. Vi ønsker nå sterkt ett barn nummer to. Jeg lurer på om du ut fra disse opplysninger kan si noe om det er mulig/sannsynlig at jeg er plaget med endo, og om dette er den mulige forklaring på tidlige spontanaborter. Bør jeg allerede nå gå til lege? Jeg er 34 år.

Jeg skjønner av informasjonen på internett at dette er en vanlig underlivssykdom, men jeg antar at det kun er et fåtall kvinner som er sterkt rammet. Dersom jeg bare har en lettere lidelse er det vel neppe et stort poeng å få det påvist?

På forhånd takk.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Umiddelbart tyder det ikke paa endometriose med saa sjeldne annfall. Det er komplisert aa paavise endometriose, man maa ha et inngrep i narkose, og det vil uansett ikke ha serlige konsekvenser for deg. Man kan i de fleste tilfeller (60-70%) bli gravid selv om man har endometriose.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...