Gå til innhold

mister ord


Gjest 30 år

Anbefalte innlegg

Jeg er vanligvis språklig sterk, og har ikke hatt noen problemer med å uttrykke meg. Men de siste årene har jeg merket at jeg har mistet en del ord. Det kan være hvilket som helst ord, dette gjelder både enkle norske ord og fremmedord. Jeg har rett og slett glemt selve ordene, men ikke betydningen av dem. Er jeg i ferd med å bli senil eller hva?? Blir jo redd av dette jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken tror jeg ligger i din interesse. Du bruker antagelig ikke dette så mye og ergo så blir det glemt. I forhold til før så har du kanskje helt andre gjøremål og interesser.

Tenk litt tilbake og se om du var mer opptatt av dette den gangen i forhold til i dag.

Jeg tror ikke du har blitt noe mer glemsk eller senil:-))

Men stress kan gi kortvarig glemskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Afasi, det som folk får etter et slag. De mister språket og må lære å snakke på nytt som et barn.

Neida det tror jeg ikke du har.

Tilstanden du beskriver er også kalt "stress" eller "å være distre". Ganske så vanlig blandt folk, jamfør min bror og hans vaner med å legge ting på "lure steder", for så å glemme hvor han la det hen...

Men dersom dette oppleves som et tiltagende problem i hverdagen, og utvikler seg med hodepine, synsforstyrrelser eller andre fysiske symptomer, bør du snakke med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det (og har delvis ennå) på samme måten jeg også. Jeg brukte en gang flere dager på å huske hva faren min heter. Heldigvis fikk jeg se et brev som var adressert til ham og da kom jeg på det.

Ellers kan jeg bruke timer på å komme på hva ting heter. Opplever tidvis trøbbel med å ordlegge meg når jeg blir ivrig.

Som jeg har skrevet om utallige ganger her på dol, så har jeg sykdommen hypothyreose (lavt stoffskifte). Noen av symptomene på denne er at man har problemer med konsentrasjonen og hukommelsen. Man blir svært glemsom.

Typisk for oss med denne sykdommen er at når vi f.eks. ber noen sende oss et eple fra fruktfatet, så kan det låte slik: "Kan du være snill å sende meg et... sånt... øh, den derre røde runde der... øhhh...EPLE! Ja, det heter det ja..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Hva gjør du ellers? Jobber hardt og lenge?

Sannsyligvis er dette uskyldig, men ta deg en tur til legen om du er usikker så kan h*n sikkert berolige deg!

Er dette noe som plager deg stadig vekk, eller bare i ny og ne? Skjer det hele tiden eller forverrer seg, bør du få det sjekket opp. I din alder skyldes slikt neppe "senilitet," men heller slikt som psykisk stress eller lavt stoffskifte. Det siste kan lett sjekkes opp med en blodprøve. Ellers går det jo an å gjøre noe både med stress og lavt stoffskifte.

Om du likevel skulle være så uheldig å bli senil: De tre fordelene med Alzheimer:

1. Du møter nye folk hver dag.

2. Du møter nye folk hver dag.

3.Du møter nye folk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...