Gå til innhold

mage og størrelse på barnet


Gjest 28

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt første barn, begynner nå på min 17 uke.

I begynnelsen av sv.sk gikk jeg ned flere kilo. Har nå gått opp en 2-3 kg, men føler magen uteblir.

"Alle" bemerker hvor liten mage jeg har, noe som gjør meg engstelig for at alt har stoppet opp der inne.

Fikk for øvrig høre fosterlyden for snart 2 uker siden. Mitt spm er når kommer magen? Er det noe galt med meg siden jeg ikke har fått mage ennå? Jeg har bakoverbøyd livmor, har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke jordmor, men vil bare berolige deg litt. Det er stor forskjell på hvor stor plass man har innvendig og hvor raskt det blir mage av det. Etter hvert (husker ikke fra hvilken uke) vil SF(symfyse-fundus, se svangerskapsjournalen)-målet ditt bli tatt på hver kontroll, så lenge det vokser jevnt, er alt i orden. Ikke bli urolig før legen din blir det!

Ingen kunne se noe på meg når jeg hadde klær på i mine to svangerskap før det var kommet ca. halvveis, selv om jeg er kort og relativt slank. Med nr. 2 la jeg ikke på meg mer enn etpar kilo de siste 2 månedene, det er litt uvanlig og jeg lurte litt på om junior kom til å være liten og tynn. Men han var veldig gjennomsnittlig, 49 cm og nesten 3,6 kg.

Hva "folk" sier, skal du bare ta med ro. Det kommer bare til å fortsette etter fødselen - babyen din er for rund, for lang eller for liten for alderen, og den spiser eller sover for mye, for ofte eller for lite...

http://www.onna.org/oyip/comebacks.html

Les gjennom disse (på engelsk) og lag deg din egen variant til neste gang noen sier noe ubetenksomt - du trenger jo ikke si det høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske liten under hele svangerskapet - det var kun en liten fotballmage, rett ut.

Likevel fikk jeg en krafitg plugg på 4320 kg, 52 cm. Jordmora var så overraska, lurde på HVOR jeg hadde hatt han. Jeg hadde båret han i ryggen sa hun...

Nå er jeg gravid med nr. 2, og er ikke noe større, heller mindre enn sist. Allikevel " sprenger " jeg kurven snart på journalen min... Så det blir nok en plugg til kan jeg rekne med. Så magestørrelse og vekt kan IKKE sammenlignes...

LYKKE TIL !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jordmor, men vil bare berolige deg litt. Det er stor forskjell på hvor stor plass man har innvendig og hvor raskt det blir mage av det. Etter hvert (husker ikke fra hvilken uke) vil SF(symfyse-fundus, se svangerskapsjournalen)-målet ditt bli tatt på hver kontroll, så lenge det vokser jevnt, er alt i orden. Ikke bli urolig før legen din blir det!

Ingen kunne se noe på meg når jeg hadde klær på i mine to svangerskap før det var kommet ca. halvveis, selv om jeg er kort og relativt slank. Med nr. 2 la jeg ikke på meg mer enn etpar kilo de siste 2 månedene, det er litt uvanlig og jeg lurte litt på om junior kom til å være liten og tynn. Men han var veldig gjennomsnittlig, 49 cm og nesten 3,6 kg.

Hva "folk" sier, skal du bare ta med ro. Det kommer bare til å fortsette etter fødselen - babyen din er for rund, for lang eller for liten for alderen, og den spiser eller sover for mye, for ofte eller for lite...

http://www.onna.org/oyip/comebacks.html

Les gjennom disse (på engelsk) og lag deg din egen variant til neste gang noen sier noe ubetenksomt - du trenger jo ikke si det høyt...

Ville bare fortelle deg at jeg var veldig liten igjennom hele svangerskapet, men jeg fikk en frisk gutt paa 3125 g,49.5 cm.

Legen min fortalte at stoerrelse paa magen kan ha med hvor hoey du er (jeg er 176 cm)

For hvis du er hoey saa er det mere plass "der inne"...

Oensker deg lykke til med svangerskapet.

(jeg fikk ikke mage foer jeg var 7-8 mnd paa vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å si om størrelsen på magen for hvor stor babyen er. Magen lot vente på seg veldig lenge, var godt innpå 30-tallet i ukene før den bulte litt. Særlig stor ble den aldri, 12 dager på overtid var jeg nøyaktig en meter rundt magen (er 1.78 høy) og fødte en tulle på 3630 g/51 cm.

Andre er veldig store, og føder små barn...som dem sier, det meste er normalt i et svangerskap.

Og dem kommentarene vet jeg av erfaring at ikke er så gøy...bare prøv å hevd deg over dem!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är många kvinnor som inte får så stor mage när de är gravida. I vecka 17 är det många som det knappt syns på. Storleken på magen har ingen betydelse och betyder inte att det går att veta hur barnet har det. När du kommit lite längre fram i graviditeten kommer det att synas mera men du kanskje är en av de kvinnorna som bara får en liten söt mage? Din mage kommer snart att börja mätas och då kommer du att se att den växer. Försök att inte höra på alla s komentarer. Försök istället att njuta av din graviditet! Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...