Gå til innhold

eggløsningssmerter


Gjest abeline

Anbefalte innlegg

Gjest abeline

Jeg gikk på p-pillen (Trionetta) i mange år sammenhengende før vi bestemte oss for å få barn. Jeg ventet spent på første ordentlige menstruasjon etter det (eller fravær av :-)). Etter flere uker begynte jeg å få sterke smerter i underlivet. Det var veldig vanskelig å definere, men kjennes vel som et smertefullt press. Blir også ganske oppblåst og føler meg generelt uvel i magen. Da dette hadde vart noen dager og var skikkelig vondt, ble jeg redd og gikk til legen.

Han trodde kanskje det kunne være en truende abort eller svangerskap utenfor livmoren, og tok blodprøve for å måle HCG. Ble sykmeldt en uke for sikkerhets skyld. Jeg selv "følte ikke" at jeg var gravid og gikk hjem og målte morgentemperaturen for første gang i mitt liv. Da fant jeg ut at jeg ikke kunne ha hatt eggløsning ennå, for tempen var KLART lav. Ergo ingen abort heller. Etter et par smertefulle dager til, spratt tempen i været samtidig som smertene endelig forsvant.

Merkelig. Dette hadde jeg ALDRI merket noe til før. Og mensen kom, ikke klaff på første forsøk, nei (dessuten var det jo så vondt at det ikke var så veldig fristende å "lage barn" heller!)

Dette gjentok seg i de neste syklusene, først en hel uke med smerter, og så temperaturstigning. Smertene var kanskje LITT mindre etterhvert, men de varte likevel oppimot en uke! Foretrekker menstruasjonssmerter fremfor dette!

Etter 4-5 "misser" ble jeg endelig gravid, og hadde et "perfekt" svangerskap, heldigvis. Jeg ammet lenge og vel, og fikk ikke tilbake menstruasjonen før jeg hadde sluttet HELT å amme, da var barnet blitt 16 mnd og det var like greit å begynne på søsken!

Denne gangen var eggløsningssmertene MINDRE (hadde IKKE gått på pillen i mellomtiden), fikk mensen to ganger før jeg var gravid igjen. Greit svangerskap, så det kunne vel ikke være noe alvorlig galt med meg da?

Så har jeg gått på p-pillen noen år siden det, men sluttet i vår. Igjen disse forferdelige smertene, men heldigvis ble jeg gravid den andre syklusen. Denne gangen MÅ jeg ha blitt gravid to dager etter at smertene begynte, de varte usedvanlig kort til meg å være! Så mistet jeg barnet etter 7 uker :-(

Jeg slapp utskrapning. Ved gynekologisk kontroll etterpå sa legen at ALT SÅ NORMALT UT (men da hadde jeg ikke tanke for disse smertene).

Så er det på'n igjen. Sitter her igjen med store smerter, det setter meg ganske utav spill! Attpåtil er det denne gangen hele 10 dager siden smertene begynte!! Sånn skal det vel bare ikke være?!!!

Har lest om smerter ved eggløsning før, men aldri om

så lenge!

Må også få opplyse om at jeg har veldig kort lutealfase også. Fra smertene har opphørt har det bare vært ca 8 dager til menstruasjonen! Jeg tror kanskje at de gangene jeg har blitt gravid har vært de gangene jeg har hatt minst smerter?

Hva er det egentlig som skjer i kroppen min? Kan det påvirke min evne til å få barn? Kan det ha noen sammenheng med spontanaborten?

Kan dette komme av at jeg har gått på p-pillen? Jeg føler at det er en viss sammenheng selv, kjente ALDRI noen smerter før jeg hadde begynt på dem.

Kan det ha noe med cyster å gjøre? Hvor mye kunne egentlig gynekologen se ved kontrollen (bla vaginal ultralyd), kan det være utelukket?

Jeg er redd for at det er noe galt med meg, og er uansett fryktelig lei av disse smertene. Er ikke typen til å stappe i meg smertestillende heller, særlig ikke om jeg prøver å bli gravid. Frykter at det skal bli vanskeligere nå når jeg har blitt eldre også.

For 100 kr vil jeg gjerne ha en ordentlig forklaring på hva som (kanskje) skjer i kroppen min :-) Og tar gjerne imot gode tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke gi deg noen sikker forklaring på hva som er årsak til akkuyrat dine smerter, men jeg kan forsøke å forklare hva som skjer i løpet av syklus. Ved mensens start (start på syklus) ligger en del egg parat til å modnes, men bare ett utvelges og stimuleres til eggløsning. Eggsekken som ligger omkring egget vokser til en cyste på et par cm som så brister ved eggløsning, iblant med en blødning ut i bukhulen. Det kan være smertefullt, men sjelden så lenge som du beskriver. Regelmessigheten i symptomene og de smertefri perioder tyder på at tingene normaliserer seg imellom episodene. Den godartede tilstanden endometriose (se i helseleksikon) hvor livmorslimhinne befinner seg ute i bukhulen kan iblant gi eggløsningssmerter (men smerter etter eggløsning og menstruasjon er vanligst). Man kan ikke påvise endometriose annet enn ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi), ikke ved ultralyd.

Både eggløsninsgsmerter og endometriose kan bedres under bruk av p-pille, ved graviditet og amming. Endometriose er i noen tilfeller ledsaget av barnløshet, men det ser ikke ut til å være problem for deg å bli gravid.

Bruk av p-pille er ikke årsak, men det er en ’behandling’ for slike symptomer (eggløsningssmerter og endometriose).

Hvis du igjen vil forsøke å bli gravid, bør du selvsagt ikke bruke p-pille, men bare ’vanlig smertestillende’ når du får symptomer. Man kunne undersøke deg med ultralyd når du har smertene, men det vil ikke ha noen praktisk betydning, annet enn at man muligens kunne få en forklaring som forbigående cystedannelse som egentlig er ganske normalt.

Når du har fått de barn du ønsker, kan du f.eks. bruke p-sprøyte som hindrer eggløsning. Det vil sannsynligvis ta bort dine smerter på amme måte som p-pille.

Jeg kan berolige deg med at symptomene –hvor vonde de enn er- ikke er tegn på noe farlig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest abeline

Jeg kan ikke gi deg noen sikker forklaring på hva som er årsak til akkuyrat dine smerter, men jeg kan forsøke å forklare hva som skjer i løpet av syklus. Ved mensens start (start på syklus) ligger en del egg parat til å modnes, men bare ett utvelges og stimuleres til eggløsning. Eggsekken som ligger omkring egget vokser til en cyste på et par cm som så brister ved eggløsning, iblant med en blødning ut i bukhulen. Det kan være smertefullt, men sjelden så lenge som du beskriver. Regelmessigheten i symptomene og de smertefri perioder tyder på at tingene normaliserer seg imellom episodene. Den godartede tilstanden endometriose (se i helseleksikon) hvor livmorslimhinne befinner seg ute i bukhulen kan iblant gi eggløsningssmerter (men smerter etter eggløsning og menstruasjon er vanligst). Man kan ikke påvise endometriose annet enn ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi), ikke ved ultralyd.

Både eggløsninsgsmerter og endometriose kan bedres under bruk av p-pille, ved graviditet og amming. Endometriose er i noen tilfeller ledsaget av barnløshet, men det ser ikke ut til å være problem for deg å bli gravid.

Bruk av p-pille er ikke årsak, men det er en ’behandling’ for slike symptomer (eggløsningssmerter og endometriose).

Hvis du igjen vil forsøke å bli gravid, bør du selvsagt ikke bruke p-pille, men bare ’vanlig smertestillende’ når du får symptomer. Man kunne undersøke deg med ultralyd når du har smertene, men det vil ikke ha noen praktisk betydning, annet enn at man muligens kunne få en forklaring som forbigående cystedannelse som egentlig er ganske normalt.

Når du har fått de barn du ønsker, kan du f.eks. bruke p-sprøyte som hindrer eggløsning. Det vil sannsynligvis ta bort dine smerter på amme måte som p-pille.

Jeg kan berolige deg med at symptomene –hvor vonde de enn er- ikke er tegn på noe farlig.

Vennlig hilsen

Må bare si det (vet ikke om noen leser engang):

Nå får jeg ihvertfall ikke sånne eggløsningssmerter på en stund! For jeg er gravid!!!

Det var ikke verst... For alt var jo bare vondt og føltes "galt" rundt eggløsning, trodde aldri at det skulle bli noe utav det, særlig fordi timingen vår ikke var perfekt. Trodde vi. Det gikk ihvertfall bra likevel :-D

Hørte forresten om noen annen som hadde samme (?) problem. Da hun var til laproskopi ifbm et svangerskap utenfor livmoren, fikk hun høre at det var en slags "krøll" på egglederen som kanskje kunne ha noe med smertene å gjøre.

Etter sånn som det blir forklart, så føler jeg selv at det kan ha noe med at det blir "trangt" når den sekken rundt egget (cysten) vokser, at det blir noe "press" i forkant av eggløsningen??

Håper bare at jeg ikke mister igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...