Gå til innhold

Hjelp, hvordan bli kvitt stiv nakke?


Gjest har så vondt!

Anbefalte innlegg

Gjest har så vondt!

Nå er det 3. dagen jeg sitter her med stiv nakke. Jeg kan snu hodet, og nå brystet med haken, er ikke helt stiv påd en måten, men det er såå vondt. Og når jeg snur på hodet, så hører jeg knoklene knase. Er dette farlig? Er ellers litt sår i halsen, men har kun hatt feber i små perioder. Det er for det meste bare nakken. Kan det være kun fra kald vind inn vinduet? Er det noe jeg kan gjøre med det, noe jeg bør plukke opp på apoteket, som virker godt?

Uff, blir bekymret for hjerneblødning, og allslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du får haka på brystet og ikke har utslett (som ikke går bort når du trykker et glass mot), er det hvertfall ikke hjernehinnebetennelse.

Trøst deg med det, og kontakt legen din i morgen.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et statisk belastende yrke er det "vanlig" med tidvise muskelplager.

Hvis dette er muskelplager anbefaler jeg deg å bruke disse musklene. Altså gjøre øvelser som krever innsats fra de stive musklene. Aktivitet følges av uttøyning (viktig) og avspenning.

Eventuelt kan varmepakninger hjelpe på spenningen.

Hvis det kun er nakken som er stiv (ikke hodepine og/ eller stive skuldermuskulatur) vil jeg anbefale deg å kontakte lege for å utelukke andre lidelser.

Det kan "knekke" spenninger i muskulaturen. Dette er ikke farlig -det bare høres sånn ut.

Håper det bedrer seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruke tigerbalsam på ømme og stive muskler, tro?

Ellers har jeg hatt min runde hos kiropraktor og fysioterapeut med stiv nakke rygg, og hvertfall det siste hjalp betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruke tigerbalsam på ømme og stive muskler, tro?

Ellers har jeg hatt min runde hos kiropraktor og fysioterapeut med stiv nakke rygg, og hvertfall det siste hjalp betraktelig.

Jo, tigerbalsam og sånne greier kan være verdt et forsøk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Naproxen på apoteket fordi jeg er plaget med menssmerter. I tillegg hadde jeg så sinnsykt vondt inakken denne gangen og en "bivirkning" av Naproxenen var at nakkevondtet forsvant. I ettertid ser jeg at det er de samme tablettene min mann har fått for ruggvondtet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Windsong

Så lenge du får haka på brystet og ikke har utslett (som ikke går bort når du trykker et glass mot), er det hvertfall ikke hjernehinnebetennelse.

Trøst deg med det, og kontakt legen din i morgen.:-)

Om du har fått et uskyldig virus, kan det godt medføre verking i kroppen. Ubehagelig, men ikke farlig. Forsøk Ibux eller Naproxen, som virker betennelsesdempende og smertestillende - reseptfritt. Anbefaler deg å ta disse sammen med litt mat, fordi det for en del gir for mye magesyre.

Selv har jeg slitt med nakkeplager i årevis, og har god erfaring med akupunktur. Effektivt mot stress også.

Om det er veldig akutt, bruker jeg Somadril som er et muskelavslappende middel på resept. Det sover man godt av, og det bør ikke brukes lenge av gangen.

Sitter du mye med PC eller annet statisk arbeide, er det viktig at du har god ergonomi - dvs. en god kontorstol, riktig høyde på tastatur/skjerm mv. slik at arbeidsstillingen ikke blir feil. Uansett er det viktig å ta seg pauser innimellom, gjerne hver time. Tøy ut og slapp av. Legen din eller en fysioterapeut kan hjelpe deg med de rette øvelsene.

Trening, uansett art, vil gjøre godt i forhold til muskelspenninger. Du får opp blodsirkulasjonen, slik at det blir "renset opp" i musklene. Kroppen vil produsere stoffer som gjør at smertene minsker.

Håper disse rådene kan være til hjelp for deg. Hjerneblødning kan jeg, selv om jeg ikke er lege, si at ikke har! Det vil ikke kjennes slik. Mest sannsynlig har du belastet nakken feil i en eller annen sammenheng, du er stressa og anspent eller du brygger på en uskyldig infeksjon.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...