Gå til innhold

Henvisninger som rotes bort i sykehus...


Cavatina

Anbefalte innlegg

...hvor blir de av?

Dette lurer jeg virkelig på!

Bærum sykehus mottok i mai i år en henvisning til nødvendige undersøkelser. Nøyaktig samme henvisning fikk de for 2 år og 8 måneder siden. Begge to har de rotet bort! Og jeg får fremdeles ikke hjelp. Ikke får jeg hjelp noe annet sted heller, fritt sykehusvalg gjelder ikke indremedisinske undersøkelser.

Jeg ringte sykehuset idag og spurte etter papirene. Sa ifra med det samme at jeg kom til å levere papirene på nytt personlig, og at jeg da kommer til å forlange svar på dagen. Men nei, det kunne jeg ikke kreve! Langt ifra, de må ha tiiiid for å ta en slik avgjørelse. Jeg har alt ventet i 2 år og 8 måneder, er ikke det lenge nok??

Hvorfor får jeg ikke hjelp når jeg trenger det?

Jeg er forbanna nå. Deppa også. Det går ikke an å behandle folk slik. De har fått flere purringer, men ingen av disse har de giddet svare på.

Flere her som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Det verste var da de rotet vekk prøveresultatetpå noen vevsprøver fra moren min. En meget smertefull undersøkelse måtte tas på nytt. Med det som resultat at en kreftoperasjon ble forsinket. Og da er det jo som kjent viktig å operere fortest mulig.

Papirene som skal følge pasienten gjør heller ofte ikke det. Dvs de kommer alt for sent. Har lest i avisa her om viktige etterundersøkelser som skulle tas av fastlegen, men papirene med BESKJED om det kom ikke fram før flere uker etterpå. Helt i tråd med min personlige erfaring fra tilfeller i familien. Skremmende! Min kreftsyke mor ble flyttet så hurtig mellom forskjellige institusjoner at papirene ALDRI (og det er helt sant!) rakk å komme fram til det aktuelle stedet før hun igjen var overflyttet til et nytt sted. Betjeningen spurte oss pårørende om ting som skulle stå i epikrisen. Vi var jo ikke helseutdannet. Jeg fikk panikk til slutt. Ble totalt utslitt. Det ble på en måte VÅRT ansvar siden det var vi som hadde opplysningene. Men vi skjønte jo ikke rekkevidden av hva vi hadde hørt. Skulle ikke vært lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at sykehuset har rota bort papirer. Derimot har jeg opplevd at ligningskontoret har forlagt papirer, med det resultat at de mener jeg skal betale 250.000 mer i skatt...

Offentlige kontorer er som en oljeglatt amøbe, umulige å få tak på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sikkert pliktig til å gi svar innen 1 måned, enten avslag eller innkalling eller opplysninger om hva du kan forvente deg av ventetid. Dersom det finnes kopi av henvisningene i journalen hos legen din, bør du ta kopi av disse og skrive et brev til sykehusdirektøren, samt sende en kopi til pasientombudet.

Hvis du ikke får reaksjon med det samme, er det bare å henvende seg til sykehusdirektørens overordnete, (f.eks. Helse Øst), og hvis det ikke kommer en ordnings da så fortsetter du bare til Helsetilsynet. Samtlige brev må du ta vare på kopi av, og sende kopier til pasientombudet.

Tør vedde på at det klarer brasene, med første brev. Men hvis ikke, så har du en fin VG-historie, og så får du garantert hjelp på dagen.

Lykke til, you go, girl!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Det verste var da de rotet vekk prøveresultatetpå noen vevsprøver fra moren min. En meget smertefull undersøkelse måtte tas på nytt. Med det som resultat at en kreftoperasjon ble forsinket. Og da er det jo som kjent viktig å operere fortest mulig.

Papirene som skal følge pasienten gjør heller ofte ikke det. Dvs de kommer alt for sent. Har lest i avisa her om viktige etterundersøkelser som skulle tas av fastlegen, men papirene med BESKJED om det kom ikke fram før flere uker etterpå. Helt i tråd med min personlige erfaring fra tilfeller i familien. Skremmende! Min kreftsyke mor ble flyttet så hurtig mellom forskjellige institusjoner at papirene ALDRI (og det er helt sant!) rakk å komme fram til det aktuelle stedet før hun igjen var overflyttet til et nytt sted. Betjeningen spurte oss pårørende om ting som skulle stå i epikrisen. Vi var jo ikke helseutdannet. Jeg fikk panikk til slutt. Ble totalt utslitt. Det ble på en måte VÅRT ansvar siden det var vi som hadde opplysningene. Men vi skjønte jo ikke rekkevidden av hva vi hadde hørt. Skulle ikke vært lov.

Slikt hører avgjort ikke hjemme i et land som Norge, men det er likevel ikke første gangen jeg har sett en slik historie. Var borti noe ligende selv, og endte med å ta undersøkelsene privat selv om det kostet sitt.

Slikt burde ikke være nødvendig!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Slikt hører avgjort ikke hjemme i et land som Norge, men det er likevel ikke første gangen jeg har sett en slik historie. Var borti noe ligende selv, og endte med å ta undersøkelsene privat selv om det kostet sitt.

Slikt burde ikke være nødvendig!!!!!!!!!

Ja, vi er heldige vi som har råd til å gå til de private. Tenk på de som bare må finne seg i elendigheten!

På sentralsykehuset her (venninna mi jobber der som sykepleier) har de en spesialistavdeling som ingen av de ansatte bruker. De søker seg til andre sykehus hvis de trenger slike tjenester. Siden de ser hver dag at tjenesten ikke er god nok. DET er dårlig reklame det.

En annen ting jeg lo godt av (riktignok en ganske ironisk der-kan-du-se-latter!) var da legen min ifjor fikk hjertetrøbbel. Tok ikke lange tida før han skjønte at legene på vårt sykehus ikke helt var verken enige eller kompentente. Så han tok med seg bilder og informasjon fra undersøkelsene og dro sporenstreks til en privatklinikk. DET sier jo litt om hva vi 'vanlig dødelige' utsetter oss for. Men de flyter vel på at vi ikke vet NOK til å se hva som foregår.

Håper bare jeg ikke blir syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...