Gå til innhold

Tidlig overgangsalder, jeg er 27 år.


kvinne_27_år

Anbefalte innlegg

kvinne_27_år

Hei Mette.

For nesten 3 år siden har meg og min mann forsøkt å få barn. Etter et års tid har vi undersøkt meg hos gynekologen. Vi tok en masse med undersøkelser av meg. Alt virket normalt. Vi fikk beskjed om å fortsette en stund til og om ikke dette funket skulle vi prøve en hormonkur. Men i mellomtiden måtte min mann ta sin sæd prøve. Denne viste imidlertid litt nedsatt kvalitet. Dette endte med at gynekologen anbefalte prøverørsmetode. Etter endt mensen skulle jeg begynne med nese spray , for så å begynne med sprøyter. Men 2 dager før jeg skulle begynne med behandlingen fikk jeg mensen på nytt. Jeg fikk imdlertid beskjed om å forsette behandlingen. Like før vi skulle reise til klinikken skulle jeg innom gynekologen for å sjekke forlikkel mål. Dette viste ingen tegn på utvikling av egg. Jeg fikk beskjed om å avbryte hele prosessen. Ved neste mensen skulle jeg ta en blod prøve og sjekke FSH. Denne prøven har jeg i dag fått svar på. Den viste 30 i verdi, mot normalt 5 og 10. Legen hos min klinikk mener jeg kan ha kommet i en for tidlig overgansalder. Er dette mulig når jeg bare er 27 år og forsatt har mensen? Jeg har i dag eggløsning lignende utflod , nå ca 2 uker etter mensen. Kan det være en misforståelse? Kan det være at jeg aldri skulle ha begynt på nese sprayen etter at jeg fikk mensen 2 dager før kuren begynte og at det kan spille eet lite puss? Jeg har også hatt et opphold på 6 mnd da jeg var 16 år uten mensen, men med noen medisiner så kom mensen tilbake igjen. Kan det ha noen betydning, og har jeg sjanse til å bli mor? Er det håp for meg og min mann? Jeg har ingen barn fra før. Jeg har ikke hatt noen hete tokter og ikke følt noe anderledes en før. Jeg leste at det kan være et slags syndrom om man er ung og at det kan komme tilbake? Bør jeg begynne på noen medisiner for å prøve å få dette tilbake? og om jeg er på vei inn i overgansalderen nå bør jeg forsøke å ta ut de eggene som eventuelt måtte være der nå? Med hilsen en ung kvinne som ikke vil gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Første tegn på at overgangsalderen nærmer seg er at hypofysehormoner FSH begynner å stige som tegn på at eggstokkene ikke fungerer like bra som før, men med dette ekstra tilskudd kan de fungere i mange år med regelmessige menstruasjoner og eggløsning, men det er et tegn på aldring, og ’gamle’ egg lar seg vanskelig befrukte. I 10-15 år før overgangsalderen skjer det en stadig reduksjon i fruktbarheten. Hvis du er ’programmert’ til overgangsalder ved f.eks. 42 år (det er ikke helt sjelden forekommende), så kan man allerede nå se første tegn. Når hadde din mor overgangsalder? Det er til en viss grad arvelig.

Ved prøverørsmetoden tilfører man FSH som sprøyte for å få mange egg til å modnes i samme syklus. Det ser ikke ut til å fungere hos deg, folliklene lot seg ikke stimulere/modne, og da er det ikke mulig å hente ut egg som lar seg befrukte. I dag har vi ingen mulighet for å stoppe eller dempe den normale aldringsprosess i eggstokkene.

Dine manglende menstruasjoner eller bruk av spray har ikke noen betydning.

Er alt håp ute? Det ser ikke alt for lyst ut, men håp er det. Den tilstand du har hørt om (?) betegnes ’resistant ovary syndrom’ hvor situasjonen plutselig endrer seg. Hvis kvinnen i tillegg til høy FSH har lavt østrogennivå, så kan man gi ’klimakterie-behandling’ og en sjelden gang har man sett at det har ført til graviditet, men det er sannsynligvis ikke aktuelt hos deg i og med at du har normal syklus. Men et lite håp må du ha lov å ha. Lykke til.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest venninnen

Venninnen min 44 år, kom i overgangsalderen da hun var 38 år. Hun har en voksen datter og har ikke brukt prevansjon etter dette barnet. Hun begynte tidlig med østrogentilskudd og har nå gått på dette i noen år. Hun giftet seg på nytt i fjor sommer og etter 3 mnd ble hun meget overraskende gravid. Hun fikk foretatt en abort men 2 mnd senere ble hun gravid igjen.

Så jeg vil bare si at du ikke skal gi opp håpet :-):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymher

Hei!

Jeg er i samme situasjon. Har også høyt FSH og har gått igjennom 6 mislykkede ivf-forsøk. Har hatt noen egg, men de har hatt dårlig kvalitet og ikke festet seg. Jeg startet med dette da jeg var 30 år.

Hvis dere ikke lykkes på vanlig måte, så har dere en mulighet med eggdonasjon. En anonym kvinne donerer egg og de blir befruktet med din manns spermier og settes inn i din livmor som ved et prøverørsforsøk. En slik beslutning krever at man modnes for den tanken. Men mange lykkes. Man kan få utført dette ved klinikker i Finland bl.a.

En annen løsning kan jo være adopsjon, den tanken kan også modnes etterhvert.

Så iallefall er det muligheter for å få barn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...