Gå til innhold

Prosent - regning HJELP!!!


Mamta

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvordan man regner ut hvor mange prosent f.eks. 18 er av 35, eller for den del 17,4 av 37,5??

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt forklart: Ta det minste tallet, gange med hundre og del det på det største tallet:

18 x 100 = 1800

1800 / 35 = 51

18 er 51% av 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart: Ta det minste tallet, gange med hundre og del det på det største tallet:

18 x 100 = 1800

1800 / 35 = 51

18 er 51% av 35.

Tusen takk, birdie!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart: Ta det minste tallet, gange med hundre og del det på det største tallet:

18 x 100 = 1800

1800 / 35 = 51

18 er 51% av 35.

Hvor mye er 80% av 10 dersom du bruker den metoden der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler 18/35=0,5143, som jo er det samme som 51,43 % (0,5143= 51,43/100)

og 17,4/37,5=0,464 som er lik 46,4%.

Hva Birdie holder på meg, har jeg ikke peiling på... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

conan har riktig svar. Vil du lære det ordentlig?

Problemstilling:

18 er ? prosent av 35

Uttrykt som regnestykke:

18 = X % av 35

Prosent er hundredeler og "av" er gangetegn (*):

18 = X/100 * 35

Finn X ved å gange med 100 på begge sider og dele på 35:

X = 18 * 100 / 35

Denne metoden virker ved alle typiske prosent-problemstillinger, uansett hvilken størrelse som er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du deler 18/35=0,5143, som jo er det samme som 51,43 % (0,5143= 51,43/100)

og 17,4/37,5=0,464 som er lik 46,4%.

Hva Birdie holder på meg, har jeg ikke peiling på... ;-)

Tja, jeg bruker kortversjonen av labans ligning - forsåvidt også en variant av ditt eget oppsett. Jeg ville jo ikke brukt den fremgangsmetoden på en eksamen, men svaret blir rett - eller..? :oÞ

La ut et svar i labanklassen på et tidligere sprøsmål, men gadd ikke sette opp ligningen en gang til. Skal bruke søkfunksjonen neste gang, slik at du blir fornøyd, kjære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

conan har riktig svar. Vil du lære det ordentlig?

Problemstilling:

18 er ? prosent av 35

Uttrykt som regnestykke:

18 = X % av 35

Prosent er hundredeler og "av" er gangetegn (*):

18 = X/100 * 35

Finn X ved å gange med 100 på begge sider og dele på 35:

X = 18 * 100 / 35

Denne metoden virker ved alle typiske prosent-problemstillinger, uansett hvilken størrelse som er ukjent.

- både til conan og laban! Men svaret blir det samme, enten man nå bruker birdies, conans eller labans metode:-)

Det er rart hvor fort man glemmer sin børnelærdom, så det var fint med et aldri så lite oppfriskningskurs:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg bruker kortversjonen av labans ligning - forsåvidt også en variant av ditt eget oppsett. Jeg ville jo ikke brukt den fremgangsmetoden på en eksamen, men svaret blir rett - eller..? :oÞ

La ut et svar i labanklassen på et tidligere sprøsmål, men gadd ikke sette opp ligningen en gang til. Skal bruke søkfunksjonen neste gang, slik at du blir fornøyd, kjære!

"Et svar i labanklassen". Den likte jeg veldig godt, birdie ;-) Utilsiktet eller ikke.

God helg fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...