Gå til innhold

keisersnitt


sirkel

Anbefalte innlegg

Nærmer det seg nå at man kan få velge om man vil ha naturlig fødsel eller keisersnitt? Jeg er så nervøs, og vil ikke ha barn før jeg er sikker på at jeg kan få keisersnitt...

Har hatt en liten debatt med venninner angående keisersnitt, en som nettopp har fått baby og "vet alt!" sier at man ikke tar keisersnitt før riene er startet. Jeg mener dette er feil, har hørt at man ikke tar keisersnitt etter at riene er i gang, bortsett fra ved komplikasjoner. Hvem har rett?

Og til dere som har født, hva anbefaler dere? Er keisersnitt så risikofylt som noen skal ha det til, eller er det greit? (Har liksom lyst til å slå meg til ro, og slutte å bekymre meg før jeg faktisk er oppe i situasjonen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som har 4 barn.

To av dem er født på vanlig måte og to av dem ved keisersnitt.

Hun anbefaler vanlig fødsel, selv om hun hadde enkelte komplikasjoner også her.

Selv har jeg bare en som er tatt med keisersnitt.

Selve keisersnittet var helt greit. Det var veldig vanskelig å snu seg i senga, og å reise seg opp i stående stilling, men det gikk da på et vis.

Men jeg savnet noe: Da gutten ble løftet ut av magen, ble han bært bort og tullet inn i tepper før jeg fikk se ham. Det tok en evighet (sikkert flere minutter) før jeg fikk vite at vi hadde fått en gutt.

Så ble jeg liggende alene på overvåkningen i sikkert en halvtime, mens gutten ble stelt, før far og sønn kom og hilste på.

Jeg greide ikke å løfte ham opp fra kurven selv, og måtte ringe på pleiere hver gang jeg ville ha ham opp til meg, legge ham ned eller skifte bryst.

Alt dette er ulemper ved keisersnitt.

Jeg ville nok valgt vanlig vaginal fødsel, og håper jeg får dette nå.

Hvis det planlegges keisersnitt, er det visst vanlig at dette tas før fødselen starter av seg selv. Det er vel litt greit for sykehuset å ta dette på dagtid når det er topp bemanning, og ikke mellom alle de andre hasteoperasjonene.

Starter fødselen av seg selv, har man vel ikke noe valg, og det blir mere hast ut av det.

Hvis du har fødselangst finnes det måter å prøve å bearbeide denne på. Du burde kanskje snakke med en god jormor eller gynekolog for å få noen gode råd i din situasjon. Du trenger nok ikke å være gravid for å diskutere slike ting med en fagperson, men du må nok betale timen selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt et keisersnitt, og er helt enig med det pusi skriver. Man føler seg litt snytt og temmelig sliten etterpå.

Det er jo på grunn av noen komplikasjoner man tar keisersnitt, så jeg vil tro at mange har blandede følelser. På den ene siden en lettelse og en løsning på en vanskelig situasjon - på den andre siden en operasjon og alt det medfører. (Far synes som regel det er helt flott, for han tar seg av barnet de første timene...)

Jeg opplever det spørsmålet som så vanskelig å ta stilling til før man er oppe i det. Jeg synes ikke at du skal ha den holdningen at du ikke vil ha barn før du får keisersnitt. Det er jo mest sannsynlig at du kan få en flott, normal fødsel. Og skulle det oppstå komplikasjoner synes i alle fall jeg vi ble veldig godt møtt og ivarettatt av leger og jordmødre i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte så att man bara kan beställa ett kejsarsnitt, för att man är så rädd och nervös. Jag vet att det diskuteras mycket omkring detta, av både kvinnor och männ. Om du skulle bli gravid och fortfarande känna så som du gjör idag, skall du ta upp detta med din jordmor eller doktor. Då får ni tillsammans avgjöra om din rädsla är så stor att du behöver prata med någon annan om detta. Det finns ofta en spesiell utbildad jordmor, psykolog eller doktor som jobbar med kvinnor som har förlossningsrädsla(födselsangst), på varje sjukus. Då får du evt gå på samtal och sedan tillsammans komma överens vad som är bäst för dig. Den stora frågan är ju; vad är du rädd för? Ofta är kvinnor rädda för något som kan förebyggas och åtgärdas under en förlosssning. Frågor och funderingar kanskje kan redas ut och en vaginal förlossning kan tillrättaläggas. Det finns både planlagda kejsarsnitt och akuta kejsarsnitt. Vid de planlagda kejsarsnitten, så har kvinnan inte startat med rier, medans vid de akuta, så har kvinnan oftast stratat med rier. Det finns alltså bägge varianter. Jag tycker att du har fått många kloka svar här på forumet, av kvinnor som har varit igenom ett kejsarsnitt. Vid ett kejsarsnitt finns det alltid en risk för komplikasjoner, som är viktigt att ta med i betraktningen. Lycka till vidare i livet!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde keisersnitt 2 ganger - 1 gang hastekeisersnitt og 1 gang planlagt.(Planlagt keisersnitt får du forresten ca 1 uke før termin.)Selve operasjonen var greit nok men etterpå var det verre. Første gang gikk det hele 9 MÅNEDER før jeg kom til kreftene igjen. Hadde blodninger, mye vondt i såret og en del andre ting. Det gikk litt bedre med nr 2 men allikevel. Kunne jeg bare velge!!! ALDRI keisersnitt!!! Men av og til har vi ikke noe valg.

Jeg hadde sikkert mye mer vondt enn en har ved vanlig fødsel. Og husk at du kan få smertestillende, epidural osv og føde ganske smertefritt. Så tenk over saken!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...