Gå til innhold

Rettigheter for arbeidstaker? Trenger hjelp!


Gjest Vinterjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Vinterjenta

Tar sjangsen på å legge ut noen spørsmål her hos dere kunnskapsrike DOL'ere.

Jeg har 2 arbeidsgivere: hovedarbeidsgiver hvor jeg er ansatt hos i 50-70% er helt grei. Biarbeidsgiver hvor jeg jobber 46% er helt pyton (min mening). Mine spørsmål dreier seg om biarbeidsgiver.

1) Skal vaktplanen (har endel natt og helgejobbing) forelegges de ansatte eller representant for de ansatte for godkjenning en stund før vaktplanen trer i kraft, eller må vi godta det ledelsen kommer opp med?

2) Kan jeg kreve at vaktplanen blir tilrettelagt min manns pendlerplan (pga helge og nattarbeidet da barnehagen ikke er åpen)? Kan jeg evt. kreve at vaktplanen blir tilrettelagt arbeidssituasjonen hos hovedarbeidsgiver?

3) Kan jeg nekte ekstravakter? Og hvor lang varslingsfrist kan jeg kreve?

4) Har min biarbeidsgiver rett til å kreve prioritet over hovedarbeidsgiver?

5) Kan biarbeidsgiver beordre meg til å jobbe opp mot 100% uten å utøke stillingen min midlertidig?

6) Kan jeg kreve samme ferie hos min biarbeidsgiver som allerede er innvilget fra hovedarbeidsgiver? Har jeg krav på mer enn 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden når jeg f.eks har fått innvilget 6 uker fra hovedarbeidsgiver?

7) Har jeg krav på 5 uker ferie i året nå, uansett om det står i tariffavtalen eller ikke?

8) Noen som vet om en advokat tar på seg slikt arbeid som å besvare slike spørsmål som disse?

På forhånd tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt mulig at jeg har forstått feil, men dette er mine svar etter mine kunnskaper. Har selv jobbet på bolig for funksjonshemmede der disse spørsmålene stadig var oppe.

1: Nei

2: Nei

3: Ja

4: Tja, biarbeidsgiver har ikke noen forpliktelser til å ta hensyn til hovedarb.giver. Det er ditt problem.

Han kan derimot behandle deg som om du kun jobbet hos ham.

5: Nei, kun de som er ansatt i 100% stilling kan beordres til å jobbe ekstra. Dette _VET_ jeg.

6: Aner ikke

7: Aner ikke

8: Ja, advokater som jobber innenfor arbeidsrett svarer på slike spørsmål, og finner ut ting og tang, _og_ går til søksmål mot fæle arbeidsgivere.

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvis det er store endringer i vaktplanen i forhold til eksisterende, kan den bli forelagt de ansattes representant(er) for gjennomsyn, men det foreligger ingen vetorett fra de ansattes side.

2) Du kan spøre, men du har ingen rett til å få tilpasset vaktplanen. Angående bi- hovewd- arbeidsgiver er de i sin fulle rett til å kreve deg til å jobbe i henhold til de vaktplanene som er i bedriftene. Her er det du som har det hele og fulle ansvaret for at du er tilgjengelig hos begge to, i henhold til vaktplaner.

3) Ekstravakter går vel under overtidsbestemmelsene og da kan du nekte hvis vektige sosiale forhold foreligger. For overtidsjobbing foreligger det ingen varslingsfrist. Planlagt bruk av overtid i bedriftene er ikke tillatt.

4) Begge arbeidsgivere har rett til å kreve prioritet.

5) ?

6) Igjen du kan ikke kreve noen ting, men kan komme med ønske.

Og du har ikke krav på mer enn 3 ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, uansett hvor mange uker du eventuelt har fått hos den andre arbeidsgiver. Så i teorien kan du ende opp med å jobbe i hele hovedferieperioden, ved at ferien din blir lagt til forskjellig tidspunkt hos dine to arb.givere.

7) Nei. Kun arb.takere som jobber i bedrifter med tariffavtaler, der avtale om den 5. ferieuken er inngått, har rett til denne siste uken.

8) Selvfølgelig er det advokater som kan svare på dette, men du må regne med å betale godt for tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...