Gå til innhold

Posttruamatisk stresslidelse?


threzi

Anbefalte innlegg

Jeg gjennopplever tidligere overgrep som sikkert noen her inne vet om. I den forbindelse så lurer jeg på om jeg har posttraumatisk stresslidelse. Jeg har lest om det og mye av det stemmer på meg. Skremmende!

Noen ganger husker jeg flesh backene og andre ganger er det bare et stort svart hull. Jeg blir fort irritert når noen snakker til meg under flesh backene, og svarer i en sur tone, i følge andre. Noe jeg ikke kan forstå.

Nils, er dette en form for posttraumatisk stresslidelse? Må man i gjennom rekker tester for å få denne diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes tester for denne lidelsen også, men den er som regel ikke vanskelig å diagnosere. Temmelig åpenbart, med depresjon, angst, mareritt, flash-backs, gjerne psykosomatiske symptomer og dissosiative symptomer. Ja, og så følger det etter traumer - ikke nødvendigvis like etter traumet har inntruffet. Skjønt, hensikten med denne diagnosen har jeg ikke helt skjønt. Det sier ikke særlig mer enn at du faktisk reagerer på en større påkjenning du har gjennomlevd - nå eller tidligere i livet - og i så stor grad at det blir patologisk/sykelig. Fikk selv diagnosen personlighetsforstyrrelse som følge av PTSD, altså den kroniske versjonen. Gir heller ikke særlig mye nyttig info om meg - bare en samlesekk. Søker du på nettet, finner du masse info. Særlig om du søker på utenlandske søkemotorer - prøv PTSD - "post traumatic stress syndrom". Dette er den store, hippe diagnosen i USA for tiden, så det flommer over av info på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

I vårt land (med lite krig) er overgrep den vanligste årsaken til PTSD.

Diagnosen kan stilles ved et stukturert intervju på ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...