Gå til innhold

Posttruamatisk stresslidelse?

Anbefalte innlegg

Jeg gjennopplever tidligere overgrep som sikkert noen her inne vet om. I den forbindelse så lurer jeg på om jeg har posttraumatisk stresslidelse. Jeg har lest om det og mye av det stemmer på meg. Skremmende! Noen ganger husker jeg flesh backene og andre ganger er det bare et stort svart hull. Jeg blir fort irritert når noen snakker til meg under flesh backene, og svarer i en sur tone, i følge andre. Noe jeg ikke kan forstå.

Grethe, er dette en form for posttraumatisk stresslidelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67950-posttruamatisk-stresslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest selungen

Til deg threzi.

Ja jeg vet at det var grete du spurte, men jeg har selv hatt denne diagnosen, og derfor tror jeg at jeg skla la deg få vite det jeg vet,oki?

vel jeg har også vært utsatt for overgrep,og jeg fikk de samme problemene som deg.

Jeg fikk flachbakene,jeg gjennoppleve de overgrepene, jeg fikk ikke sove ordntlig og jeg gikk rundt i en slags døs.

Etter noen samtaler ble det derfor funnet ut at jeg hadde en Posttraumatisk stresslidelse.

Selv om jeg ikke er en fagperson, vil jeg anta uti fra det du beskriver at du har denne lidelsen.

Lykke til videre.

Kjære Threzi!

Jeg er ikke noen ekspert på PTS, så jeg synes det er vanskelig å svare konkret på dette spørsmålet. Kan du ikke spørre på forum for psykologi, der er jo egen psykolog som sikkert kan gi deg et godt svar.

Vennlig hilsen Grete :-)

_Psykiater_ Nils Håvard Dahl på Forum for _Psykiatri_. Disse fagfolkene er litt nøye på sånt, skjønner du ;-)

Diagnosen PTSD stilles gjerne på bakgrunn av sykehistorien, og det er rimelig godt dokumentert at seksuelle overgrep kan utløse symptomene. Det som utløser flash backene kan være at du f.eks møter en man som bruker samme deodorant som overgriperen, eller at du kommer opp i situasjoner som minner deg om overgrepene. Dette kalles triggere og det er de som utløser flashbackene.

Symptomene kan være irritabilitet, søvnløshet, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger.

Jeg legger ikke skjul på at jeg er i utakt med psykiatrien når det gjelder å lage dette om til en diagnose. Ved å gjøre dette kan man "skjule" seg bak denne diagnosen i årevis uten egentlig å komme noen vei. Ved å jobbe med dette på en konstruktiv måte kan man bli bevisst på problemene og ikke unngå de slik mange desverre gjør.

Nå...så var det sagt:-)

Mvh

Nico

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...