Gå til innhold

Siste før helga


petter smart

Anbefalte innlegg

Dividér antall røvere som var sammen med Ali Baba på 5 og legg til antall ryttere som skal komme i følge Åpenbaringen. Så trekker du fra antall dager det tok for Den Allmektige å skape himmelen og jorden. Hvilket tall får du da?

Du har to lengder med tau. Hvert av disse tauene kan brenne i nøyaktig 1 time.

Tauene er ikke nødvendigvis like lange eller har samme tykkelse (de kan f.eks være tykkere på midten enn mot endene), og det er heller ikke gitt at halvparten av hvert tau brenner i en halv time. Ved å brenne disse tauene, hvordan kan du da finne ut av når det har gått 45 minutter?

Håper den siste ikke blir for matematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hah, den første er lett:

svaret er 8. Og det er riktig, fordi du spurte hvilket tall JEG fikk, uavhengig om oppgaven baserer seg på at 'den almektige' ikke finnes og ikke skapte verden, at jeg bomma og sier 7 ryttere, eller svaret er 0 siden det hverken var røvere,Gud,ryttere eller skapelse :)

JEg VANT ! JAAAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på Bibelhistorie og sånt.. Men i forhold til tauene.. Det er vel bare å ta tiden? :)

Poenget var jo å finne tiden uten å bruke stoppeklokke. Ellers blir det en dårlig gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenner på den ene tauet i beggen ender samtidig, vil det ta 30 min. til tauet er oppbrent. Hvis du i tillegg tenner det andre tauet i en ende samtidig som du tenner det første tauet, vil dette tauet ha brent halvveis når de 30 minuttene er gått. Hvis du da i tillegg tenner dette tauet i den andre enden etter 30 min. vil det brenne i ytterligere 15 min. Ergo 45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var jo å finne tiden uten å bruke stoppeklokke. Ellers blir det en dårlig gåte.

Ingen som sa det ikke var en dårlig gåte...? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenner på den ene tauet i beggen ender samtidig, vil det ta 30 min. til tauet er oppbrent. Hvis du i tillegg tenner det andre tauet i en ende samtidig som du tenner det første tauet, vil dette tauet ha brent halvveis når de 30 minuttene er gått. Hvis du da i tillegg tenner dette tauet i den andre enden etter 30 min. vil det brenne i ytterligere 15 min. Ergo 45 min.

helt riktig.

Ikke mange som tar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...