Gå til innhold

Rettskriving


Cmoo

Anbefalte innlegg

På jobben har vi hatt en undersøkelse om helse og miljø. Mange ting å gripe fatt i, og eksperthjelp ble innhentet. Etter noen måneder foreligger rapporten, full av skrivefeil. Det ser ut som vår venn, eksperten, har sendt oss kladden sin.

Problemet er da at jeg ikke klarer å ta rapporten seriøst! Og det er mest p.g.a. feilene, og lite p.g.a. innholdet. Jeg forventer mer av en som har dette som sitt levebrød.

Ødelegger folk sin troverdighet med dårlig språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ødelegger folk sin troverdighet med dårlig språk? "

Helt klart.

Jeg surfet en gang over en webside, hvor noen tilbød seg å være "korekturlessere". Du verden tenkte jeg - de må være billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt og fullstendig enig med deg!

Man er selvsagt klar over at dysleksi er relativt utbredt, men når det gjelder offentlige skriv av ymse slag, ødelegger skrivefeil fullstendig for innholdet.

For meg mister det da troverdigheten.. synd men sant, og jeg prøver å moderere meg litt, men.... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ødelegger folk sin troverdighet med dårlig språk? "

Helt klart.

Jeg surfet en gang over en webside, hvor noen tilbød seg å være "korekturlessere". Du verden tenkte jeg - de må være billig :)

*Flirrer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Absolutt.

Problemet er bare at folk som ikke helt har taket på rettskrivningen, gjerne synes at slikt er av bagatellmessig karakter - hvis de overhodet vet om det selv.

Men det var rart at ikke Word e.l. luket bort det verste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Absolutt.

Problemet er bare at folk som ikke helt har taket på rettskrivningen, gjerne synes at slikt er av bagatellmessig karakter - hvis de overhodet vet om det selv.

Men det var rart at ikke Word e.l. luket bort det verste?

Hun kan neppe ha brukt Word. Etter å ha lest nøye gjennom rapporten, ser jeg at den antagelig er resultatet av div. kladder hun laget ved hvert enkelt møte hun hadde med de ansatte. Litt klipping og liming rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medmindre eksperten har dysleksi, mener jeg man bør kunne forvente et tilnærmet feilfritt språk fra en konsulent(?)! Ville selv hatt store kvaler med å ta undersøkelsen alvorlig, hvis etterrapporten var elendig skrevet...

Forøvrig, dersom eksperten hadde dysleksi, ville h*n nok forsikret seg om at skrivefeilene var rettet opp før rapporten ble sendt ut!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...