Gå til innhold

Om å utdanne seg nærmere 40-årsalderen.


Gjest gamlestudenten?

Anbefalte innlegg

Gjest gamlestudenten?

Jeg har en utdannelse, men har kommet i den situasjonen at jeg må omskolere meg.

Nå er det slik at jeg er 38 år har 2 små barn, ett i skolealder og et på 2 år.

Jeg tenker på høyskole, men skal ta et grunnfag i år. Så viss alt går etter planen så blir det 4 år skole på meg framover.

Noen her som reagere på det? At jeg er 38 år og nok en gang skal sette meg på skolebenken igjen og for 4 år framover?

Jeg spør, fordi jeg er blitt usikker, da min omgangskrets himler med øynene og rister på hodet over min iver for utdannelse.

Jeg synes det er bedre å prøve omskolering i min alder enn å hangle slik jeg gjør og havne på uføretrygd istedet.

Men jeg må innrømme at jeg har begynnt å tenke i litt andre baner som: Orker jeg på dette da? Er jeg vågal som starter dette? Har min omgangskrets rett?

Jeg har jo småbarn, så det krever jo sitt, men jeg tenker mest på alderen min, og andres kommentar faktisk.

Nesten så jeg begynner å føle meg gammel, og ivertfall for gammel for mer utdannelse.

Hva synes du?

Nesten så jeg føler meg sær, eller rettere sagt min omgangskrets får meg til å føle meg sær.

Bør jeg glemme hele entusiasmen for omskolering?

Er jeg for gammel?

Hadde det kanskje vært mere akseptert om jeg hadde snakket fag og utdannelse hvis jeg var 10 år yngre?

Min omgangskrets sier det, og de er i min alder og ikke så veldig skolert for å si det slik. Jeg er litt utenfor kanskje.?

Noen kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns man skal fokusere mindre på alder og mer på innstilling. Det er ditt ansvar å fylle ditt eget liv med meningsfylte ting som er bra for deg. Hva omgangskretsen din mener skal du ikke ta hensyn til.

Klart du fikser mer utdanning, hvis det er det du vil. Motivasjon er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Sett det litt i perspektiv!

Når du er ferdig med utdannelsen har du faktisk 20 år igjen før du går av med pensjon. Det er IKKE bortkastet.

Samtidig er det kjempeartig å 'skolere' seg igjen. Har gått ett år nå. Kjempemoro. Det får en ihvertfll til å føle seg ung igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel ikke hva _andre_ sier, men hva du føler selv? Selvom du er 38, vil du jo ha mange yrkesaktive år igjen, så en ny utdannelse nå er da ikke bortkastet!

Men det vil sikkert kreve mye både av deg og resten av familien, bl.a. det å strukturere hverdagen. Motivasjon er nok likevel den viktigste driv - faktoren her, tror jeg. La deg ihvertfall ikke dupere av omgangskretsens negative innstilling!

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flinkeste studentene er de eldre studentene. Langt flere 38-åringer burde omskolere seg eller sørge for påfyll av kunnskap i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke for gammel til å studere! En venninne av meg hadde nettopp 50-årsdag, og hun begynner nå på Psykologi-studium i tillegg til full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt nydelig å høre jeg, at du vil videreutdanne deg, utvikle deg, lære noe interessant og føle deg nyttig. Jeg tror ikke du vil få så mye igjen for alternativet, for å si det sånn.

At folk himler med øynene skal du bare heve deg over, 4 års utdannelse til er en verdi du skal unne deg å ha. Sannsynligvis er de bare misunnelige. Det er luksus å være student, slitsomt, ja, men utrolig utviklende og tilfredsstillende. Du kommer til å elske det så lenge du er motivert, og det er jo du.

På universitetene er det mange folk godt over 40 og helt opp til 60 årsalderen. Det er helt normalt. Vet ikke hvilket studium du skal ta, men jeg tipper at du får nytte av modenheten og alderen din på de fleste studier. Du har bedre forutsetninger for å klare deg på egen hånd, slik universitetsstudier krever, og yngre studenter rett fra videregående ikke klarer så godt.

Gjør dette her for din egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlestudenten?

Jeg synes det er helt nydelig å høre jeg, at du vil videreutdanne deg, utvikle deg, lære noe interessant og føle deg nyttig. Jeg tror ikke du vil få så mye igjen for alternativet, for å si det sånn.

At folk himler med øynene skal du bare heve deg over, 4 års utdannelse til er en verdi du skal unne deg å ha. Sannsynligvis er de bare misunnelige. Det er luksus å være student, slitsomt, ja, men utrolig utviklende og tilfredsstillende. Du kommer til å elske det så lenge du er motivert, og det er jo du.

På universitetene er det mange folk godt over 40 og helt opp til 60 årsalderen. Det er helt normalt. Vet ikke hvilket studium du skal ta, men jeg tipper at du får nytte av modenheten og alderen din på de fleste studier. Du har bedre forutsetninger for å klare deg på egen hånd, slik universitetsstudier krever, og yngre studenter rett fra videregående ikke klarer så godt.

Gjør dette her for din egen del!

Tusen takk for positive tilbakemeldinger fra dere alle sammen.

Kanskje min omgangskrets er sjalu.

Faktisk en tanke jeg ikke har ofret ett sekund. Men godt mulig at det er slik, ja.

Jeg går for studier likevell jeg. Gleder meg til å ta fatt.:-))

Ble jo oppmuntret av dere her inne og da:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for positive tilbakemeldinger fra dere alle sammen.

Kanskje min omgangskrets er sjalu.

Faktisk en tanke jeg ikke har ofret ett sekund. Men godt mulig at det er slik, ja.

Jeg går for studier likevell jeg. Gleder meg til å ta fatt.:-))

Ble jo oppmuntret av dere her inne og da:-))

Supert.

Klart de er sjalu, utdannelse er et gode, det er helt klart!

Går det an å spørre om hva du ønsker å studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlestudenten?

Supert.

Klart de er sjalu, utdannelse er et gode, det er helt klart!

Går det an å spørre om hva du ønsker å studere?

Hei!

Jeg har tenkt på pedagogikk grunnfag i år. Har også lyst på sosiologi, men tror pedagogikk vil bli litt enklere (mindre matterelaterte oppgaver der?) Tenker på statistikkregning.

Jeg er nemelig veldig dårlig i matte:-(

Etter det her året vil jeg gå for høyskole, sosionom eller sykepleien. Veldig tradisjonell da:-)

Hvis jeg da ikke finner universitetet som såpass greit at jeg bare fortsetter der da.

Men slik i utgangspunktet hadde jeg tenkt på sosionom eller sykepleien.

Studerer du også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tenkt på pedagogikk grunnfag i år. Har også lyst på sosiologi, men tror pedagogikk vil bli litt enklere (mindre matterelaterte oppgaver der?) Tenker på statistikkregning.

Jeg er nemelig veldig dårlig i matte:-(

Etter det her året vil jeg gå for høyskole, sosionom eller sykepleien. Veldig tradisjonell da:-)

Hvis jeg da ikke finner universitetet som såpass greit at jeg bare fortsetter der da.

Men slik i utgangspunktet hadde jeg tenkt på sosionom eller sykepleien.

Studerer du også nå?

Ja, psykologi.

Lykke til! Blir spennende å se hva det blir etter pedagogikken, da! Du trenger forresten ikke uroe deg for matematikk på sosiologien, det er ikke sånn regne-matematikk om du skjønner, mer logikk og sammenhenger.. Ta det du har mest lyst til, da går det alltids bra med pensumet skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har bare ett liv - og det må man fylle med ting man ønsker. Utdannelse, familie el - det er ens eget valg.

Jeg synes du skal ta utdannelsen du ønsker deg - for om nye 10 år er det enda vanskeligere å motivere seg. Det er aldri for sent å lære noe nytt/omskolere seg - du skal se vennene dine kanskje er litt misunnelige på at du tør?

Lykke til med studiene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gamlestudenten?

Ja, psykologi.

Lykke til! Blir spennende å se hva det blir etter pedagogikken, da! Du trenger forresten ikke uroe deg for matematikk på sosiologien, det er ikke sånn regne-matematikk om du skjønner, mer logikk og sammenhenger.. Ta det du har mest lyst til, da går det alltids bra med pensumet skal du se :)

Lykke til med psykologistudiene dine, seline

og lykke til med studiene til dere alle andre som studerer her også:-)

Godt å høre fra dere som virkelig er så positive, håper jeg kommer sammen slike mennesker gjennom studiene mine.

Det er virkelig motiverende.:-)

Ha en god høst da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med psykologistudiene dine, seline

og lykke til med studiene til dere alle andre som studerer her også:-)

Godt å høre fra dere som virkelig er så positive, håper jeg kommer sammen slike mennesker gjennom studiene mine.

Det er virkelig motiverende.:-)

Ha en god høst da:-)

God høst til deg og, og lykke til med studievalgene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med psykologistudiene dine, seline

og lykke til med studiene til dere alle andre som studerer her også:-)

Godt å høre fra dere som virkelig er så positive, håper jeg kommer sammen slike mennesker gjennom studiene mine.

Det er virkelig motiverende.:-)

Ha en god høst da:-)

Jeg stiller meg bak den postive støtten du allerede har fått av de andre, og ønsker deg lykke til.

Og et lite tips: som du kanskje vet, skal flere studier legges om fra høsten 2003. Dette gjør at du kan "sette sammen" din egen utdanning, på sett og vis, og oppnå bachelorgrad (på lik linje med f.eks. sosionom).

Jeg har sosialpedagogikk mellomfag, skal ta ex.phil/ex.fac (forberedende) til høsten/våren - og så grunnfag i psykologi til neste høst. På dette grunnlaget får jeg bachelorgrad.

Kanskje et alternativ for deg også, siden du nevner grunnfag i sosiologi?

Her har du hvertfall en link fra UiO, som viser eksempler på bachelor/mastergrad:

http://www.uio.no/studier/kvalitetsreform/bachelor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...