Gå til innhold

Spørsmål om eventuell voldsoffererstatning

Anbefalte innlegg

flipper1365380364

Jeg er en kvinne på 33 som har nå er tilbake i jobb igjen etter å ha vært sykemeldt 1/2 år. Grunnen til dette er at fortiden min 'endelig' tok meg igjen - jeg klarte ikke lenger å 'løpe foran den'...

Jeg har vært i samtaler med psykolog, og har endelig begynt å forteller min mor og noen av mine venner hva som skjedde fra jeg var liten og frem til jeg var omtrent 16 år. Jeg sliter ganske mye det det psykiske; gråter mye, sover dårlig, jevnt over dårlig selvbilde, ikke alltid like stor lyst til å leve(men det som stopper meg fra å gjennomføre det er tanken på at da vil han ha vunnet totalt!). I tillegg har jeg uendelig dårlig samvittighet over å 'belaste' min mor med denne kunnskapen, for hun kan jo ikke nå gjøre noe fra eller til med det som skjedde..... (Selv om hun stadig forteller meg at hun er veldig glad for at jeg gjorde det, for nå kan hun endelig skjønne endel av mine reaksjonsmønstre + hjelpe meg.)

'Min' overgriper var min stefarfar - og han er nå død. Finnes det da noen mulighet for å søke om erstatning? (For meg tror jeg det vil være med på å plassere skyld på rett sted, og bearbeide det hele.)

Som ordtaket går så er det sjelden at en ulykke kommer alene; så opplevde jeg å bli voldtatt i min egen seng da jeg var 15 1/2 - den som gjorde det var en 37 år gammel jaktkamerat av min far som var på besøk. Han kom inn til meg om natten og snakket med meg om hvor mye bedre det ville være om en erfaren mann var min første fordi han ville ta mere hensyn enn en ung gutt.... Jeg sa 'nei' flere ganger, men han gjennomførte samleiet - og jeg var redd for å lage lyd siden jeg trodde min foreldre (som jo var hjemme) ville bli sinte på meg....

Snakk om å ha fått ødelagt virkelighetsoppfatningen....

Fortsetter under...

Jeg tror så absolutt at du kan søke om det selvom han er død... Men det er veldig vanskelig å få erstatning dersom du ikke har en anmeldelse å vise til. Du kan jo ta en telefon til fylkesmannens kontor (det er han søknaden skal sendes til) eller en advokat, det er vel der du får de mest riktige svarene. Å søke skader jo ikke uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...