Gå til innhold

Min mors snillisme overfor dyrene


Gjest pinlig

Anbefalte innlegg

Mora mi er glad i dyr, og det er jo fint det, men hun overdriver så til de grader. Hun til og med blander seg inn når hun ser andre som forsøker å oppdra hundene sine!!!

I dag var vi ute og kjørte en tur. På en lang slette ser vi en mann som er ute og går tur med hunden sin. Hunden drar voldsomt i båndet, og mannen rykker noe hardt til. "Å nei", tenkte jeg..."nå får vel mora mi anfall". Og ganske riktig. Hun fyrte seg opp, og hun til og med STOPPET!!! Jeg forsøkte å si til henne at mannen bare hadde rykket litt i båndet på hunden fordi den dro voldsomt, men nei, hun hadde bestemt seg for at denne mannen var en dyremishandler, det måtte da jeg se også. Det er lenge siden jeg har vært så flau. Mannen med hunden bare stod og måpte mens mora mi skjelte han ut. Jeg synes det er helt utrolig at han ikke sa noe. Jeg sendte mannen noen unnskyldende blikk, mens jeg prøvde å få mora mi inn i bilen igjen.

Hun tar helt av for småtterier. Bare hun ser en hund så er det "stakkars" og "helledussen". Jeg blir faen meg kvalm.

Og katter da, hun forer en haug med villkatter som reker rundt i hennes nabolag! De andre naboene er sinte på henne fordi hun gjør dette, for man blir jo ikke kvitt disse villkattene så lenge hun driver og forer dem i hvert fall. Mora mi mener selvfølgelig at det er naboene det er noe galt med. Jeg har forsøkt å si til henne at hennes snillisme går vel langt, og at det på sikt ikke er noe bra å mate disse kattene. Men da er det noe galt med meg også.

*stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre kan vi ikke oppdra foreldrene våre.. Men herregud som jeg også skulle ønske det noen ganger.

Og det derre "stakkars"-greiene som noen sier til alt som er litt søtt enten det har to eller fire bein, det er til å spy av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Kjøp en bok til henne som handler om oppdragelse av hunder, skrevet av eksperter. Kanskje litt mer informasjon om emnet kan hjelpe?

Forklar også at en uoppdragen hund som ikke hører på eieren(e) sin(e) er direkte farlig.

Angående kattene kan du jo nevne at fuglebestanden ofte går kraftig ned i områder med mye katter. Hun synes sikkert mer synd på de små fuglene enn på kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri forsøke å disiplinere en hund ved å rykke i bandet (den kan få nakkeskader). Jeg syns mora dui høres tøff ut. Du har grunn til å være stolt av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri forsøke å disiplinere en hund ved å rykke i bandet (den kan få nakkeskader). Jeg syns mora dui høres tøff ut. Du har grunn til å være stolt av henne.

Selvfølgelig kan en hund korrigeres med å rykke i båndet i visse tilfeller. Vår hund er trent av en profesjonell hundetrener, og beskjeden fra han er helt klar: Bedre med kraftig korrigering èn gang, enn gjentatte småkorrigeringer. Kraftig rykk i strupehalsbånd er nettopp et eksempel på kraftig korrigering i følge han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun snakket til meg på den måten og blandet seg inn i MIN oppdragelse av MIN hund hadde hun fått seg en på kjeften er jeg redd. Du kan jo prøve å forklare henne at det meget sannsynlig kommer til å skje før eller senere om hun legger grevet sitt oppi andres saker. Det er jo helt tydelig at hun ikke har peiling på hva hun snakker om.

Skjønner godt at du skjemtes, det hadde jammen meg jeg også gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en bok til henne som handler om oppdragelse av hunder, skrevet av eksperter. Kanskje litt mer informasjon om emnet kan hjelpe?

Forklar også at en uoppdragen hund som ikke hører på eieren(e) sin(e) er direkte farlig.

Angående kattene kan du jo nevne at fuglebestanden ofte går kraftig ned i områder med mye katter. Hun synes sikkert mer synd på de små fuglene enn på kattene.

Problemet med slike bøker skrevet av "eksperter" er at disse har ofte forskjellige (noen ganger motstridende) synspunkter på hvordan hunder skal oppdras -og/eller trenes :-)

".........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Problemet med slike bøker skrevet av "eksperter" er at disse har ofte forskjellige (noen ganger motstridende) synspunkter på hvordan hunder skal oppdras -og/eller trenes :-)

".........."

Vel, poenget var å bevise for pinligs mor at man faktisk _må_ oppdra en hund. Jeg har ennå ikke funnet en bok som går inn for fri oppdragelse av hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lis@bet

Vanskelig å svare generelt på innlegget ditt, som er svært subjektivt. Men det er jo sånn det blir..

Å blande seg inn i andres hundehold som du beskriver er på en måte over kanten, men på en annen måte så er det nok en del hundeeiere som trenger en refs - til hundens beste.

Når det gjelder å fore villkatter - be henne samtidig skaffe en kattefanger fra dyrebeskyttelsen slik at hun kan levere dem til sterilisering. Den beste måten å redusere villkattbestanden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare generelt på innlegget ditt, som er svært subjektivt. Men det er jo sånn det blir..

Å blande seg inn i andres hundehold som du beskriver er på en måte over kanten, men på en annen måte så er det nok en del hundeeiere som trenger en refs - til hundens beste.

Når det gjelder å fore villkatter - be henne samtidig skaffe en kattefanger fra dyrebeskyttelsen slik at hun kan levere dem til sterilisering. Den beste måten å redusere villkattbestanden....

Katterfanger? Jeg tror du er helt på styr jeg...kattefangere tar jo hardt i kattene. ;-) Det er helt håpløst. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun snakket til meg på den måten og blandet seg inn i MIN oppdragelse av MIN hund hadde hun fått seg en på kjeften er jeg redd. Du kan jo prøve å forklare henne at det meget sannsynlig kommer til å skje før eller senere om hun legger grevet sitt oppi andres saker. Det er jo helt tydelig at hun ikke har peiling på hva hun snakker om.

Skjønner godt at du skjemtes, det hadde jammen meg jeg også gjort...

Jeg har sagt til henne mange ganger at hun ikke må blande seg inn i hvordan andre oppdrar dyrene sine. Greit nok, hadde hun virkelig vært vitne til mishandling så...men det har hun ikke. Hun oppfatter det som mishandling bare noen snakker hardt til hunden sin. *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal aldri forsøke å disiplinere en hund ved å rykke i bandet (den kan få nakkeskader). Jeg syns mora dui høres tøff ut. Du har grunn til å være stolt av henne.

Jeg er stolt av mora mi, men ikke pga hennes syn på oppdragelse av dyr (hun har virkelig ikke peiling, tro meg). Når det gjelder den saken er jeg flau over henne.

Hun har heldigvis andre _gode_ sider ved seg selv, som gjør meg stolt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, poenget var å bevise for pinligs mor at man faktisk _må_ oppdra en hund. Jeg har ennå ikke funnet en bok som går inn for fri oppdragelse av hunder ;)

Neida, var ikke meningen å hinte til noe annet heller. Bare måtte si det p.g.a tidligere frustrasjon :-)

"............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, var ikke meningen å hinte til noe annet heller. Bare måtte si det p.g.a tidligere frustrasjon :-)

"............."

Må du komme i gang med å vaske badet, da!

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lis@bet

Katterfanger? Jeg tror du er helt på styr jeg...kattefangere tar jo hardt i kattene. ;-) Det er helt håpløst. *sukk*

OK, såpass ja.. :-)

(Forresten, en kattefanger er bare et bur hvor døra deiser igjen når pusen tusler inn for å spise fristende godbiter.)

Jaja, det kunne tross alt vært omvendt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...