Gå til innhold

Burde jeg skaffe meg hund?


Gjest glimmer

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

For 6 måneder siden måtte vi avlive den fire år gamle hunden vår, etter at hun hadde blitt påkjørt (og gått igjennom tre operasjoner) og fått kraftig støv- og pollenallergi. Fremdeles savner jeg henne og tenker konstant at vi kunne ha gjort mer, selv om tre veterinærer mente at dette var den beste avgjørelsen, da hunden ikke hadde det godt.

Nå har jeg flyttet for meg selv og bor noen minutter med bil utenfor sentrum av Oslo. Altså ikke noen mulighet for daglige skogturer for en eventuell hund. I tillegg så er ikke leiligheten av de største og det går mennesker ut og inn hele dagen. Alle som bor her er ungdommer, så det blir en del fester, samtidig har jeg en aktiv fritid med frivillig arbeid og lignende som tar en del tid. En annen ting jeg må tenke på er at jeg er ung og hunden vil leve lenge (håper jeg). Vil den bli et hinder når jeg en gang skal skaffe meg ny leilighet? Hva når jeg eventuelt får barn?

Det var agrumentene mot å skaffe en hund. På den annen side er jeg utrolig glad i dyr og savner det å ha en hund dypt. (Undres bare om jeg kanskje savner hunden vi mistet og håper på en god erstatning). Jeg har vokst opp med dyr og ville aldri la et levende vesen lide. Sånn sett så ville en eventuell hund få det veldig bra hos meg. Men området vi bor i er jo ikke av de mest hundevennlige. Skulle nok ha klart å få til to-tre skogturer i uka allikevel. I tillegg tror jeg begge romkameratene mine vil være villig til å hjelpe til med tur og mating de gangene det blir vanskelig for meg å rekke alt.

Tenker fram og tilbake på dette og håpet noen kan komme med verdifulle innspill som kan hjelpe meg ta en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje et annet dyr? Katt? Ilder? Ilderen er svært sosial og litt mindre krevende enn en hund (men langt mer krevende enn en katt). Fordelen er at du trenger ikke gå tur med den hver dag, og den er fornøyd med mindre turareale enn en hund - en liten park duger lenge. Det blir også mer fleksibelt - den bør lekes med og stimuleres hver dag, men det trenger ikke nødvendigvis å være klokka sju, klokka fem og klokka ti slik mønsteret gjerne må være med en hund. Dermed blir du mindre bundet. Men ildere er ganske særegne dyr, så det er jo også andre ting du bør ta i betraktning før du velger det.

Det kommer jo litt an på hunderasen også, og selvsagt på den individuelle hunden. Noen reagerer mer på mye folk og liten plass enn andre. Jeg ville ikke valgt en typisk "utehund" som bordercollie eller setter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Kanskje et annet dyr? Katt? Ilder? Ilderen er svært sosial og litt mindre krevende enn en hund (men langt mer krevende enn en katt). Fordelen er at du trenger ikke gå tur med den hver dag, og den er fornøyd med mindre turareale enn en hund - en liten park duger lenge. Det blir også mer fleksibelt - den bør lekes med og stimuleres hver dag, men det trenger ikke nødvendigvis å være klokka sju, klokka fem og klokka ti slik mønsteret gjerne må være med en hund. Dermed blir du mindre bundet. Men ildere er ganske særegne dyr, så det er jo også andre ting du bør ta i betraktning før du velger det.

Det kommer jo litt an på hunderasen også, og selvsagt på den individuelle hunden. Noen reagerer mer på mye folk og liten plass enn andre. Jeg ville ikke valgt en typisk "utehund" som bordercollie eller setter f.eks.

Jeg ønsker ikke å ha noe annet dyr enn hund.

Men burde jo selvfølgelig ta hensyn til hvilken rase som passer livsstilen og boplassen min. Det kan være litt vanskelig, da jeg aller helst vil ha en blandingsrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hundeeier

Jeg syns du burde vente noen år, til du har mer tid til hunden. Hvordan du bor har ikke egentlig så mye å si, så lenge hunden får mosjon og frisk luft daglig. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener med savnet etter en hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør vente til du kan ofre hunden litt mer tid og gi den større plass til å boltre seg på. En hund fortjener et godt og aktivt liv med mye frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Jeg syns du burde vente noen år, til du har mer tid til hunden. Hvordan du bor har ikke egentlig så mye å si, så lenge hunden får mosjon og frisk luft daglig. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener med savnet etter en hund!

Du har nok rett, bare savner det å ha hund så utrolig mye. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glimmer

Jeg synes du bør vente til du kan ofre hunden litt mer tid og gi den større plass til å boltre seg på. En hund fortjener et godt og aktivt liv med mye frisk luft.

Ja, du har nok rett. Åh vel, får leve uten for nå... Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett. Åh vel, får leve uten for nå... Takk for svar :)

Har vært der selv jeg, så jeg vet hvordan det er.

Men tro meg, det er verdt det den dagen du ENDELIG henter bikkjedyret hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

Jeg skjønner deg - h adde det likedan selv da jeg var bare en ungdom.....

Kanskje du skulle vente til du har litt mer mulighet til å ta deg av hunden? Kunne du kanskje "låne" en i blant? Det er mange som gjerne vil ha litt "avlastning" og turgåing! jeg ville gladelig betalt litt for en "hundevakt" en helg en gang i mellom! Da jeg var i din situasjon fikk jeg tilgang til en hund jeg kunne låne og gå turer med så mye jeg ville, og jeg kunne få ha den i helger når han som eide den måtte jobbe. Det tilfredsstilte den verste "hundetrangen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør vente til du har mer tid - og en mer "stabil" bosituasjon. En valp bør ikke være mye alene, og bør ha faste rutiner osv. Det virker som om det vil bli vanskelig for deg å dekke behovene til en valp slik du bor og lever nå.

Men - det er veeeeeldig hyggelig å ha en hund i familien når ting ligger til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Jeg skjønner deg - h adde det likedan selv da jeg var bare en ungdom.....

Kanskje du skulle vente til du har litt mer mulighet til å ta deg av hunden? Kunne du kanskje "låne" en i blant? Det er mange som gjerne vil ha litt "avlastning" og turgåing! jeg ville gladelig betalt litt for en "hundevakt" en helg en gang i mellom! Da jeg var i din situasjon fikk jeg tilgang til en hund jeg kunne låne og gå turer med så mye jeg ville, og jeg kunne få ha den i helger når han som eide den måtte jobbe. Det tilfredsstilte den verste "hundetrangen".

Kanskje ikke så dum idè... Men det blir jo ikke helt det samme, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Synes du bør vente til du har mer tid - og en mer "stabil" bosituasjon. En valp bør ikke være mye alene, og bør ha faste rutiner osv. Det virker som om det vil bli vanskelig for deg å dekke behovene til en valp slik du bor og lever nå.

Men - det er veeeeeldig hyggelig å ha en hund i familien når ting ligger til rette for det.

Vi skal jo bo her i tre år, mest sannsynlig... Men jeg vet dere har rett, alle sammen. Den eventuelle hundens behov må jo gå foran mine og da er det best om jeg venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ha noe annet dyr enn hund.

Men burde jo selvfølgelig ta hensyn til hvilken rase som passer livsstilen og boplassen min. Det kan være litt vanskelig, da jeg aller helst vil ha en blandingsrase.

Bare for å ha det sagt, ilder stinker!

Ellers tror jeg en hund er lykkelig dersom den har en eier som er glad i hunden og tar seg av den. Jeg er ganske sikker på at det er mange hunder i byen som har et rikt liv, det sies jo til og med at disse blir oftere luftet mens hunder på landet ofte står i bånd hele dagen uten luftetur.

Men om du får en valp bør du jo ha god tid det første halve året slik at du venner den gradvis til å være alene noen timer.

Hvis dere er flere i leiligheten kan du jo kanskje legge dine ettermiddagsaktiviteter til de dagene du vet det er andre hjemme.

Et annet alternativ er jo å få en fra omplasseringen som er voksen, renslig og vant til å være hjemme.

Du vet nok best selv om du har tid til en hund i ditt liv nå eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo en skokk av sofagneldrere å velge mellom. Du vet slike hunder som er litt større enn ei velvoksen rotte og som ikke gjør annet enn å plage vettet av naboen.

Mange kan jo like slike kjøtere også. Størrelsen på leiligheta blir da irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et annet dyr? Katt? Ilder? Ilderen er svært sosial og litt mindre krevende enn en hund (men langt mer krevende enn en katt). Fordelen er at du trenger ikke gå tur med den hver dag, og den er fornøyd med mindre turareale enn en hund - en liten park duger lenge. Det blir også mer fleksibelt - den bør lekes med og stimuleres hver dag, men det trenger ikke nødvendigvis å være klokka sju, klokka fem og klokka ti slik mønsteret gjerne må være med en hund. Dermed blir du mindre bundet. Men ildere er ganske særegne dyr, så det er jo også andre ting du bør ta i betraktning før du velger det.

Det kommer jo litt an på hunderasen også, og selvsagt på den individuelle hunden. Noen reagerer mer på mye folk og liten plass enn andre. Jeg ville ikke valgt en typisk "utehund" som bordercollie eller setter f.eks.

Ilder er noe man bruke ammunisjon på citoyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...