Gå til innhold

Hvordan fjerner man vepsebol?


Cmoo

Anbefalte innlegg

Etter å ha kverket masse veps inne i huset i det siste, fant vi idag ut at det er ett vepsebol under takrenna vår. Det store spørsmålet er: Hvordan fjerner man dette ?

Lette på nettet og så at noen ett sted anbefalte å kontakte en birøkter, men det høres litt merkelig ut.

Noen som har en idé/erfaring om hvordan vi skal kvitte oss med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv noen erfaring med dette, så derfor søkte jeg litt på nettet jeg også. Da kom jeg over denne siden:

http://www.anticimex.no/aktuelt/h2v2_veps.htm

Der står det hvordan du fjerner bolet. Det med å kontakte en birøkter er nok fordi disse både har utstyr til og erfaring med å håndtere slike småkryp.

Her er søket jeg gjorde:

http://www.google.com/search?q=fjerne+vepsebol&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=no&btnG=Google-s%C3%B8k&lr=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Vi fant et vepsebol i garasjen i vår og ringte ett firma som fortalte at hvis det bare var dronningen ennå som var der,kunne vi fjerne det..

Han sa at hvis vi hadde funnet det midt på sommeren måtte vi vente til sent på høsten med å fjerne det,for da hadde biene forlatt bolet.

Vi måtte altså ikke fjerne det mens biene var der for det kunne være meget farlig.

så mitt tips er å vente til bolet er tomt,da kan dere vippe det nedi ett spann med lokk på!

Lykke til og vær forsiktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv ned faenskapet med en lang gjenstand og løp som et lite helvete! Når ting har roa seg på bakken er bensin og fyrstikker fine greier.

Evt kan du leie en bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv ned faenskapet med en lang gjenstand og løp som et lite helvete! Når ting har roa seg på bakken er bensin og fyrstikker fine greier.

Evt kan du leie en bjørn.

Man må regne med et stikk eller to i en slik operasjon. Vepsene kommer gjerne bak deg, og slår nødeløst til i kamikaze-angrep (de er sikker muslimer eller japs).

Hvis man kan komme til med ild, kan man feste en tøybit med tennveske på en lang stang, tenne på, og stikke det rett inn i bolet. Det brenner som helvete og er en permanent løsning.

Ellers kan man benytte insektmiddel og sprøyte jævelskapet.

For øvrig; et vepsebol i hagen er greit nok..jeg lar dem være. Men når de innstallerer seg for nært, må man selvsagt ta affære.

Uansett: et par stikk må påregnes i kampens hete. Det er bare tøft, og ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Vi gravde opp et med gravemaskin under ei rot. Den svermen som dukket opp måtte være på et par tusen veps. Traktorhuset var ikke tett, og traktorfører pluss ti tilskuere og ei hylende bikkje måtte flykte som gale. Vi telte opp 43 stikk på folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må regne med et stikk eller to i en slik operasjon. Vepsene kommer gjerne bak deg, og slår nødeløst til i kamikaze-angrep (de er sikker muslimer eller japs).

Hvis man kan komme til med ild, kan man feste en tøybit med tennveske på en lang stang, tenne på, og stikke det rett inn i bolet. Det brenner som helvete og er en permanent løsning.

Ellers kan man benytte insektmiddel og sprøyte jævelskapet.

For øvrig; et vepsebol i hagen er greit nok..jeg lar dem være. Men når de innstallerer seg for nært, må man selvsagt ta affære.

Uansett: et par stikk må påregnes i kampens hete. Det er bare tøft, og ingen problem.

Du har rett; man må regne med noen stikk.

Selv husker jeg en gang da jeg bivånet min storebror og hans kompis når de skulle rive tidenes største bol. De hadde beskyttelsdrakt på seg og jeg hadde shorts og t-skjorte. Det gikk fryktelig galt....

Man skulle jo tro at skudd med hagla også var effektivt mot vepsebol? Det blir vel ikke så meget igjen da?

Ellers er det følgende å si om FI-dekkene fra Goodyear: kvaliteten øker proporsjonalt med hastigheten. Man bør derfor kjøre helvetes fort.

Windy er en bra spradebåt! Far min heller mot en MB sportscoupe i disse dager. Det kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kan huske at det ved fleire anledninger var vepsebol i/rundt huset til foreldrene mine - på loftet, f.eks.

det var pappa som pleide å ta seg av sånt, men eg meiner han brukte insektmiddel, han hadde ei diger flaske med ein slange på og dusje-dings, som ellers blei brukt på frukttrær og sånt.

så eg tipper han dusja bolet av alle krefter, stakk av, venta ei passelig stund til alle veps var døde, og så kutta det ned.

lykke til! :)

*gåsehud* (livredd for veps)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gravde opp et med gravemaskin under ei rot. Den svermen som dukket opp måtte være på et par tusen veps. Traktorhuset var ikke tett, og traktorfører pluss ti tilskuere og ei hylende bikkje måtte flykte som gale. Vi telte opp 43 stikk på folk og dyr.

*Ler og grøsser på gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kan huske at det ved fleire anledninger var vepsebol i/rundt huset til foreldrene mine - på loftet, f.eks.

det var pappa som pleide å ta seg av sånt, men eg meiner han brukte insektmiddel, han hadde ei diger flaske med ein slange på og dusje-dings, som ellers blei brukt på frukttrær og sånt.

så eg tipper han dusja bolet av alle krefter, stakk av, venta ei passelig stund til alle veps var døde, og så kutta det ned.

lykke til! :)

*gåsehud* (livredd for veps)

Takk neuni =)

Vi kverker nå veps inne i huset 5-6 ganger pr dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk høytrykkspyler, eller sett hageslangen på full sprut.

Hmm...synes det høres ut som man bare hisser på seg vepsen istedet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv ned faenskapet med en lang gjenstand og løp som et lite helvete! Når ting har roa seg på bakken er bensin og fyrstikker fine greier.

Evt kan du leie en bjørn.

Hvor finner man bjørneutleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

*Ler og grøsser på gang*

En av gutta som veier 150 kg, fikk sånn fart på seg i panikken at han løp rett på et tre uten å kunne stoppe, barken satt igjen i panna på'n. Rart at det lille insektet skremmer vettet av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant et vepsebol i garasjen i vår og ringte ett firma som fortalte at hvis det bare var dronningen ennå som var der,kunne vi fjerne det..

Han sa at hvis vi hadde funnet det midt på sommeren måtte vi vente til sent på høsten med å fjerne det,for da hadde biene forlatt bolet.

Vi måtte altså ikke fjerne det mens biene var der for det kunne være meget farlig.

så mitt tips er å vente til bolet er tomt,da kan dere vippe det nedi ett spann med lokk på!

Lykke til og vær forsiktig!!

Takk for svar =)

Jeg finner nå veps i nesten alle rom, og har ikke så lyst til å vente veldig lenge med å fjerne bolet. En annen dum ting er at bolet ikke synes, det ligger innunder/bak takrenna, det er bare svermen av veps som indikerer at det er der.

Men takk for tipset *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Kom på at man kan ta hageslangen og koble til eksosrøret på bilen, stikk enden på slangen ned i bolet om kvelden, og start motoren, la den gå i 10 minutter. Hvis bolet er i bakken, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv noen erfaring med dette, så derfor søkte jeg litt på nettet jeg også. Da kom jeg over denne siden:

http://www.anticimex.no/aktuelt/h2v2_veps.htm

Der står det hvordan du fjerner bolet. Det med å kontakte en birøkter er nok fordi disse både har utstyr til og erfaring med å håndtere slike småkryp.

Her er søket jeg gjorde:

http://www.google.com/search?q=fjerne+vepsebol&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=no&btnG=Google-s%C3%B8k&lr=

Jeg fant samme side, men synes ikke det var god nok info *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av gutta som veier 150 kg, fikk sånn fart på seg i panikken at han løp rett på et tre uten å kunne stoppe, barken satt igjen i panna på'n. Rart at det lille insektet skremmer vettet av folk.

*ROFL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at man kan ta hageslangen og koble til eksosrøret på bilen, stikk enden på slangen ned i bolet om kvelden, og start motoren, la den gå i 10 minutter. Hvis bolet er i bakken, da.

Ett hett tips, men bolet er i 2.etg.... De svermer utenfor baderomsvinduet hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gravde opp et med gravemaskin under ei rot. Den svermen som dukket opp måtte være på et par tusen veps. Traktorhuset var ikke tett, og traktorfører pluss ti tilskuere og ei hylende bikkje måtte flykte som gale. Vi telte opp 43 stikk på folk og dyr.

*grøsser*

Minner om den gangen jeg presterte å trakke oppi et jordvepsbol.

9 stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...