Gå til innhold

Greske poteter? Hjelp!!


Gjest kona

Anbefalte innlegg

Forrige dagen fikk jeg det min venninne kalte "greske poteter". Det var nypoteter kokt med masse havsalt. Dette var kjempegodt og nå skulle jeg lage dette selv tenkete jeg, men har bare vanlig salt. Nå tror jeg jo ikke det er store forskjellen, da, men spør allikevel: Kan jeg bruke vanlig salt?

For de som lurer, så var ikke min venninne hjemme da jeg prøvde å ringe henne for å høre :o)

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med skall på? Er du sikker på at de var greske?

Det var det hun kalte de, men jeg syns jeg husker at jeg spiste slike på Grand Canaria? Har du "oppskriften"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på saltkokte poteter? Det skal ihvertfall være nypoteter med skall og havsalt. Det er havsaltet som gir den gode smaken på skallet -muligens du får til noe liknende med vanlig salt. Anbefaler forresten maldon-salt, ikke havsalt, når du skal ha grovt salt.

Du tar ihvertfall mindre vann enn vanlig i kjelen, sånn at potetene stikker godt opp over vannet, og tar _mye_ salt i vannet, pluss drysser oppå når du har hatt i potetene. Vet ikke helt hvor mye jeg tar, det er på feelingen.. Men du trenger ikke være redd for at det blir for salt, fordi det trekker jo ikke inn i potetene.

Eller bare del dem i biter, strø på salt, legg i langpanne og stek i ovnen (med skall). Nypoteter er nam uansett hva du gjør med dem, nesten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det hun kalte de, men jeg syns jeg husker at jeg spiste slike på Grand Canaria? Har du "oppskriften"?

Kok små poteteter med skallet på i godt salt vann, bare prøv med finsalt, jeg har aldri gjort det men så mye forskjell kan det ikke utgjøre. Ta en svær neve salt i .

Når potetene er ferdige tar du bort vannet og lar panna stå på platen på veldig svak varme mens du rister på pannen med jevne mellomrom, de må ikke sette seg fast i bunnen, gjør det til skallet rynker seg.

Er det nypoteter så rynker ikke skallet seg, da tar du bare bort lokket og serverer potetene når skallet er tørt.

Trenger du oppskrift til mojo (saus) også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok små poteteter med skallet på i godt salt vann, bare prøv med finsalt, jeg har aldri gjort det men så mye forskjell kan det ikke utgjøre. Ta en svær neve salt i .

Når potetene er ferdige tar du bort vannet og lar panna stå på platen på veldig svak varme mens du rister på pannen med jevne mellomrom, de må ikke sette seg fast i bunnen, gjør det til skallet rynker seg.

Er det nypoteter så rynker ikke skallet seg, da tar du bare bort lokket og serverer potetene når skallet er tørt.

Trenger du oppskrift til mojo (saus) også nå?

JA! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kok små poteteter med skallet på i godt salt vann, bare prøv med finsalt, jeg har aldri gjort det men så mye forskjell kan det ikke utgjøre. Ta en svær neve salt i .

Når potetene er ferdige tar du bort vannet og lar panna stå på platen på veldig svak varme mens du rister på pannen med jevne mellomrom, de må ikke sette seg fast i bunnen, gjør det til skallet rynker seg.

Er det nypoteter så rynker ikke skallet seg, da tar du bare bort lokket og serverer potetene når skallet er tørt.

Trenger du oppskrift til mojo (saus) også nå?

Ja, takk, gjerne en oppskrift på det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! :-)

Jeg bruker

1/2 dl vann

1/2 dl vineddik

1/2 dl olivenolje

Snitt en tomat, legg den på en tallerken og varm den i microovnen, ta bort skallet og knus den i en morter med litt havsalt, 3-4 hvitløksbåter, spanskpepper og spisskummen.

Bland alt sammen og ha i en ts paprikapulver.

Ha det på et glass med lokk og rist godt.

Jeg bruker 1/2 dl vann bare for å spare kalorier, man kan godt bruke halvparten olje og halvparten eddik.

Hvor mye du vil ha i av krydderet må du nesten smake deg til, jeg bruker tørket spanskpepper, uansett må stenene fjernes. Jeg bruker mye spisskummen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker

1/2 dl vann

1/2 dl vineddik

1/2 dl olivenolje

Snitt en tomat, legg den på en tallerken og varm den i microovnen, ta bort skallet og knus den i en morter med litt havsalt, 3-4 hvitløksbåter, spanskpepper og spisskummen.

Bland alt sammen og ha i en ts paprikapulver.

Ha det på et glass med lokk og rist godt.

Jeg bruker 1/2 dl vann bare for å spare kalorier, man kan godt bruke halvparten olje og halvparten eddik.

Hvor mye du vil ha i av krydderet må du nesten smake deg til, jeg bruker tørket spanskpepper, uansett må stenene fjernes. Jeg bruker mye spisskummen!

*slafse*

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...