Gå til innhold

Jerntabletter..


nov

Anbefalte innlegg

Er gravid i 8 mnd. Ved begynnelsen av svangerskapet ble det oppdaget at Ferritinlageret mitt var på 10. Jeg hadde da i en lang periode vært uopplagt og trøtt. Begynte da med Hemojern, 4 tabl. for dagen. Gikk etter hvert ned til 3 for dagen. Blodprosenten er nå fin. Men jordmor sier at selv om en har en fin blodprosent, kan jernlageret vere lågt. Så hun har vært i tvil hvor mye jern jeg skal ta. Hun sier hun TROR jeg kan ta 3 tabl. for dagen pga jernlageret var så lågt i starten.Hun var usikker, og etter hvert kom hun frem til at hun TRODDE det. Er det ikke noen kriterier å gå etter ??Da jeg var til svangerskapskontroll av legen,spurde jeg om vi kunne måle jernlageret. Men siden jeg tok jerntabl. så kunne vi ikke det, ville da ikke bli et realistisk resultat av jernlageret. Så HVA skal en da gå ut i fra ? Jeg synst det er litt rart at en skal gå ut i fra hva en TROR er nok ? Kan barnet ta skade av for lite eller mye jerntabletter ? Jeg fungerer bra, men jeg vil selvsagt barnets sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Här i Sverige mäter(måler) man bara hemoglobin koncentrasjonen(Hb eller "blodprocenten") och menar att detta är tillräckligt när man är gravid. Om ditt Hb är bra, så tycker jag att du skall vara nöjd med det. Hemojern är inte farligt att ta och en ganska mild behandlig, så jag tycker att du själv kan bestämma om du skall ta dessa. Det finns säkert osäkerhet och lite oense uppfattningar om hur mycket jern som man skall äta under graviditeten.Det finns aldrig en sanning, att tro något, är därför mycket vanligt och då spesiellt under en graviditet.(då det är lite forskat om gravida) Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...