Gå til innhold

høyre/venstrehendt


Gjest Lex Lea

Anbefalte innlegg

Gjest Lex Lea

Min to-åring bruker konsekvent venstre hånd når han spiser, tegner eller driver med presisjonsarbeid. Kan jeg da gå ut fra at han forblir venstrehendt?

Både jeg og pappan og alle andre i slekten er så vidt vi vet høyrehendte, men dette er kanskje ikke engang arvelig? *trekker på skuldrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om barnet ditt er venstrehendt, ja. Og ja, det er til en viss grad arvelig. Man sier det sånn at venstrehendthet er en normalgenetisk variant som har større forekomst innen visse familier. Noen få hevder det kan ha oppstått som følge av strukturelle/hormonelle forandringer i venstre hjernehalvdel under embryoutvuklingen eller spedbarnstiden. Intellektuell begavelse viser samme variasjon for venstre- og høyrehendte.

Man regner med at 10% av befokningen er venstrehendte, men _absolutt_ venstrehendthet forekommer hos rundt 4%. Resten kalles tvehendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om barnet ditt er venstrehendt, ja. Og ja, det er til en viss grad arvelig. Man sier det sånn at venstrehendthet er en normalgenetisk variant som har større forekomst innen visse familier. Noen få hevder det kan ha oppstått som følge av strukturelle/hormonelle forandringer i venstre hjernehalvdel under embryoutvuklingen eller spedbarnstiden. Intellektuell begavelse viser samme variasjon for venstre- og høyrehendte.

Man regner med at 10% av befokningen er venstrehendte, men _absolutt_ venstrehendthet forekommer hos rundt 4%. Resten kalles tvehendte.

Hehe, leste om det akkurat nå -noen sier det kan komme av stress under fødselen, men ikke tenk på det engang. Høres ut som et kroneksempel på en forhastet konklusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lex Lea

Hehe, leste om det akkurat nå -noen sier det kan komme av stress under fødselen, men ikke tenk på det engang. Høres ut som et kroneksempel på en forhastet konklusjon...

Haha... jaa.. tror ikke han ble så stresset akkurat da. Tipper han tenkte: hva er det lille lyset der, og vips lå han i kirurgens hender! Det er jo ingen krise om han blir venstrehendt, da må vi vel bare investere i et par vrange sakser og sånt? Det er da vel ikke noe mer å henge seg opp i? *fundere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... jaa.. tror ikke han ble så stresset akkurat da. Tipper han tenkte: hva er det lille lyset der, og vips lå han i kirurgens hender! Det er jo ingen krise om han blir venstrehendt, da må vi vel bare investere i et par vrange sakser og sånt? Det er da vel ikke noe mer å henge seg opp i? *fundere*

Niks, ikke noe å tenke på i det hele tatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... jaa.. tror ikke han ble så stresset akkurat da. Tipper han tenkte: hva er det lille lyset der, og vips lå han i kirurgens hender! Det er jo ingen krise om han blir venstrehendt, da må vi vel bare investere i et par vrange sakser og sånt? Det er da vel ikke noe mer å henge seg opp i? *fundere*

Datteren min har foretrukket å bruke venstre hånd helt siden hun puttet venstre tommel i munnen før hun var halvåret.

Hun synes det er litt upraktisk når hun skriver, men siden de ikke skriver med fyllepenn lenger, er det ikke noe problem.

Følg med på skolen når den tid kommer, slik at han kan ha med saks hjemmefra hvis de ikke har. Og ikke kjøp krus med festlig motiv eller navnetrykk på den ene siden.

Stress under fødselen?! Statistikk er en artig måte å lyve på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mye tyder på at toåringen din er venstrehendt.

Jeg så det tydelig på begge mine allerede fra 1-2-årsalderen, og de er altså venstrehendte. Jeg er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min brukte også venstrehånda tidligere når han skulle spise, tegne o.l. Så begynte han plutselig å veksle mellom høyre og venstre hånd, og nå bruker han nesten bare høyre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...