Gå til innhold

Stålull i søppla = brannfarlig??


erin

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg påstår at det kan oppstå brann hvis stålull havner i søpla...

Det begynte å brenne i søppeldunken til mora hennes, etter hun hadde brukt og kastet stålulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stålull i seg selv er vel ikke brannfarlig...? Da må det vel i så fall ha noe med hva slags stoffer man har hatt på stålullen før den kastes i søpla?

Har i alle fall aldri hørt om at stålull er selvtennende, men nå er jeg ingen stålull-guru heller da... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææhhh. Kan kjeg aldri tenke meg.

Da skulle det jo vært farlig å ha ei pakke stålull liggende i kjøkkenskapet da?!

Jeg tror ikke brukt stålull plutselig får noen overnaturlige egenskaper av seg selv. Og i så fall ville den ha vært merket med et eller annet.

Venninda di hadde sikkert tømt et askebeger med en glødende sneip i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålull er jo laget av stål (jern). Har du noengang sett eller hørt om stål som plutselig selvantenner? Neppe.

Det er mulig de har brukt noen vaskemidler eller alkoholbaserte/oljebaserte væsker som kan selvantenne. Men ikke stålullen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Jeg leste den historien. Det HADDE tatt fyr pga stålulla faktisk. Med det var pga et annet forhold som jeg ikke husker. Det var noe annet i den søppeldunken som reagerte SAMMEN MED stålulla hvis du skjønner. Husker ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålulla alene er ikke farlig, men hvis du kaster ett brukt batteri samtidig, så kan du være så uheldig at det tar fyr. Stålulla kortslutter batteriet og så tar det fyr. Du kan prøve, sett ett batteri bort til, men gjør det på ett sikkert sted da:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvis du kjøper stålull nr 000, den aller fineste, kan den antenne sammen med visse stoffer og under og etter friksjon.

Den største sjølantennende brannstifteren er linolje, som selvantenner sammen med bomullstøy i en tett pose etter noen timer.

Magnesiumspon som f eks dannes mår man lager/dreier bilfelger har satt fyr på mye, det selvantenner i komb med vann faktisk. Noen har sikkert sett racerbilfelger brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...