Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for meg?


Askerpia

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt mye på å skaffe meg en liten hund, og lurer derfor på hvilken hundetpe som hadde passet best for oss!

Vi (meg, min 13 mnd gamle sønn og 2 katter) bor i en leil. på 50m2. Jeg er ikke så altfor glad i å gå turer, men skal nok klare et par turer om dagen. Vil ha en liten hund! :-) Har hørt om en test på nettet hvor man fyller i diverse kriterier, for så å få vite hvilken hund som passer best..... Vet noen her hvor den testen er? Eller har dere forslag på hvilken hund som hadde passet best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amerikansk cocker spaniel, mops eller engelsk bulldog, kanskje?

Mopsen er veldig lett å ha med å gjøre, cockere krever litt mer oppdragelse, og bulldogen er lettstelt og snill (utseendet vil "grow on you" som det heter..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk cocker spaniel, mops eller engelsk bulldog, kanskje?

Mopsen er veldig lett å ha med å gjøre, cockere krever litt mer oppdragelse, og bulldogen er lettstelt og snill (utseendet vil "grow on you" som det heter..)

http://wwww.emode.com kan du ta masse personlighetstester. Der kan du teste deg selv om hvilken type hund du selv er ihvertfall, kanskje du finner ut av hvilken hund du vil ha utifra din egen personlighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo smak og behag hvilken type hund man liker, men det er kjempefint at du ikke vil plukke en hund kun ut av utseendet.

Generelt kan man jo si at ofte små hunder ikke trenger like mye mosjon som store raser for å trives, så det kan være greit for deg.

Type pels og tilhørende stell med mer eller mindre røyting er også en ting du burde tenke på.

Dvergschnauzer eller flere av de små terrier-rasene røyter f.eks. lite, men har trimmepels.

Hva med en langhåret eller korthåret Dachs?

Eller en liten type selskapshund?

Vær oppmerksom på at de fleste hunderaser har vært brukt til noe spesielt for mange år siden og har kanskje innstinkter som ikke passer i dagliglivet.

Les om rasen først og se om den kan passe for deg.

Ellers kan du finne linker til raseklubber her:

www.nkk.no

Raseklubbene har valpeformidlere og andre representanter som kan fortelle deg litt om rasen.

Eller ta deg en tur på en hundeutstilling -der får du sett mange raser på et brett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon kunne kanskje vært noe? Vi venter selv på en, men det blir nok ikke før til neste år.

Papillon er liten og du kan forme den på mange måter selv. Hvis dere går masse turer så liker den det, men hvis dere bare går små turer rundt kvartalet så er det også greit. Det dere venner den til fra den er valp går fint. De røyter litt, men ikke uvanlig mye.

Det er jo heller ikke noe bakdel at den er nydelig da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikansk cocker spaniel, mops eller engelsk bulldog, kanskje?

Mopsen er veldig lett å ha med å gjøre, cockere krever litt mer oppdragelse, og bulldogen er lettstelt og snill (utseendet vil "grow on you" som det heter..)

Cocker spaniel er aldeles ingen hund å blande med barn. Særlig ikke små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel er aldeles ingen hund å blande med barn. Særlig ikke små barn.

Det var da fryktelig generelt... Den amerikanske cockeren blir anbefalt som familiehund.

Det er den røde engelske cockeren som har hatt (ufortjent) dårlig rykte p.g.a en dårlig stamfar som ble veldig mye brukt en periode.

Selvfølgelig kan man finne eksempler på dårlige hunder her også, som ved alle andre raser, men generelt kan man si at cockeren er en god familiehund, spesielt den amerikanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig generelt... Den amerikanske cockeren blir anbefalt som familiehund.

Det er den røde engelske cockeren som har hatt (ufortjent) dårlig rykte p.g.a en dårlig stamfar som ble veldig mye brukt en periode.

Selvfølgelig kan man finne eksempler på dårlige hunder her også, som ved alle andre raser, men generelt kan man si at cockeren er en god familiehund, spesielt den amerikanske.

Jeg har sett nok til at jeg ikke stoler på dem.

Ikke faen om jeg skal ha Golden Retriever heller forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dachsen er krevende

Det er jo smak og behag hvilken type hund man liker, men det er kjempefint at du ikke vil plukke en hund kun ut av utseendet.

Generelt kan man jo si at ofte små hunder ikke trenger like mye mosjon som store raser for å trives, så det kan være greit for deg.

Type pels og tilhørende stell med mer eller mindre røyting er også en ting du burde tenke på.

Dvergschnauzer eller flere av de små terrier-rasene røyter f.eks. lite, men har trimmepels.

Hva med en langhåret eller korthåret Dachs?

Eller en liten type selskapshund?

Vær oppmerksom på at de fleste hunderaser har vært brukt til noe spesielt for mange år siden og har kanskje innstinkter som ikke passer i dagliglivet.

Les om rasen først og se om den kan passe for deg.

Ellers kan du finne linker til raseklubber her:

www.nkk.no

Raseklubbene har valpeformidlere og andre representanter som kan fortelle deg litt om rasen.

Eller ta deg en tur på en hundeutstilling -der får du sett mange raser på et brett:-)

Dachs ville jeg ikke anbefalt i familie hvor det allerde er små barn (selv om jeg har opplevd flere eksempler på at det kan gå bra). Dachs og schnauser trenger mye mosjon for å være rolige og "snille" inne, jeg har hatt både store hunder og små hunder (dachser), og dachsene var noen av de som trengte å gå lengst turer for at de skulle være tilfredse inne. Brukte våre dachser på jakt, og de hadde bedre utholdenhet enn de store jakthundene..

Jeg syes vel kanskje ikke du stilte med de beste vilkårene forå ta deg av en hvalp akkurat nå, litt liten leilighet, allerede to andre dyr og en ettåring du er alene med..

Kan du ikke heller tilby deg som "avlastninghjem" for hunder / eierne som trenger litt hjelp? Det har jeg gjort de siste årene (har ingen egne hunder selv akkurat nå) og passer en kusines hund samt en kollegas hund med jevne mellomrom. Vinn/vinn situasjon for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs ville jeg ikke anbefalt i familie hvor det allerde er små barn (selv om jeg har opplevd flere eksempler på at det kan gå bra). Dachs og schnauser trenger mye mosjon for å være rolige og "snille" inne, jeg har hatt både store hunder og små hunder (dachser), og dachsene var noen av de som trengte å gå lengst turer for at de skulle være tilfredse inne. Brukte våre dachser på jakt, og de hadde bedre utholdenhet enn de store jakthundene..

Jeg syes vel kanskje ikke du stilte med de beste vilkårene forå ta deg av en hvalp akkurat nå, litt liten leilighet, allerede to andre dyr og en ettåring du er alene med..

Kan du ikke heller tilby deg som "avlastninghjem" for hunder / eierne som trenger litt hjelp? Det har jeg gjort de siste årene (har ingen egne hunder selv akkurat nå) og passer en kusines hund samt en kollegas hund med jevne mellomrom. Vinn/vinn situasjon for alle!

Jeg er forsåvidt enig med deg om vilkårene med små barn etc.

Jeg er av den formening at foreldre må sette klare grenser for barn/hund og må la hunden få nok ro.

En valp sover mye og må ha sitt "fristed".

Nå er jeg klar over at spesielt strihåret dachs har velutviklede jaktinstinkter -og det ville jeg heller ikke anbefalt. Langhåret eller korthåret kan være noe "greiere" hvis de ikke er avlet med tanke på jakt.

Har man en rase med jaktinnstinkt, gjeterinnstinkt eller vaktinnstinkt må man være klar over hva det kan innebære.

F.eks. vil en hund med jaktinnstinkt søke ut i terrenget mens en gjeterhund har som innstinkt å holde seg til eieren -veldig generelt.

Jeg har selv Riesen, elsker rasen, men vil slett ikke anbefale den til hvem som helst.

Man må være aktiv og hunden må få mental trening.

De to første årene var et helvete.. *smil*

Til slutt vil jeg bare kommentere at jeg ikke liker hunderaser omtalt som "barnevennlige/ familiehund".

De fleste raser kan ha det kjempefint i familier hvis barn og hunder har klare grenser -og de voksne styrer oppdragelsen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg om vilkårene med små barn etc.

Jeg er av den formening at foreldre må sette klare grenser for barn/hund og må la hunden få nok ro.

En valp sover mye og må ha sitt "fristed".

Nå er jeg klar over at spesielt strihåret dachs har velutviklede jaktinstinkter -og det ville jeg heller ikke anbefalt. Langhåret eller korthåret kan være noe "greiere" hvis de ikke er avlet med tanke på jakt.

Har man en rase med jaktinnstinkt, gjeterinnstinkt eller vaktinnstinkt må man være klar over hva det kan innebære.

F.eks. vil en hund med jaktinnstinkt søke ut i terrenget mens en gjeterhund har som innstinkt å holde seg til eieren -veldig generelt.

Jeg har selv Riesen, elsker rasen, men vil slett ikke anbefale den til hvem som helst.

Man må være aktiv og hunden må få mental trening.

De to første årene var et helvete.. *smil*

Til slutt vil jeg bare kommentere at jeg ikke liker hunderaser omtalt som "barnevennlige/ familiehund".

De fleste raser kan ha det kjempefint i familier hvis barn og hunder har klare grenser -og de voksne styrer oppdragelsen.

:-)

Kanskje en sånn Tibetansk teppepisser kan være tingen? ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ventet noen år før jeg skaffet meg hund om jeg var deg. Har selv små barn og hund og det er ikke alltid like lett. Hvis du absolutt vil ha hund nå ville jeg kjøpt cavalier king charles spaniel. De fleste av de små rasene bør ikke blandes med små barn så sant du ikke har mye erfaring med hund, men da hadde du vel ikke behøvd å spørre om råd til rase. Det er få raser som trenger lite mosjon og som går bra sammen med barn. Husk at det å gå tur er bare en liten del av det å ha hund, treningen er kanskje det viktigste. Det er ikke bare å lære sitt og dekk også glemme hele treningen. Den trenger konstant hodetrening, miljøtrening og lydighetstrening hvis du skal få en hund du skal trives med. Pelsstell, ører, kloklipp, foring er også med i tiden du skal bruke på hunden. Nei, vent heller til barnet er større og ikke krever 100% av deg. Tenk deg en valp midt i desember som skal bli renslig, tror du at du rekker å kle på ungen varmt tøy før hunden har tisset på teppet? Jeg regner ikke med at dere alltid er to i huset. En valp må ut flere ganger midt på natta, hauger av ganger på dagen (etter den har spist, lekt og sovet. Pluss de gangene du ser den er på vei til noe) Stort sett må du ta valpen under armen og løpe for å rekke ut. Med små raser kan det å bli husren ta opp til 6 mnd. Et annet skrekk eksempel: valpen bæsjer i stua, du løper for å finne noe å tørke opp med, kommer tilbake til en liten en som sitter midt oppi hele greia :-) Vet det er flere som har opplevd det.

Ring heller Norges blindeforbudsførerhund skole og spør om å være helgeforvert. Der er verdens herligste labradorer som er testet opp mot blant annet katter og barn. Da får du prøvd deg litt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet noen år før jeg skaffet meg hund om jeg var deg. Har selv små barn og hund og det er ikke alltid like lett. Hvis du absolutt vil ha hund nå ville jeg kjøpt cavalier king charles spaniel. De fleste av de små rasene bør ikke blandes med små barn så sant du ikke har mye erfaring med hund, men da hadde du vel ikke behøvd å spørre om råd til rase. Det er få raser som trenger lite mosjon og som går bra sammen med barn. Husk at det å gå tur er bare en liten del av det å ha hund, treningen er kanskje det viktigste. Det er ikke bare å lære sitt og dekk også glemme hele treningen. Den trenger konstant hodetrening, miljøtrening og lydighetstrening hvis du skal få en hund du skal trives med. Pelsstell, ører, kloklipp, foring er også med i tiden du skal bruke på hunden. Nei, vent heller til barnet er større og ikke krever 100% av deg. Tenk deg en valp midt i desember som skal bli renslig, tror du at du rekker å kle på ungen varmt tøy før hunden har tisset på teppet? Jeg regner ikke med at dere alltid er to i huset. En valp må ut flere ganger midt på natta, hauger av ganger på dagen (etter den har spist, lekt og sovet. Pluss de gangene du ser den er på vei til noe) Stort sett må du ta valpen under armen og løpe for å rekke ut. Med små raser kan det å bli husren ta opp til 6 mnd. Et annet skrekk eksempel: valpen bæsjer i stua, du løper for å finne noe å tørke opp med, kommer tilbake til en liten en som sitter midt oppi hele greia :-) Vet det er flere som har opplevd det.

Ring heller Norges blindeforbudsførerhund skole og spør om å være helgeforvert. Der er verdens herligste labradorer som er testet opp mot blant annet katter og barn. Da får du prøvd deg litt først.

"og spør om å være helgeforvert. "

Helgefôrvert?

Har de begynnt med det?

Jeg har vært fôrvert, men det var fra valpen var 8uker og ca. et år.

Det var ikke mindre arbeid det -men veldig lærerikt.

Kanskje en voksen hund hadde vært tingen for denne personen?

Det er jo mange som har barn og hund og får det til å funke helt fint. Men hun må bare være bevisst og ha overskudd..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet noen år før jeg skaffet meg hund om jeg var deg. Har selv små barn og hund og det er ikke alltid like lett. Hvis du absolutt vil ha hund nå ville jeg kjøpt cavalier king charles spaniel. De fleste av de små rasene bør ikke blandes med små barn så sant du ikke har mye erfaring med hund, men da hadde du vel ikke behøvd å spørre om råd til rase. Det er få raser som trenger lite mosjon og som går bra sammen med barn. Husk at det å gå tur er bare en liten del av det å ha hund, treningen er kanskje det viktigste. Det er ikke bare å lære sitt og dekk også glemme hele treningen. Den trenger konstant hodetrening, miljøtrening og lydighetstrening hvis du skal få en hund du skal trives med. Pelsstell, ører, kloklipp, foring er også med i tiden du skal bruke på hunden. Nei, vent heller til barnet er større og ikke krever 100% av deg. Tenk deg en valp midt i desember som skal bli renslig, tror du at du rekker å kle på ungen varmt tøy før hunden har tisset på teppet? Jeg regner ikke med at dere alltid er to i huset. En valp må ut flere ganger midt på natta, hauger av ganger på dagen (etter den har spist, lekt og sovet. Pluss de gangene du ser den er på vei til noe) Stort sett må du ta valpen under armen og løpe for å rekke ut. Med små raser kan det å bli husren ta opp til 6 mnd. Et annet skrekk eksempel: valpen bæsjer i stua, du løper for å finne noe å tørke opp med, kommer tilbake til en liten en som sitter midt oppi hele greia :-) Vet det er flere som har opplevd det.

Ring heller Norges blindeforbudsførerhund skole og spør om å være helgeforvert. Der er verdens herligste labradorer som er testet opp mot blant annet katter og barn. Da får du prøvd deg litt først.

"Ring heller Norges blindeforbudsførerhund skole og spør om å være helgeforvert."

Du det var jaggu meg en god ide. Vi har så utrolig lyst på hund - jeg har alltid hatt hund, bortsett fra de siste 15 år - men sier konsekvent nei til det slik som situasjonen er nå. Men en helgeforvert - DET var en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ring heller Norges blindeforbudsførerhund skole og spør om å være helgeforvert."

Du det var jaggu meg en god ide. Vi har så utrolig lyst på hund - jeg har alltid hatt hund, bortsett fra de siste 15 år - men sier konsekvent nei til det slik som situasjonen er nå. Men en helgeforvert - DET var en god ide :)

Ja ikke sant :-) Kan ikke love deg at de trenger noen nå, men når jeg jobbet der var det stadig et behov for forverter som kunne ta i helgene, ferier, noen dager o.l Det finnes jo endel noen andre førerhundskoler også som sikkert bruker samme systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet til barnet var større med å skaffe meg hund, og til jeg evt. hadde fått en større leilighet.

Bare det å lufte hunden om kvelden kan være vanskelig når du er alene med en liten.

Kos dere heller med kattene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"og spør om å være helgeforvert. "

Helgefôrvert?

Har de begynnt med det?

Jeg har vært fôrvert, men det var fra valpen var 8uker og ca. et år.

Det var ikke mindre arbeid det -men veldig lærerikt.

Kanskje en voksen hund hadde vært tingen for denne personen?

Det er jo mange som har barn og hund og får det til å funke helt fint. Men hun må bare være bevisst og ha overskudd..

:-)

Det har de hatt lenge, men det er først og fremst forvert fo valpene de trenger. Der er det allerede for få.

Jeg tror også en voksen hund kunne vært noe, men jeg ville heller ventet noen år og så skaffet meg en valp. Jeg har selv en voksen hund og 2 barn under 2 år (6 mnd og straks 2 år) og vet at det ikke er lett. Først og fremst fordi du faktisk er avhengig av å få med deg ungene når du skal ut med bikkja. Vår hund hadde nok ikke greid å holde seg hvis jeg skulle kledd på 2 unger, meg selv, lagd frokost fordi ungene var sultne osv. Derfor tisser hun i hagen om morgenen!

Trening har det blitt så som så med, jeg har ikke tid. Og det er søren ikke lett å trene en hund når man har en som skarvler høl i huet på meg samtidig og med en vogn du skal holde styr på.

Dessuten må jeg konstant passe på hva eldstemann gjør med hunden, selv om vi har hatt strenge regler fra begynnelsen og hunden er snill som et lam. Du får ikke hindret at barnet rører hunden. I det ene øyeblikket skal han kose og slenger armene rundt halsen hennes. Hun er ikke spesielt glad for at han truer henne på den måten, men godtar det. Neste øyeblikket kaster han leken på henne uten at jeg rekker å stoppe det. Vannskålen har vært utover gulvet 100 ganger, hunden har ødelagt flere av hans leker (det er ikke så enkelt å se forskjell på hundeleker og barneleker), alt av mat forsvinner inn i hundens munn for det er jo kjempegøy, klissete hender og hundehår hører ikke sammen , han snubler over henne minst 1 gang om dagen, osv. Det er masse gøy, men mye slit også.

Jeg sier ikke at det er umulig å ha barn å hund sammen, men det er unødvendig. For alles skyld tror jeg derfor det er bedre å vente! Men jeg hadde sikkert ikke gjort det selv hvis det var jeg som hadde bestemt meg for å kjøpe hund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...