Gå til innhold

Evigvarende dotter i ørene

Anbefalte innlegg

Jeg har i bortimot 10 år hatt såkalte dotter i ørene. Hver gang jeg gjesper "smeller" det litt i ørene. I vinter var jeg til legesjekk og legen sendte meg på spørsmål fra meg til en øre-nese-spesialist på Notodden sykehus. Etter å ha stått på venteliste i 7 1/2 måned, dro jeg med håp om å få ordnet dette irritasjonsmomentet. Etter en hørselstest der jeg fikk beskjed om at jeg hadde perfekt hørsel for min alder (26) - noe som var en lettelse forsåvidt - var jeg inne hos "spesialisten" i ca 2 minutter. Han kunne fortelle at han "skjønte det var et problem, men det var ingenting han kunne gjøre." Trykket i ørene var i orden og han kunne ikke se noe spesielt. Dette måtte jeg leve med resten av mitt liv. Det jeg lurer på, er om det er noe jeg kan gjøre som denne "spesialisten" som kun brukte 2 minutter på meg etter en ventetid på over et halvt år ikke kom på å tipse meg om? Samme hvor mye jeg holder for nesa og prøver å "blåse" ut dottene, klarer jeg det ikke. Hva er årsaken til dottene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6844-evigvarende-dotter-i-%C3%B8rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm - dette var mystisk. Med dotter i ørene burde du ikke ha hatt perfekt hørsel. Vanlige dotter i ørene skyldes over/undertrykk slik at trommehinnen buler inn eller ut, og det har du ikke heller.

Så hva kan det da være? Ørevoks ville spesialisten ha sett. Kan du beskrive disse dottene nærmere ? Føler du at du hører diskant-tonene dårligere? Er det samme følelsen som om du putter bomull i ørene - og hvor kraftig er denne følelsen ? Hører du svak susing, piping eller ringing når du er i et stille rom ? Fortell oss litt mer!

Gjest Lege Nina Lindstad

Til frojo. Det er normalt at det skal smelle litt i ørene når en gjesper. Man skal også kunne klare å blåse luft ut i mellomøret. Dersom du ikke klarer dette, er trolig kanalen mellom hals og mellom-øre noe trangere enn normalt. Vanlige nesedråper kan hjelpe, men dette skal kun brukes ved mer akutte plager som ved forkjølelser, og aldri mer enn 10 dager i strekk. Sålenge du ikke har hyppige infeksjoner eller nedsatt hørsel, gjøres det ikke noe med slike plager. Trolig kan du bli kvitt problemet ved at du slår det til ro med at det ikke er noe farlig, og at du gradvis lærer deg å overse plagen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

• 3 måneder senere...

Hmmm - dette var mystisk. Med dotter i ørene burde du ikke ha hatt perfekt hørsel. Vanlige dotter i ørene skyldes over/undertrykk slik at trommehinnen buler inn eller ut, og det har du ikke heller.

Så hva kan det da være? Ørevoks ville spesialisten ha sett. Kan du beskrive disse dottene nærmere ? Føler du at du hører diskant-tonene dårligere? Er det samme følelsen som om du putter bomull i ørene - og hvor kraftig er denne følelsen ? Hører du svak susing, piping eller ringing når du er i et stille rom ? Fortell oss litt mer!

Jeg er 49 år og har hatt dotter for ørene de sidste 10 år. I begynnelsen var det ganske lite og jeg klarte å få det vekk med nesedråper og ved å synke/blæse og holde for næsen. Ettervert hadde jeg konstant dotter i ørene men spesielt de siste 2 årene er det blevet verre og jeg har nå tydeligt nedsat hørelse. Hørte noe på radioen om bomuld i ørene og tror kanskje at jeg kan ha noe sånt!

Hvad kan jeg gjøre??

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...