Gå til innhold

"Tvilling" på eggstokken & graviditet


Gjest Friskies

Anbefalte innlegg

Gjest Friskies

Har nettopp vært til utskrapning i forbindelse med missed abortion. Gynekologen så noe som kunne være en tvilling på den ene eggstokken, og som han mente jeg burde få undersøkt og evt. fjernet hvis den ikke forsvant av seg selv etter utskrapningen. Han mente jeg burde gjøre dette før jeg forsøker å bli gravid igjen.

Legen på sykehuset var imidlertid av en annen oppfatning. Han mente det var så lite at ingen ville påta seg å operere det bort, og at det ikke hadde noe å si for en evt. graviditet.

Jeg har nå hatt to spontantaborter på rappen, og ønsker selvfølgelig at alt skal gå bra neste gang. Er usikker på hva vi bør gjøre nå, og om denne "tvillingen" kan være medvirkende årsak til abortene? Kan en operasjon resultere i at jeg mister den ene eggstokken? Og hvor lenge etter en evt. operasjon må vi vente før vi "prøver" igjen?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En tvillingecyste kan ikke være årsak til abort. Hvis legen mener den er liten og det ikke er grunn til å fjerne den, synes jeg du skal følge det rådet, men få den sjekket at den ikke vokser veldig. Man kan ofte fjerne en slik cyste uten å måtte fjerne eggstokken. Man kan bli gravid snart etter en operasjon, det er ikke noe 'ventetid' Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...