Gå til innhold

Jeg gnien ? (apropos Gnien Venninne)


bratsj

Anbefalte innlegg

Halloen !

Plukker opp tråden fra carismas innlegg om gnien venninne og vil lufte hva dere synes om dette scenario :

Er for tiden på diett - og spiser kun medbrakt (forferdelig kjedelig, I Know, men det er ikke tema)

Når jeg blir bedt på hyttetur eller båttur er det jo vanlig at noen står for innkjøp, og så deler man på antall deltagere. Når jeg da iløpet av en helg ikke har rørt annet av "felles-maten" enn f.eks. ett par kopper kaffe, og ett par epler - og blir "avkrevd" kr. 250,- for mat når turen er slutt - er det rimelig? Har opplevd også at jeg og min sambo som par må betale det samme som de andre parene som deltar, selv om en av oss ikke har spist noe av felleskassen.Har aldri turt å mukke på dette, og betalt villig vekk (ja, jeg har informert "innhandleren" på forhånd at det ikke skal kjøpes inn til meg) for jeg er redd for å bli oppfattet som smålig. Dessuten er det jo små beløp og blandt venner, og man vil ikke lage en episode av det.Men jeg må jo si at jeg synes det er litt urettferdig, eller er jeg helt på jordet her? Hva synes dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier fra at de ikke skal handle inn til deg så synes jeg at det er rett å riktig at du ikke skal være med på å betale. Det er ikke du som er gnien da, det er vennene dine som (ubevisst?)utnytter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal være tydelig på dette på forhånd.

Hvis min venninne hadde ringt før hyttetur og sagt at hun ville ordne med sin egen mat pga diett, så hadde jeg ALDRI tenkt hun var gnien eller tverr.

Men hvis jeg hadde kjøpt mat inn til spleiselag, og så kom en etterpå og sa jeg spiste ikke, så nå vil jeg ikke betale, SÅ var jeg faktisk blitt irritert. For så hadde jeg jo kjøpt inn for mye mat, og det kunne jeg jo bare unngått dersom vedkommende visste det var unødvendig.

Jeg er selv vegetar og har aldri fått kjipe kommentarer på at jeg noen ganger melder meg ut av spleiselag på grillfester. Men så er jeg nøye på å slett ikke spise de andres brød eller salat heller, for her må man være konsekvent, etter min personlige moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anten får diettmaten til deg kjøpes inn av felleskassa, eller så får du si på forhånd at du må ha egen mat med og ikke må tas med på fellesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes ikke du er gnien, og jeg synes du skulle slippe å betale! Du har jo sagt i fra på forhånd (avil hadde et meget bra innlegg).

Kanskje de bare glemte det?

Men samtidig så er det ikke alle som er like flinke til å legge merke til at andre ikke har spist/drukket det samme som en selv. Husker flere tilfeller fra mine "fattige" studiedager - ut på restaurant med flere venner som var i jobb. De kjøper flere retter, viner spiser & drikker godt, mens jeg økonomiserer for å få råd til å gå ut en senere gang også. Så er det alltids noen som sier "vi deler regninga, da dere!" Da er det ikke alltid like lett å si nei, for hva andre kan oppfatte som gnient er jo så mangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke du er gnien, og jeg synes du skulle slippe å betale! Du har jo sagt i fra på forhånd (avil hadde et meget bra innlegg).

Kanskje de bare glemte det?

Men samtidig så er det ikke alle som er like flinke til å legge merke til at andre ikke har spist/drukket det samme som en selv. Husker flere tilfeller fra mine "fattige" studiedager - ut på restaurant med flere venner som var i jobb. De kjøper flere retter, viner spiser & drikker godt, mens jeg økonomiserer for å få råd til å gå ut en senere gang også. Så er det alltids noen som sier "vi deler regninga, da dere!" Da er det ikke alltid like lett å si nei, for hva andre kan oppfatte som gnient er jo så mangt!

Den kjenner jeg igjen morsan !

har selv også ofte havnet i fella med folk som slår på stortromma på restaurant - for å så dele utgiftene sine med alle andre rundt bordet, som kanskje bare har hatt en rett og en øl - men jeg synes det er forferdelig å si ifra om slikt.....

Hvis jeg kommer opp i slike situasjoner nå gjør jeg høyt uttrykk for - før vi bestiller - at jeg har slunken lommebok og derfor nøyer meg med pasta og pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjenner jeg igjen morsan !

har selv også ofte havnet i fella med folk som slår på stortromma på restaurant - for å så dele utgiftene sine med alle andre rundt bordet, som kanskje bare har hatt en rett og en øl - men jeg synes det er forferdelig å si ifra om slikt.....

Hvis jeg kommer opp i slike situasjoner nå gjør jeg høyt uttrykk for - før vi bestiller - at jeg har slunken lommebok og derfor nøyer meg med pasta og pils.

Mitt inntrykk er at det alltid er den som har spist og drukket mest som foreslår deling! "Ja, vil har vel alle spsit og drukket omtrent det samme!!"

Nesten så jeg lurer på om det er planlagt.... :-( Nei uffda, sånn må en ikke tenke! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke du er gnien, og jeg synes du skulle slippe å betale! Du har jo sagt i fra på forhånd (avil hadde et meget bra innlegg).

Kanskje de bare glemte det?

Men samtidig så er det ikke alle som er like flinke til å legge merke til at andre ikke har spist/drukket det samme som en selv. Husker flere tilfeller fra mine "fattige" studiedager - ut på restaurant med flere venner som var i jobb. De kjøper flere retter, viner spiser & drikker godt, mens jeg økonomiserer for å få råd til å gå ut en senere gang også. Så er det alltids noen som sier "vi deler regninga, da dere!" Da er det ikke alltid like lett å si nei, for hva andre kan oppfatte som gnient er jo så mangt!

"Vi deler regninga da dere" er smakløst og gnient av folk som har spist tre retter og drukket vin. Jeg var blitt snydens fornærmet og aldri gått ut med dem igjen.

Men andre ganger har jeg da vært ute for å skulle "dele regninga" for gaver, der de andre ikke ville betale nok etter min smak (vil ikke være kjip på bryllipsgaver til gode venner, fordi studenter ikke har råd).

Så moralen må være: Man deler når man stiller nogenlunde likt (innstilling, økonomi og forbruk) og deler IKKE når man er langt fra hverandre.

Etter min mening, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi deler regninga da dere" er smakløst og gnient av folk som har spist tre retter og drukket vin. Jeg var blitt snydens fornærmet og aldri gått ut med dem igjen.

Men andre ganger har jeg da vært ute for å skulle "dele regninga" for gaver, der de andre ikke ville betale nok etter min smak (vil ikke være kjip på bryllipsgaver til gode venner, fordi studenter ikke har råd).

Så moralen må være: Man deler når man stiller nogenlunde likt (innstilling, økonomi og forbruk) og deler IKKE når man er langt fra hverandre.

Etter min mening, da.

Skal man kjøpe noe sammen gjelder det vel å finne noen som har samme syn som en selv på hvor mye som skal passende pengeforbruk. det må være greit å si at en vil kjøpe noe alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe noe sammen gjelder det vel å finne noen som har samme syn som en selv på hvor mye som skal passende pengeforbruk. det må være greit å si at en vil kjøpe noe alene.

Vi er visst bare såååå enige i dag.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er visst bare såååå enige i dag.

;-)

:-) Great minds think alike.....

.....

......

.....

.....

.....

...but so do also sheep! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så lenge du sier fra på forhånd om at det ikke skal kjøpes inn mat til deg, så skal du så klart ikke betale :)

Men - hvis du spiser av det som er kjøpt inn felles så bør du jo betale for den delen syns jeg. 250 kr i det tilfellet der syns jeg var mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...