Gå til innhold

Kan låntager øke lånet uten at kausjonist får beskjed?


Gjest kakel nå

Anbefalte innlegg

Gjest kakel nå

(Skrev i feil forum først jeg...)

___________________

Jeg skrev under som kausjonist for 8000,- .til min datter som lånte det beløpet (til et depositum på en hybel) Hun har nå i sommer lånt noen tusen ekstra vet jeg - for hun har flyttet og depositumet var større...Nå ringer hun og skal ta 15000,- til og trenger min underskrift, noe jeg nekter - de 8000,- holder for mitt vedkommende. Vedkommende får da spørre noen andre. Man skal jo ikke kausjonere for mer enn man har råd til å tape, sant?

Det jeg lurer på er om "mine" 8000,- alltid vil stå der i "bunn" på det lånet, slik at jeg aldri blir kvitt kausjonsansvaret?

Og, burde jeg ikke fått beskjed om at hun utvidet lånet nå i sommer - til noen tusen mer? - eller er det bare de 8000,- som jeg er ansvarlig for?

Mulig jeg er "råtten" som ikek vil skrive under, men jeg syns hun skal klare seg selv, og ikke bare låne noen tusen hver gang noe dukker opp. Hun har jo ingen intekt.

Vel, jeg kommer til å få høre det....men skitt au.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her trenger du juridisk ekspertise, ev. sjekk på Dinepenger.no.

Men, dersom hun har utvidet et lån du har kausjonert på, og ikke tatt opp et nytt lån (to forskjellige "rettssubjekter"), så er det merkelig at du ikke er blitt forespurt, da dette faktisk endrer din risiko. Banken bør også kunne svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke kausjonist

Du har vel ikke skrevet under for mer enn 8000.

Undersøk i banken for sikkerhets skyld, men det virker jo helt usannsynlig at du skulle stå til ansvar for noe mer.

Ellers har jeg også blitt forespurt av et av barna om å være kausjonist for et topp- lån ved huskjøp.

For -en- kunne jeg vel ha kausjonert, men jeg har flere barn.

Jeg rådet dem til å bistand hos en økonomisk ekspert. Det skulle jeg ikke ha gjort !

Dette skulle de klare. Og med mannens foreldre som kausjonister, fikk de lån.( de har jo bare ett barn da)

Ett år gikk det- da solgte de, og fikk seg noe rimeligere.

De trivdes ikke der - ja, ja.

Men en lærepenger var det , ser det ut som- i dag har de et mer realistisk syn på økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal varsles om endringer i lånebetingelsene.

Du har også rett på å få vite beløpet du kausjonerer for pr. idag.

Du kan jo rett og slett kontakte banken. Har de øket lånet uten å si fra så kan du jo lage et helvete for de. Akkurat det om de kan øke lånet - men at du fremdeles kausjonerer for det opprinnelige beløpet er jeg ikke så sikker på. Men jo mer vedkommende låner jo større sjanse er det jo for mislighold. Uansett skulle du ha vært underrettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakel nå

Her trenger du juridisk ekspertise, ev. sjekk på Dinepenger.no.

Men, dersom hun har utvidet et lån du har kausjonert på, og ikke tatt opp et nytt lån (to forskjellige "rettssubjekter"), så er det merkelig at du ikke er blitt forespurt, da dette faktisk endrer din risiko. Banken bør også kunne svare på dette.

Ja, nå skrev jeg en mail til banken....:-) Spent på svar da! Men føler meg litt kjiiip....

jeg bare VET at hun ikke trenger fult så stort lån...*kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakel nå

Du har vel ikke skrevet under for mer enn 8000.

Undersøk i banken for sikkerhets skyld, men det virker jo helt usannsynlig at du skulle stå til ansvar for noe mer.

Ellers har jeg også blitt forespurt av et av barna om å være kausjonist for et topp- lån ved huskjøp.

For -en- kunne jeg vel ha kausjonert, men jeg har flere barn.

Jeg rådet dem til å bistand hos en økonomisk ekspert. Det skulle jeg ikke ha gjort !

Dette skulle de klare. Og med mannens foreldre som kausjonister, fikk de lån.( de har jo bare ett barn da)

Ett år gikk det- da solgte de, og fikk seg noe rimeligere.

De trivdes ikke der - ja, ja.

Men en lærepenger var det , ser det ut som- i dag har de et mer realistisk syn på økonomien.

Godt å høre at det er flere KJIPE foreldre enn bare meg :-)

Hun skal nå spørre faren sin, håper inderlig han er enig med meg...det var han som ordnet med banken for det opprinnelige lånet, og sa at vi skulle skrive under - - -og han jobber i Oslo,- så det ble jo jeg som måtte stikke i banken.......vi er skilt altså.

jeg er så teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kakel nå

Du skal varsles om endringer i lånebetingelsene.

Du har også rett på å få vite beløpet du kausjonerer for pr. idag.

Du kan jo rett og slett kontakte banken. Har de øket lånet uten å si fra så kan du jo lage et helvete for de. Akkurat det om de kan øke lånet - men at du fremdeles kausjonerer for det opprinnelige beløpet er jeg ikke så sikker på. Men jo mer vedkommende låner jo større sjanse er det jo for mislighold. Uansett skulle du ha vært underrettet også.

Nettopp! Syns det var så rart....jeg skrev nå til banken følgende:

Jeg kausjonerte for 8000,- for min datter xxx f. xxxx. Vet at hun utvidet lånet i sommer, da hun flyttet og trengte penger til et større depositum, dette er helt greit. Nå vil hun videre øke lånesummen, og jeg har ikke spesielt lyst til å kausjonere for mer enn de opprinnelige 8000,- , noe jeg har sagt til henne også. Det jeg lurte på er om de 8000,- blir nedbetalt "først" - slik at mitt kausjonsansvar opphører, -eller om de ligger i "bunn" på lånet, slik at de står der for "evig tid"? vil bare vite det jeg...:-)

*spent på svar* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Syns det var så rart....jeg skrev nå til banken følgende:

Jeg kausjonerte for 8000,- for min datter xxx f. xxxx. Vet at hun utvidet lånet i sommer, da hun flyttet og trengte penger til et større depositum, dette er helt greit. Nå vil hun videre øke lånesummen, og jeg har ikke spesielt lyst til å kausjonere for mer enn de opprinnelige 8000,- , noe jeg har sagt til henne også. Det jeg lurte på er om de 8000,- blir nedbetalt "først" - slik at mitt kausjonsansvar opphører, -eller om de ligger i "bunn" på lånet, slik at de står der for "evig tid"? vil bare vite det jeg...:-)

*spent på svar* :-)

Jeg tror evnt. du kan kreve at ditt kausjonsansvar frafaller hvis de har endret på betingelsene uten å informere deg. Dette kan du hvertfall 'true' med.

Men det kan jo rett og slett være at de har gitt henne nytt lån og droppet kausjonist - altså strøket deg ? De har vel kanskje vurdert økonomien hennes på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skrev jeg en mail til banken....:-) Spent på svar da! Men føler meg litt kjiiip....

jeg bare VET at hun ikke trenger fult så stort lån...*kremt*

Kausjon, som oftest til den nærmeste famile, er det mange som har blitt fattige av. Det er riktig å være forsiktig med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakel nå

Jeg tror evnt. du kan kreve at ditt kausjonsansvar frafaller hvis de har endret på betingelsene uten å informere deg. Dette kan du hvertfall 'true' med.

Men det kan jo rett og slett være at de har gitt henne nytt lån og droppet kausjonist - altså strøket deg ? De har vel kanskje vurdert økonomien hennes på nytt.

Ja, det er jo en mulighet....men kjenner jeg den banken rett, så har de nok bare vært "snille". Den gang jeg var gift med faren hennes, så gikk han alene bort og tok et stort billån, men pant i vårt felles hus, -UTEN mitt samtykke. Jeg visste at vi ikke hadde råd til noen stor bil......ja, jeg er skilt, men jeg tok søren ikke med meg noen gjeld ut heller, - - -ikke noen eiendeler heller for den saks skyld *s*

Er så redd for at hun skal få en like lettvinn holdning til "å bare ta et lån" - det skal betales tilbake også!

Jeg liker ikke å si nei,- men det får bli mitt problem. Kjenner jeg er helt uvel her jeg sitter og venter på at eksen sikkert ringer meg snart.....æsj :-)

*bli voksen nå kakel!* *Stå for det du mener, det gjørke no' at du begynner å grine* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakel nå

Kausjon, som oftest til den nærmeste famile, er det mange som har blitt fattige av. Det er riktig å være forsiktig med slikt.

Takk, jeg trengte nok minst like mye respons på at jeg gjør det rette i denne saken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en mulighet....men kjenner jeg den banken rett, så har de nok bare vært "snille". Den gang jeg var gift med faren hennes, så gikk han alene bort og tok et stort billån, men pant i vårt felles hus, -UTEN mitt samtykke. Jeg visste at vi ikke hadde råd til noen stor bil......ja, jeg er skilt, men jeg tok søren ikke med meg noen gjeld ut heller, - - -ikke noen eiendeler heller for den saks skyld *s*

Er så redd for at hun skal få en like lettvinn holdning til "å bare ta et lån" - det skal betales tilbake også!

Jeg liker ikke å si nei,- men det får bli mitt problem. Kjenner jeg er helt uvel her jeg sitter og venter på at eksen sikkert ringer meg snart.....æsj :-)

*bli voksen nå kakel!* *Stå for det du mener, det gjørke no' at du begynner å grine* :-)

Når det gjelder leilighet o.l. så synes jeg foreldre kan stille opp - hvis de har råd.

Når det gjelder mer forbrukslån som dette er så bør de ALDRI stille opp. Skal hun sulle vekk pengene så får hun jo stå ansvarlig for det selv.

Men aller mest sannsynlig så vil hun betjene lånet fint - uten deg som kausjonist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kakel nå

Når det gjelder leilighet o.l. så synes jeg foreldre kan stille opp - hvis de har råd.

Når det gjelder mer forbrukslån som dette er så bør de ALDRI stille opp. Skal hun sulle vekk pengene så får hun jo stå ansvarlig for det selv.

Men aller mest sannsynlig så vil hun betjene lånet fint - uten deg som kausjonist :-)

nei - jeg syns ikke foreldre skal behøve å føle at de må skrive under på lån til leilighet til barna. Ta meg f.eks, som er så "moderne" at jeg har etablert meg for 2.gang. i en alder av 40, har jeg ikke mer enn en 20-åring selv når det gjelder hva jeg har klart å opparbeide meg av ting og tang - og gjeld. MANGE foreldre i dag har det på denne måten, noe HELT annet var det om jeg selv var gjeldfri, og hun var enebarn...da hadde jeg sikkert KJØPT noe til henne.

Siden hun flyttet for seg selv, har det ikke vært få turer nedom med hundre-lapper, matposer, møbler etc. etc. og jeg skål få alt igjen "på mandag"....nei, gitt - nå skal foten ned,- vi er fler i familien som også skal ha litt.

Ja, jeg kjenner jeg hisser meg opp her! :)

***************************'

RING!!!!

****************************

......eksen tok resten av kausjonen...... *puster igjen* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke kausjonist

Godt å høre at det er flere KJIPE foreldre enn bare meg :-)

Hun skal nå spørre faren sin, håper inderlig han er enig med meg...det var han som ordnet med banken for det opprinnelige lånet, og sa at vi skulle skrive under - - -og han jobber i Oslo,- så det ble jo jeg som måtte stikke i banken.......vi er skilt altså.

jeg er så teit.

Du er da ikke teit, du er fornuftig, synes jeg.

Og som du sier, det går da noen kroner likevel, sånn dann og vann , når barna etablerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...