Gå til innhold

MØDRE :-)


flisa

Anbefalte innlegg

Hva skal man bruke høsten til?

Kurskatalogene strøymer vel snart på i postkassa, og jeg vil være med på alt! Keramikk-kurs, akvarell, rosemaling, møbeltapetsering, tysk, fransk og engelsk.

Trimme? Aerobic og ergometersykkel, jogging og svømming. Det henger igjen fra skoletiden det, at året begynner i august, ikke på nyttårsaften.

Så godt en har det egentlig! Vi sier vi er slitne av husarbeide når vi har fylt opp vaskeballen med flytende vaskemiddel og trykket på knappen, på vei til en eller annen forening eller et kurs på kveldstid. Skikkelig supereffektive dobbeltarbeidende husmødre er vi.

Egentlig er det et luksusliv vi lever. Plukker solbær og safter på den gamle måten med klede over en snudd kjøkkenkrakk om høsten. Det ser ut som en forferdelig ulykke på kjøkkenet etterpå. Men den gammeldagse husmorfølelsen får næring nok til å føle en aldri så liten stolthet. Og jeg skryter noe aldeles forferdelig av slike ting. Altså en gang i året, om jeg gidder.

Mora mi syns jeg er rar. Hun orker ikke å lage noe på den gamle måten lenger. Jordbæra i hagen spiser de opp med engang. Litervis med fløte går med under sesongen. Syltetøyet kjøper hun sannelig min hatt i en billigbutikk. Hun gidder ikke mase på bortskjemte barn lenger at hjemmelaget er best når de andre på skolen får Nugatti og kjøpa-kneipbrød.

Jeg kommer til å bli skikkelig påtatt sur om hun ikke stiller opp med 7 slag kaker til jul. Mødre skal ikke være late, eller tillate seg luksus som å ligge på sofaen å lese det siste ukebladet. De skal svinse rundt som usynlige vesener slik at resten av familien til enhver tid har det de trenger. Det være seg truser med press i eller spesiallaget middag når det er noe en ikke liker...

Min gamle bestemor kan fortelle meg om andre boller. Hun hadde 11 unger å ta seg av. Sto opp med sola, eller helst før, og bakte fem store brød hver eneste morgen. Klærne vasket hun inne og gikk så ut i bekken som renner nedenfor huset for å skylle dem. Da hun gikk med et av barna i magen gikk vannet mens hun satt ved elva med stivfrosne hender etter iskald fjellvannskylling. Hun hadde ikke tid til å føde og fortalte ikke jordmora som kom på besøk at tiden var inne. Det bestemte hun sjøl.

Et skikkelig arbeidsjern og familiens midtpunkt. Det er hun ennå. Det er som å lese fra en spennende roman å sitte å høre på det hun forteller. Mens hun gikk rundt i huset og arbeidet hadde hun "bunningen",-strikketøyet med seg hele tiden. Flott teknikk! Garnøstet hadde hun i armhulen og strikkepinnene gikk som trommestikker. På kvelden slappet hun av med hekling. Hun har heklet doble sengetepper til alle barna sine, i tynt garn. Alle får "lugger",-ullsokker og hun har nærmere 50 barnebarn og dobbelt så mange oldebarn. Hun husker alle sammen, gebursdager og julaften går aldri upåaktet hen.

Vi har problemer med å "slå ihjel tiden", streber etter en meningsfylt hobby og en positiv fritid. Merkelig hvordan generasjonene lever forskjellig.

I kveld har jeg "masse" husarbeid å ta meg av. Må brette sammen klær og legge inn i skapene og tine middag. Pust, pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La mora di være i fred.

Hvis du har overskudd til alt dette, så vær takknemlig på egne vegne, og la folk som meg og din mor få synke sammen i sofaen.

*stønner*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...