Gå til innhold

Plikter og ansvarsfølelse


Gjest småirritert i dag

Anbefalte innlegg

Gjest småirritert i dag

En mann arver sine foreldres gård etter odelsloven. Gården får han overta billig, og de to andre søsknene får hver sin tomt, og rett til båtfeste.

Tomtene er ikke skilt fra gården, de har ikke skjøte på dem. Det får de den dagen det blir gitt byggetillatelse.Og det ser det ikke ut som om kommunen vil gi dem.

Barnas mor bor på gården. Det sies at hun ikke bor på kår, men at hun allikevel har en slags avtale om ved og borett i huset så lenge hun lever. Melk og egg må hun betale for.

Huset hun bor i er det den sønnen som arvet gården som eier. Han eier all jord og alle hus på gården.'

Så til sakens kjerne. Han slår ikke plenen foran huset til sin mor, men han slår alt annet rundt husene. Han mener at de to andre skal slå plenen.

Men det er jo hans eiendom, og hvem vil gå å slå plenen for andre.

Det blir til de andre to slår plenen hennes for å unngå at hun skal bli lei seg, men er det riktig ???

Må også tilføye at hun har fikset mye på huset, skiftet takstein, nye vinduer, bygd bad osv.

Det skulle vel også ha vært hans plikt all den stund det er hans hus. Dette har vært nødvendige reparasjoner for å overhodet kunne bo der.

Det vil si at han får mer enn de andre søsknene. Det går jo av deres felles arv.

Familie er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en prat med forliksrådet? - kanskje denne ene broren er litt "rar"? Det er vondt å forlange noe i en familie, men de to andre søskene kan jo forlange endel på vegne av deres mor - og det gjør det kanskje lettere? Mulig dette er et søskenforhold som ALLTID, fra de har vært små, har vært skjevfordelt? Hva sier mor om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småirritert i dag

Ta en prat med forliksrådet? - kanskje denne ene broren er litt "rar"? Det er vondt å forlange noe i en familie, men de to andre søskene kan jo forlange endel på vegne av deres mor - og det gjør det kanskje lettere? Mulig dette er et søskenforhold som ALLTID, fra de har vært små, har vært skjevfordelt? Hva sier mor om dette?

Mor er lei seg for at han er sånn. Plenen har stått uslådd i hele sommer helt til vi tok den.

Han slo absolutt alt annet, men satte plenen igjen på pur faen for at en av de andre skulle ta den, enda han har sånn liten traktor.

Odelsgutten er nok ikke den rareste her, men konen hans.

Og sønnene deres sier at det ikke har noen hensikt å ta det opp med dem fordi de hører ikke på det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor er lei seg for at han er sånn. Plenen har stått uslådd i hele sommer helt til vi tok den.

Han slo absolutt alt annet, men satte plenen igjen på pur faen for at en av de andre skulle ta den, enda han har sånn liten traktor.

Odelsgutten er nok ikke den rareste her, men konen hans.

Og sønnene deres sier at det ikke har noen hensikt å ta det opp med dem fordi de hører ikke på det uansett.

Syns ikke det skal være slik at det er en svigerdatter som ikek må tråes på tærne, - men det er lett for meg å si, jeg er så redd for slike konflikter at jeg nesten kaster opp selv :-) Det beste ville vel være om en statlig et-eller-annet kunne ta de samtalene som er nødvendig....men hvem? - nei det aner jeg ikke. og advokat er jo dyrt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Helt identisk med en historie fra vår familie. Bare at her gjelder det et vanlig bolighus.

Her manipulerer sønnen også 'den gamle' til å betale for oppussing som etter avtale med søsknene han skulle stå for siden han fikk huset billig.

Det er på det nivået at vi liksom ikke skal vite det. Oppdaget det tilfeldig. Bevisst luring altså. Biter det i oss for å spare 'gamla'. Hun orker ikke konflikter så hun dekker over og jatter med samme hva du sier.

Jeg trøster meg med at slike folk en eller annen gang får en rett i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...